حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
منتخب مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی:

بیکاری جوانان شادگانی قابل‌قبول نیست

منتخب مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان شادگان از نظر نرخ بیکاری جز ۱۰ شهرستان اول کشور است در حالی‌که شرکت‌های بسیاری به فعالیت مشغولند که ظرفیت‌های اقتصادی شادگان محسوب می‌شوند.

به گزارش شبکه اطلاع‌ رسانی«رهیاب»؛ شهر شادگان، همچون دیگر شهرهای خوزستان پر از ظرفیت‌های خدادادی است، وجود تالاب، خورهای فراوان قابل‌عبور برای کشتی و قایق، دسترسی به آب‌های خلیج‌فارس این شهرستان را به ونیز ایران بدل کرده است.

 دارابودن بیش از دو میلیون اصل خرما و صنایع بسته‌بندی آن، دسترسی به فرودگاه‌های متعدد، استقرار دو شرکت نیشکر فارابی و سلمان فارسی در شادگان، بنادری برای صید و تجارت می‌تواند زمینه‌ساز حضور سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی شود؛ اما متأسفانه عدم توجه به این ظرفیت‌ها سبب خم‌شدن کمر نخل‌ها و ناامیدی اهالی شده است.

 اکنون نخل‌های تشنه شادگان چشم‌انتظار صنایع بالادست خوزستان هستند تا شاید که روزی وجدان مسئولان بیدار شود، گردشگران برای دیدن تالاب مسافت بسیاری را می‌پیمایند؛ اما در این شهرستان ظرفیتی برای پذیرای مسافران وجود ندارد.

 هاشم خنفری با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی«رهیاب» پیرامون مشکلانت و ظرفیت‌های شهرستان شادگان اظهار کرد: مردم انقلابی و ولایت‌مدار شهرستان شادگان همواره و در همه عرصه‌ها ثابت‌قدم پای‌کار نظام و انقلاب ایستاده‌اند و علی‌رغم کمبودها و محرومیت‌ها، استوار در مسیر آرمان‌های انقلاب گام برمی‌دارند و در این زمینه زبان‌زد هستند.

وی افزود: یکی از ارکان مهم جمهوری اسلامی ایران مردم‌سالاری دینی و مشارکت گسترده مردم برای تصمیم‌گیری‌های حوزه‌های مختلف است که قطعاً سبب توسعه پایدار کشور خواهد شد.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: ظرفیت اصلی کشور مردم هستند و حضور آن‌ها در عرصه‌های مختلف موجب پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه رفع مشکلات خواهد شد و حرکت به سمت آینده‌ای مطلوب را رقم خواهد زد.

خنفری ظرفیت‌های اقتصادی شادگان را برشمرد و بیان کرد: در این شهر شرکت‌های زیادی از جمله دو شرکت نیشکر سلمان فارسی، شرکت فارابی، فولاد شادگان، شرکت پتروشیمی اروند، سازمان نیروگاه اتمی و میدان نفتی دارخوین قرار دارند.

وی ادامه داد: علی‌رغم وجود ظرفیت‌های بسیار خوب در این شهرستان کوچک مشکلات فرهنگی، محرومیت و اشتغال هم‌چنان پابرجاست و در این حوزه‌ها اقدام شایسته‌ای صورت نگرفته است و مسئولان ذی‌ربط وظایف اصلی خود را به نحو احسنت انجام نداده‌اند.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان شادگان از نظر نرخ بیکاری جز ۱۰ شهرستان اول کشور است، عنوان کرد: اکثر سهمیه‌ای که برای اشتغال در شرکت‌های فعال شادگان در نظر گرفته می‌شود مربوط به افراد غیربومی است و فارغ‌التحصیلان بومی فقط در حدود ۲۵ درصد سهمیه اشتغال در این سازمان‌ها دارند و این قابل‌قبول نیست.

