حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
رهیاب گزارش می‌دهد؛

جزئیات تازه از برنامه مهارت‌آموزی سربازان درخوزستان

جزئیات تازه از برنامه مهارت‌آموزی سربازان درخوزستان

دوره‌‌های مهارتی برای برگزار کنندگان و مجریان دوره‌های مهارت‌‌آموزی فرصت مناسبی به حساب می ‌آید تا با فعال کردن بیش از پیش ظرفیت‌‌های خود، جامعه بزرگتری از مخاطبین را تحت پوشش آموزش ‌های خود قرار دهند.

به گزارش رهیاب، طی ۱۰ سال گذشته مقام معظم رهبری بیش از ۱۷۰ تدبیر درباره سربازان داشته که بیش از ۶۰ مورد آن فقط در بحث مهارت‌آموزی بوده که نقطه عطفی برای دوران خدمت سربازی جوانان است.


در این راستا تشکّل جدیدی با عنوان قرارگاه مهارت‌آموزی در ستادکل نیروهای مسلح، راه‌اندازی شد و این قرارگاه با ۲۲ وزارتخانه و نهاد توافقنامه و تدوین بیش از ۵۱۲ مهارت برای سربازان به این موضوع ورود پیدا کرد‌ تا بیکاری را که بزرگترین چالش کشور و تهدیدی برای امنیت‌ملی است را رفع کند.


در واقع برگزاری این دوره‌‌های مهارتی برای برگزار‌ کنندگان و مجریان دوره‌های مهارت‌‌آموزی فرصت مناسبی به حساب می ‌آید تا با فعال کردن بیش از پیش ظرفیت‌‌های خود، جامعه بزرگتری از مخاطبین را تحت پوشش آموزش ‌های خود قرار دهند.


همچنین نیروهای مسلح تحت فرماندهی فرمانده کل‌قوا در این فرایند سربازان مسئولیت بسیار مهمی را برعهده دارند زیرا بخش اعظم مسئولیت‌ها توسط بدنه نیروهای مسلح یعنی سربازان انجام می‌شود.


ازسوی دیگر با افزایش سطح تحصیلات کارکنان وظیفه (سربازان وظیفه عمومی)، نیاز است که از این ظرفیت موجود بهره ‌برداری شود. به این منظور قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با چهار هدف اصلی شامل ارتقاء جذابیت دوران خدمت، افزایش نشاط و رضایت در دوره خدمت، افزایش اثر بخشی خدمت، و ارتقا مهارت‌های شغلی، کارورزی و آمادگی برای ورود به بازار کار تشکیل شده است.


هدایت شغلی و مهارت‌آموزی مشمولین سربازی با ثبت‌نام در «سامانه سرباز ماهر» آغاز شد و علاوه بر نیروهای مسلح و سربازان که ذینفعان اصلی این طرح هستند، مجریان دوره‌های مهارت‌‌آموزی و بازار کار نیز سود خواهند برد.


در این طرح، نیروهای مسلح انواع دوره‌های مهارت‌‌آموزی را بر‌اساس نیازهای کارکردی مختلف خود و مهارت‌های لازم برای تصدی آنان، تعریف نموده و مجریان دوره‌های مهارتی مربوطه این دوره ‌ها را برگزار می‌کنند. سربازان با شرکت در این دوره ‌ها، مجموعه‌ای از امتیازات تشویقی دریافت می‌کنند و در نهایت بازار کار می‌‌تواند از وجود افراد ماهر و متخصص بهره‌‌برداری کند.

در استان خوزستان نیز بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب، حرکت موثری برای مهارت‌آموزی سربازان انجام شده است، به همت سپاه خوزستان ۶۸ کارگاه برای این طرح پیش‌بینی شد و رشته‌های مختلفی بر اساس نیاز جامعه در نظر گرفته شده است.

 

 آموزش‌های مهارتی راهی برای ایجاد اشتغال مولد 


سردار حسن شاهوارپور با بیان اینکه سربازان یکی از اعضای اصلی و بسیار مهم نیروهای مسلح هستند؛ سربازان ما جوانانی هستند که در سن ۱۸ سالگی و بعضاً ۲۲ سالگی وارد نیروهای‌مسلح می‌شوند، اظهار کرد: ما افتخار داریم که سالیانه هزاران سرباز در نیروهای‌مسلح در ارتش، سپاه و نیروی انتظامی خدمت صادقانه انجام می‌دهند و در پایان خدمت با مهارت‌هایی که پیش بینی شده و مورد تاکید مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا است، آشنا می‌شوند.


وی یکی از اقداماتی که در دوران خدمت برای سربازان انجام می‌شود در حوزه امنیت دانست و افزود : سربازان در نیروهای‌مسلح برای ایجاد امنیت در مرزها و شهرها در مقابل ضدانقلاب، در مقابل دشمنانی که قسم خورده نابودی این مملکت هستند و قصد تجاوز دارند به عنوان مهره‌های اصلی و اثرگذار خدمت می‌کنند که مایه افتخار هستند.


