حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

سند مستند کرب‌وبلا حنجر توست

سند مستند کرب‌وبلا حنجر توست

علی‌اصغر، درخشان‌ترین چهره کربلا و بزرگ‌ترین سند مظلومیت امام حسین علیه‌السلام است که چشم تاریخ، هیچ وزنه‌ای را در تاریخ شهادت، به چنین سنگینی ندیده است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ میان یاران حماسه‌آفرین و تاریخ‌ساز امام حسین علیه‌السلام سرباز کوچکی وجود دارد که از سال ۶۱ هجری تا کنون قلب‌های جامعه بشریت را به درد آورده است و زمینه‌ساز تحول و تغییر معادلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی شده است.

عبدالله بن حسین معروف به علی‌اصغر، نام کوچک‌ترین فرزند حسین‌بن‌علی است که مادرش رباب بنت امرئ‌القیس است.

علی‌اصغر، درخشان‌ترین چهره کربلا و بزرگ‌ترین سند مظلومیت امام حسین علیه‌السلام و خباثت دشمن است که چشم تاریخ، هیچ وزنه‌ای را در تاریخ شهادت، به چنین سنگینی ندیده است.

علی‌اصغر در کربلا شیرخوار بود و از تشنگی بی‌تاب شده بود که حسین‌بن‌علی علیه‌السلام او را به میدان جنگ می‌برد و بر دستان خود قرار می‌دهد و می‌گوید: از یاران و فرزندانم، کسی جز این کودک نمانده است. نمی‌بینید که چگونه از تشنگی بی‌تاب است؟ اگر مرا رحم نمی‌کنید حداقل به این کودک رحم کنید.

هنوز سخن امام تمام نشده بود که با اشاره عمر سعد، حرمله بن کاهل اسدی گلوی نازک او را هدف تیر سه شعبه‌اش قرار داد و تیر به گلو اصابت کرد.

فذبح الطفل من الورید، او من الاذن الی الاذن

از شریان چپ تا شریان راست علی‌اصغر بریده شد، و یا از گوش تا گوش او ذبح گردید.

مصیبت جگرسوز علی‌اصغر به‌قدری بر امام حسین علیه‌السلام سخت بود که آن حضرت درحالی‌که گریه می‌کرد، به خدا عرض کرد: «خدایا خودت بین ما و این قوم، داوری کن، آن‌ها ما را دعوت کردند تا ما را یاری کنند، ولی به کشتن ما اقدام می‌کنند.»

از جانب آسمان ندایی شنید: «ای حسین علیه‌السلام در فکر اصغر نباش، هم اکنون دایه‌ای در بهشت برای شیر دادن به او آماده است.»

این ندا، ندای دلداری به حسین علیه‌السلام بود، تا بتواند فاجعه غم‌بار مصیبت اصغر را تحمل کند.

 شهادت علی‌اصغر اوج رذالت، بی‌رحمی و قساوت سپاه باطل را نشان می‌داد؛ زیرا اگر سپاه برای کشتن امام حسین علیه‌السلام و یارانش بهانه‌ای داشتند در ریختن خون طفلی بی‌گناه هیچ دلیل و منطقی وجود نداشت.

ازاین‌رو شهادت علی‌اصغر باطل بودن سپاه یزیدیان را برای جهانیان مشخص کرد و سندی محکم بر اعمال غیرمشروع دشمن و مظلومیت واقعه جان‌سوز و عظیم عاشورا بود.

علی‌اصغر که در ۱۰ رجب سال ۶۰ هجری در مدینه متولد شده بود در ۱۰ محرم سال ۶۱ هجری در ۶ ماهگی در کربلا به شهادت رسید و قبر مطهرش نزدیک قبر امام حسین در کنار شهدای دیگر کربلا است.

القاب بسیاری برای علی‌اصغر گفته شده که مهم‌ترین آن «باب‌الحوائج» است؛ اگر چه طفل رضیع و کودک کوچک است، اما مقامش نزد خدا والاست.

همایش شیرخوارگان حسینی آیین سوگواری به یاد کودکانی است که در روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند و همه ساله در نخستین جمعه ماه محرم، علاوه بر ۸۵۰۰ نقطه ایران، در ۴۵ کشور دیگر از جمله در عراق، عربستان، استرالیا، آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فیلیپین، اوکراین، تانزانیا، سیرالئون، افغانستان و... نیز به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

در این مراسم مادران به همراه کودکان شیرخوار خود با لباس، روسری و پیشانی‌بند به رنگ سبز حضور می‌یابند و برای کودک شیرخوار امام حسین علیه‌السلام در کربلا به گریه و عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند.

هدف از برگزاری چنین مراسمی مخابره پیام عاشورا با بهره‌گیری از مظلومیت طفل شیرخوار امام حسین علیه‌السلام به تمام دنیا است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از