خنفری پیرامون محرومیت‌زدایی در این شهرستان اظهار داشت: به‌منظور رفع مشکل بیکاری باید از ظرفیت‌های بومی و نخبگان شهرستان شادگان به‌عنوان نیروی کار در این سازمان‌ها استفاده شود و قطعاً با حل مشکل اشتغال بسیاری از مسائل اجتماعی که به‌تبع آن ایجاد می‌شود، مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: شهرستان شادگان قطب کشاورزی استان خوزستان محسوب می‌شود و ۶۳ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی وجود دارد؛ اما به دلیل کمبود آب فقط از ۲۵ هزار هکتار آن برای کشت استفاده می‌شود که در جهت حل این مشکل نیز باید برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گیرد و گام‌های اساسی برداشته شود.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی پیرامون صنعت گردشگری در این شهرستان گفت: تالاب بین‌المللی شادگان ۵۴۰ هزار هکتار وسعت دارد و به‌عنوان یک ظرفیت بالقوه برای استان در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی بسیار خوبی را برای نیروهای توانمند بومی شهرستان فراهم کند؛ اما توجه ویژه‌ای به این حوزه نیز صورت نگرفته است.

خنفری پیرامون بحث نوسازی مدارس این شهرستان  تصریح کرد: میانگین کشوری در این زمینه  ۵/۲۸ درصد است که در استان خوزستان این میزان ۴/۲۲ درصد و در شهرستان شادگان ۳/۱۴ درصد می‌باشد. نبود مدارس کافی و متناسب با تراکم جمعیتی و عدم وجود تجهیزات لازم برای تحصیل سبب شده است بیشترین ترک تحصیل را در میان دانش‌آموزان شهرستان شادگان شاهد باشیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم در فرصت پیش‌رو بتوانم اقدامات ارزنده‌ای در جهت حل مشکلات شهرستان شادگان انجام دهم. 

بر اساس این گزارش شادگان یکی از شهرهای واقع در جنوب ایران است که به «فلاحیه» یا «الدورق» شهرت دارد، اکثر مردم جنوب، شادگان را با نام فلاحیه می‌شناسند. این شهر در فاصله ۱۲۰ کیلومتری اهواز قرار دارد. وقتی نام شادگان را به زبان می‌آوریم ناخودآگاه در ذهنمان نخل‌های سر به فلک کشیده و تالاب شادگان و ماهی‌های تازه کبابی این شهر تجسم می‌شود. شهری پر از ظرفیت‌های خدادادی که نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان کشوری و استانی است.

 گندم، خرما و برنج از عمده‌ترین محصولات کشاورزی منطقه به شمار می‌روند. دامداری نیز در این شهرستان رواج داشته و انواع فراورده‌های لبنی و تولیدات دامی مانند لبنیات، پشم و پوست از محصولات دامی این شهرستان است. شادگان بیش از صد محصول محلی دارد.

 خرمای شادگان یکی از مرغوب‌ترین خرماهاست که بخش زیادی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود. محصولات نخیلات شادگان خرما صادراتی، سعمران، کبکاب، رطب، و نوعی کلوچه محلی و خوشمزه که در بطن آن معسله است «خرما و سایر ادویه‌های مخصوص»، به‌عنوان محصولات خوشمزه و سوغاتی‌های شادگان هستند. همچنین انواع ماهی‌های تازه و شیره‌های خرما و ارده از محصولات محلی و شاخص شادگان هستند. صنایع‌دستی اهالی شادگان بیشتر از حصیر است مثل زیراندازهای حصیری در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و انواع سبدهای حصیری و… است.

 از جاذبه‌های گردشگری شادگان می‌توان به تالاب بین‌المللی شادگان، روستای صراخیه «معروف به روستای آبی ایران» روستای ام الحجار در بخش دارخوین که دارای یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های پمپاژ کشور است و روستای صلیحاویه اشاره کرد. دریاچه روستای صلیحاویه بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شور خوزستان محسوب می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از