فرمانده سپاه خوزستان بیان کرد: اولین مهارت‌ها، مهارت آموزش‌های نظامی است که سربازان باید با آموزش‌های نظامی، سلاح و تجهیزات نظامی آشنا شوند.علاوه بر آشنایی با سلاح و تجهیزات، آشنایی با حرفه‌های پشتیبانی است که کاربری دوگانه دارد؛ افرادی که در مخابرات، آشپزخانه، امور پشتیبانی، بهداری، بهداشت و درمان نیروهای‌مسلح خدمت می‌کنند، دارای حرفه‌های مشترک هستند یعنی سربازان علاوه بر اینکه در نیروهای‌مسلح کارایی خود را نشان می‌دهند، تجربه گران را برای زندگی آینده خود به همراه دارند.


سردار شاهوارپور عنوان کرد: اخیراً مقام‌معظم‌رهبری با تاکیداتی که به فرماندهان و نیروهای مسلح داشته‌اند، فرمودند همه سربازان باید مشغول حرفه شوند یعنی زمانی که وارد خدمت می‌شوند حتماً باید تا پایان خدمت یکی از حرفه‌هایی که می‌تواند فرد را توانمند سازد و در بازار کار خودش را عرضه کند، آموزش ببینند.


وی‌اضافه کرد: ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتخار داریم که سرباز بعد از اینکه آموزش عمومی را طی می‌کند باید وارد آموزش شود تا حرفه‌ای یاد بگیرد که زمینه این کار را با کمک مجموعه اداره کل فنی‌حرفه‌ای خوزستان فراهم کرده‌ایم.


فرمانده‌سپاه‌ خوزستان گفت: در این راستا سالن‌هایی تجهیز و امکاناتی را فراهم کرده‌ایم که سربازان در این مجموعه‌ها با رشته‌های مختلفی به عنوان یک حرفه درآمدزا، آشنا شوند. این کار بسیار خوب چند سالی است که در سپاه خوزستان اتفاق افتاده و سربازان هم خیلی راضی هستند به گونه‌ای که برخی از سربازان عصرها اوقات فراغتی را که در اختیار آنها است، کار آبرومندانه انجام می‌دهند.

نهضت مهارت‌آموزی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه ای 

شهرام مولایی هزاروندی در این باره می‌گوید: مقام‌معظم‌رهبری فرموده‌اند که آموزش فنی‌وحرفه‌ای باید توسعه یابد. واژه «باید» مسئولیت همه ما را سنگین کرده که باید در این راستا تلاش و کار جهادی انجام دهیم تا بتوانیم این مأموریت بزرگ را به سرانجام رسانیم.

 

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای خوزستان بیان کرد: با توجه به نقش آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در اشتغال، امسال مساله نهضت مهارت آموزی را در دستور کار خود قرار داده و به‌دنبال این هستیم که ظرفیت‌های استان در قالب نهضت مهارت‌آموزی استفاده کنیم تا بتوانیم مساله اشتغال و آموزش‌های مهارتی را به شکل ویژه دنبال کنیم.

 

وی با بیان اینکه در این راستا برای ۱۹ گروه هدف نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است، تصریح کرد:دانشجویان،فارغ‌التحصیلان،کودکان‌کار ، آسیب‌دیدگان‌اجتماعی، معتادان‌ بهبودیافته ، روستاییان،شاغلان، سربازان وظیفه و دانش‌آموزان از جمله این گروه‌ها هستند.

 

 تشویق سربازان با برگزاری مسابقات

حال سپاه خوزستان درنظر دارد در راستای امیدآفرینی مسابقاتی در سطح کل نیروهای مسلح در رشته‌های عمومی که در جامعه رایج است و در رشته‌هایی که در نیروی مسلح پیش بینی شده است، برگزار نماید.


 تعمیرکار برق خودرو، آشپزی سنتی، نانوایی، درب وپنجره‌ساز پروفیل آهنی، تعمیرکار آبگرمکن دیواری و پکیج، تیراندازی با سلاح سازمانی کلاشینکف، پیرایشگر مردانه، عکاس دیجیتال، امدادونجات، خود‌امدادی و دیگر امدادی، نصابوتعمیرکار کولرهای گازی و اسپلیت، تعمیرکار خودروهای سبک، حفاظت فیزیکی، تعمیر سخت‌افزار تلفن‌همراه، تعمیر نرم‌افزار برنامه‌نویسی و آمادگی‌جسمانی رشته‌هایی هستند که در نظر گرفته شده است.


مسابقات اولیه از سوم تا ۲۰ آبان‌ماه امسال در شهرستان‌های خوزستان برگزار می‌شود که پس از شناسایی، افراد برتر و با توانمندی بالا به مرکز استان معرفی می‌شوند. لذا از ۲۵ آبان‌ماه تا ۱۰ آذرماه معرفی‌ها صورت می‌گیرد و افراد در مرکز استانی بازیابی می‌شوند و آموزش می‌بینند سپس نخبگان و حرفه‌ای‌ها به تهران معرفی می‌شوند؛ همچنین به نفرات اول تا سوم استان نیز جوایزی اهدا خواهد شد.

 

پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از