حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

حال و هوای محرم در شوش

حال و هوای محرم در شوش

عزاداری برای امام حسین (ع) در شهرستان شوش ریشه در ایمان و اعتقاد مردم این شهرستان داشته که با برگزاری آداب و رسوم خاص خود سعی می‌کنند تا محبت و ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به نمایش بگذارند.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ شهرستان شوش در شمال استان خوزستان قرار دارد که به دلیل سکونت اقوام عرب‌زبان در آن سوگواری در ایام محرم از آداب و رسوم خاصی برخوردار است.

یکی از رسومات استقبال از ماه محرم در این منطقه سیاه‌پوش کردن اماکن است که پیر و جوان با شور و اشتیاق خاصی پرچم‌های ویژه عزاداری، پارچه و کتیبه‌های سیاه مزین به اشعاری در رثای مظلومیت امام حسین (ع) هستند را بر سر در مساجد، منازل، محله‌ها و بازار نصب می‌کنند.

اکثر خانواده‌ها در شب اول محرم مرغی را به ‌عنوان صدقه قربانی می‌کنند و عصای پرچم را به خون مرغ آغشته می‌کنند. این پرچم تا اتمام ماه صفر بر در و دیوارهای خانه‌ها باقی می‌مانند. 

 برگزاری مجالس روضه‌خوانی، تعزیه، راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از جمله آیین‌های مذهبی مردم شهر و روستاهای شوش در ماه محرم است.

همه ساله یکی از بزرگ‌ترین تعزیه‌های کشور، در روز عاشورا به‌صورت میدانی، در شهر حر از توابع شهرستان شوش اجرا می‌شود که به لحاظ شکل و زمان اجرا در کل ایران بی‌نظیر است .

تعزیه یا شبیه‌خوانی شاخص‌ترین مراسم عزاداری مردم شوش است که صبح روز عاشورا پس از طلوع آفتاب شروع و تا ظهر ادامه می‌یابد.

محمدحسن پورنعمت در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ اظهار کرد: عزاداری برای امام حسین (ع) در شهرستان شوش ریشه در ایمان و اعتقاد مردم این شهرستان داشته و این عزاداری هرسال بهتر از پیش متبلور می‌شود و همه خود را ملزم به حفظ آن شعائر می‌دانند .

وی افزود: در دهه اول محرم هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در حرم حضرت دانیال نبی (ع) با حضور پرشور مشتاقان حسینی برنامه‌هایی برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی حرم حضرت دانیال (ع) گفت: برنامه حرم با سخنرانی اساتید بزرگوار و مرثیه‌سرایی مداحان آغاز می‌شود و پس از آن، هیئت زنجیرزنان حرم حضرت دانیال (ع) در صفوف منظم به عزاداری در گرداگرد صحن حرم می‌پردازند.

پورنعمت ادامه داد: این عزاداری تا ورود دسته‌هایی از مردم در قالب هیأت‌های سینه‌زنی، زنجیرزنی و چلاب همراه با نواختن سنج و دمام از مناطق مختلف شهرستان شوش به حرم ادامه دارد.

مدیر اجرایی حرم حضرت دانیال (ع) گفت: در گوشه‌ای از صحن حرم موکب‌های فرهنگی و برخی نیز جهت پذیرایی از عزاداران حسینی برپا شده است که مردم نذورات خود را در اختیار این مواکب قرار می‌دهند.

 شوش به‌عنوان یک شهرستان مذهبی همه ساله در محرم پذیرای عزاداران حسینی از سرتاسر استان خوزستان است؛ وجود آرامگاه دعبل خزاعی شاعر اهل‌بیت، نبی دانیال (ع) و یادمان شهدای فتح‌المبین روح معنوی را در این شهرستان دمیده است.

 

 

حال و هوای محرم در شوش
حال و هوای محرم در شوش
حال و هوای محرم در شوش
حال و هوای محرم در شوش
حال و هوای محرم در شوش
حال و هوای محرم در شوش
حال و هوای محرم در شوش

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از