حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
در دهه کرامت؛

حضور خادمان تجلی فرهنگ رضوی است

حضور خادمان تجلی فرهنگ رضوی است

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حضور خادمان بارگاه امام رضا (ع) در سطح شهرهای مختلف باعث تعمیق فرهنگ رضوی در بین مردم به خصوص نسل جوان می شود.

 آیت‌الله محسن حیدری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت ظهار کرد: به بهانه ولادت دو اختر روشنی‌بخش امام رضا علیه‌السلام و کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها، این ایام به‌عنوان دهه کرامت نام گرفت.

 وی با اشاره به اینکه عشق مردم خوزستان به اهل‌بیت علیه‌السلام به‌ویژه امام رضا (ع) زبانزد است، افزود: مردم خوزستان به همان میزان که عاشق و شیفته حضور در حرم  امام رضا (ع) و خوهر بزرگوارشان حضرت معصومه (س) هستند، در دهه کرامت نیز هنگامی که از حضور خادمان این دو آستان ملکوتی به شهرشان با خبرمی‌شوند، با اشتیاق فراوان به استقبال خادمان می‌آیند و حرمت و ارزش ویژه برای این عزیزان قائل هستند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امام رضا (ع) حلقه وصلی میان اقوام و مذاهبت:  مختلف بوده است که عاشقان را به خدای متعال می‌رساند و حضرت توجه خاصی به خدمتکاران، زائرین و عاشقانش دارد.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: بیشتر آداب زیارت‌ها مربوط به زیارت از نزدیک و حضوری است؛ ولی در این روزها که خدام در جای‌جای خوزستان حضور دارند و بسیاری از مردم بنا به شرایطی نتوانستند به تشرف دست پیدا کنند باید بگویم درباره زیارت‌کردن از راه دور نیز برخی روایات وجود دارد که آدابی را برای این زیارت بیان کرده‌اند؛ از جمله در کتاب «کامل الزیارات» مرحوم «ابن قولویه» که از اجله اصحاب امامیه است در روایتی از امام صادق (ع) آورده است که اگر راه شما دور بود و فاصله زیادی داشتید می‌توانید به بام منزل بروید، آنجا دو رکعت نماز بخوانید و با اشاره به قبور ما سلام دهید. «وذلک یصیر الینا» این سلام شما به ما خواهد رسید.

 آیت‌الله حیدری هجرت امام رضا (ع) به ایران را جزو تاریخ پرافتخار کشور دانست و عنوان کرد: گسترش تشیع و آغاز شبکه‌سازی عظیم شیعیان از برکات حضور امام رضا (ع) در ایران است.

وی با اشاره به اینکه خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران است، افزود: مردم کشور ما به دلیل ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران از استان خوزستان، تشیع خود را وامدار این استان هستند.

 نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تشیع عین اسلام و اسلام عین تشیع است، ادامه داد: ملت ایران در سال‌های ۱۶ و ۱۷ هجری قمری برای اولین‌بار به دین اسلام روی آوردند و در همان زمان بود که مردم خوزستان با مذهب اهل‌بیت علیه‌السلام آشنا شدند و به آن‌ها پیوستند.

 آیت‌الله حیدری بیان کرد: به سبب اینکه عمده فاتحان و فرماندهان خوزستان شیعیان انقلابی بودند، با فتح خوزستان و در زمان امیرالمؤمنین، حضرت علی علیه‌السلام نهال تشیع در این استان کاشته شد و طبق احادیث رسیده که اغلب مستقیم و تعداد اندکی باواسطه از امامان نقل شده‌اند بیش از ۳۰۰ نفر از اصحاب ائمه اطهار در ایران خوزستانی بوده‌اند.

 وی صحابه امام‌زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌شریف در عصر غیبت در خوزستان را برشمرد و بیان کرد: شخصیت‌های گران‌قدری چون عبدالله نجاشی، علی ابن مهزیار، حسن ابن سعید اهوازی، حسین ابن سعید اهوازی، عبدالله ابن جندی و تعدادی دیگ حامل رسالت اهل‌بیت علیه‌السلام در خوزستان و جنوب ایران بودند.

 نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هیچ شیعه‌ای قبل از مردم خوزستان در ایران نبوده است، عنوان کرد: اکثر مردم خوزستان از همان ابتدا مطیع اهل‌بیت بودند و مردم شهرهای مختلف از جمله شوش، بهبهان، رامهرمز و شوشتر از آغاز قرن اول و دوم تابع امام‌زمان خود بودند.

 آیت‌الله حیدری با اشاره به هجرت حسن ابن سعید اهوازی و حسین ابن سعید اهوازی به قم اظهار داشت: این دو صحابه در زمان امام رضا علیه‌السلام و امام جواد علیه‌السلام احادیث اهل‌بیت را حتی قبل از ابراهیم ابن هاشم آحاد برای دیگران نقل می‌کردند.

 وی با بیان اینکه ایجاد و گسترش تشیع در خوزستان و به‌تبع آن در کل ایران با ورد امام رضا علیه‌السلام در ابتدای قرن دوم و بنا بر دعوت مأمون عباسی از آن امام همام صورت گرفت، گفت: ورود ایشان به ایران تأثیر به سزایی در گسترش تشیع در بین ایرانیان داشت چرا که مردمی که تمدن اصیل و فرهنگی عمیق دارند به طور نسبی قدرت تمیز و تشخیص بیشتری از بقیه دارند و این خود عامل مهمی برای پذیرش آیین تشیع در ایران بود.

 قدمگاه‌های امام رئوف در خوزستان

 نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از قدمگاه‌های امام رئوف در این استان می‌توان از اهواز و در بارگاه ملکوتی علی ابن مهزیار، مکانی بین آبادان و خرمشهر، شوش، شوشتر و بهبهان نام برد که مسیر عبور آن امام بزرگوار بودند.

 آیت‌الله حیدری ادامه داد: در روایات آمده است که مسیر گذر ایشان از شهرستان شوش نبود؛ اما برای دیدن شیعیان به آنجا رفتند و بعد از ورد امام به شهرستان بهبهان از مسیر فارس وارد خراسان شدند.

 وی تصریح کرد: حضور خادمان در نقاط مختلف استان‌ها و اجرای برنامه مدیحه‌سرایی و مولودی‌خوانی یک رونق و عظمت خاصی به جشن‌های این ایام می‌بخشد که همه از نعمت‌ها و برکات الهی است،لازم است این فرصت را مغتنم بشماریم زیرا باعث تعمیق فرهنگ رضوی در بین مردم به خصوص نسل جوان می شود و باید از آن در راه تقویت و وحدت اسلام استفاده کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از