حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
"هورالعظیم" در شرایط بحرانی؛

حق آبه تالاب هورالعظیم در کشمکش وزارت نیرو

حق آبه تالاب هورالعظیم در کشمکش وزارت نیرو

وقوع آتش‌سوزی اراضی تالاب هورالعظیم تا ‌پرداخت نشدن حق‌آبه، این تالاب را تحت فشار زیادی قرار داده است.

به گزارش رهیاب،عدم ‌پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها طی سال‌های گذشته همواره محل مناقشه و کشمکش بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو برای سیراب کردن این اکوسیستم‌های آبی بوده و به یکی از چالش‌های اساسی محیط زیستی تبدیل شده است. 

تالاب‌ها اکوسیستم‌های مفیدی هستند وحتی از جنگل هم دررتبه بالاتری از لحاظ فواید اکولوژیک قرار دارند اما در عین حال بسیار شکننده و آسیب‌پذیر هستند  بنابراین یک فشار غیر متعارف به تالاب می‌تواند منجر به فروپاشی آن شود.

 وقوع آتش‌سوزی اراضی تالاب هورالعظیم تا ‌پرداخت نشدن حق‌آبه، این تالاب را تحت فشار زیادی قرار داده این در حالیست که برای حفظ و احیای یک اکوسیستم تالابی باید تلاش شود تا تالاب به همان شرایط طبیعی و ‌پهنه اصلی خود بازگردد.

درحالیکه بیش از یک دهه است که این تالاب با مشکل محدودیت منابع آب مواجه است،مسوولان وزارت نیرو با اعلام اینکه دو سوم این تالاب در کشور عراق قرار دارد و حضور عراق در بالادست تالاب هورالعظیم است، انگشت اتهام فاجعه زیست‌محیطی هورالعظیم را به سمت عراق گرفته‌اند.

عادل مولا معاون محیط طبیعی اداره‌ حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۶۷ درصد حقابه تالاب هورالعظیم در سه ماهه دی، بهمن و اسفند۱۴۰۱ دریافت شده است که این میزان حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب می‌شود.

وی با بیان اینکه حقابه تالاب هورالعظیم بیش از یک میلیارد متر مکعب است، افزود: در مجموع در سال آبی جاری حدود ۹۳۱ میلیون متر مکعب از حقابه داده شده است و در چند ماه اخیر با توجه به رها شدن موجی آب و برداشت‌ها از بالادست، حقابه تالاب محقق نشده است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره بالا بودن دما و تبخیر در سطح تالاب و تنش وارد شده به مخزن سه، چهار و پنج تالاب در تابستان امسال عنوان کرد: انتظار می‌رود آورد بیشتری برای تالاب در نظر گرفته شود تا مشکل آن رفع شود.

وی با اشاره به خشک بودن بخش عراقی تالاب هورالعظیم به عنوان عامل آتش‌سوزی در تالاب گفت: براساس گزارش‌های به دست آمده از کشور عراق و تصاویر ماهواره‌ای در تابستان امسال حدود ۴۵۰ هکتار از تالاب هورالعظیم در عراق به ویژه در حاشیه رودخانه‌های منتهی به تالاب که عمدتا نیزار‌های هستند دچار آتش سوزی شده‌اند که این آتش‌سوزی‌های در بخش عراقی به صورت نقطه‌ای است.

مولا با اشاره به تاثیر آلودگی و دود ناشی از این آتشسوزی در استان خوزستان گفت: جدای از تاثیر که آتش‌سوزی بر افزایش آلاینده‌ها در هوا دارد بر روی تالاب نیز اثرگذار است. آتش‌سوزی‌ها شاید به صورت مستقیم روی تالاب بخش ایرانی موثر نباشد، اما به طور غیر مستقیم زیستگاه را با تنش مواجه می‌کند که این تنش‌ها ممکن به تمام مناطق سرایت کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال در بخش ایران تالاب هورالعظیم آتش‌سوزی وجود نداشت و امیدواریم تا شروع بارندگی‌ها، تالاب با مشکلاتی از این دست مواجه نشود.

تالاب هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای حوضه آبی کرخه واقع شده است. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در کشور عراق واقع است؛ آتش سوزی یکی از چالش‌های این تالاب در زمانی است که حقابه آن تامین نشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از