حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
معاون استاندار مطرح کرد:

ارزیابی شرایط کلانشهر اهواز پس از بارندگی‌های اخیر

ارزیابی شرایط کلانشهر اهواز پس از بارندگی‌های اخیر

معاون استاندار گفت: دفع آب‌های سطحی در بخش‌های مختلف شهر اهواز به اتمام رسیده و عملیات تخلیه آب‌گرفتگی در دو منطقه باقی‌مانده نیز به‌زودی انجام می‌شود.

 محمد خانچی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون آخرین وضعیت استان پس از بارش‌های اخیر اظهار کرد: نازل شدن رحمت الهی در استانی که در آستانه اعلام عدم کشت بود، نقطه قوت است. اگر بارندگی اخیر رخ نمی‌داد چالشی بزرگ در استان به بار می‌آورد.

وی افزود: بارندگی اخیر موجب پر شدن ذخایر سدها شد که با وجود بحران کم‌آبی کشور بسیار ارزشمند است.

معاون استاندار خوزستان گفت: در بارش‌های اخیر که اداره‌کل هواشناسی و سازمان مدیریت بحران کشور از آن به‌عنوان وضعیت قرمز اعلام کرده بودند، به لطف خداوند بدون مشکل گذر کردیم.

خانچی عنوان کرد: در پی بارندگی‌های شدید روزهای گذشته در برخی مناطق اهواز آب‌گرفتگی رخ داد که هم‌اکنون آب‌های سطحی اکثر نقاط رفع شده و فقط در منطقه چهارو پنج، محدوده دانشگاه پیام‌نور، حجم آب‌های ناشی از بارندگی بالا است که عملیات جمع‌آوری آب‌ها در این دو منطقه به شهرداری و آبفا واگذار شده است که ان‌شاءالله تا اواخر امشب یا بامداد فردا مشکل این دو نقطه نیز رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در روز اول بارندگی، میانگین بارش در اهواز ۳۲ میلی‌متر در ۴۰ دقیقه بود، گفت: در مناطقی که لایروبی صورت گرفته بود سرعت خروج آب بالا رفت. همچنین در مناطقی مانند ملاشیه که پمپاژ آب از قبل تقویت شده بود، ماندگاری آب به حداقل رسید.

معاون استانداری ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته میانگین ماندگاری آب در اهواز زیر ۲۴ ساعت شد. البته در آخرین بارندگی به دلیل بالا بودن شدت و سرعت وزش باد، سقوط پایه‌های برق که در شهرهای مختلف از جمله کوت عبدالله، باغملک و ایذه اتفاق افتاد در روند کار تأثیر بسیاری داشت؛ ولی با آمادگی کاملی که همه دستگاه‌ها داشتند و فعالیت‌هایی که به صورت شبانه‌روزی انجام گرفت توانستیم بارندگی و آب‌گرفتگی‌ها را به‌خوبی مدیریت کنیم.

خانچی درباره علت آب‌گرفتگی در اهواز گفت: پس از هر بارندگی زمین اشباع می‌شود و با بارندگی بعدی، جذب آب اتفاق نمی‌افتد و شبکه‌های فاضلاب مسدود می‌شوند و باعث ماندگاری آب روی سطح زمین می‌شود که در آخرین بارندگی نمایان می‌شوند.

وی در ارتباط با حضور دستگاه‌ها و تأثیرگذاری آن‌ها در مدیریت بارندگی گفت: اکثر دستگاه‌ها بر اساس برنامه‌ریزی که از پیش صورت گرفته بود و تدابیری که استاندار خوزستان اعمال کرده بود به‌خوبی در صحنه حاضر شدند .

 معاون استاندار ادامه داد: در اهواز شهرداری‌های مناطق، به‌عنوان قرارگاه مدیریت بحران منطقه‌ای مسئولیت داشتند. شرکت‌های بزرگ هم به‌عنوان معین هر منطقه مشخص شده بودند. مجموعه سپاه، ارتش، قرارگاه کربلا و گروه‌های جهادی هم در حوزه خدمت‌رسانی فعالیت تأثیرگذاری داشتند که نتیجه آن کاهش زمان ماندآب در مناطق آب‌گرفته بود.

خانچی با بیان اینکه اولویت اصلی برای حل مشکل آب‌گرفتگی در سطح استان و شهرهایی که به دایم درگیر این موضوع هستند بحث شبکه آب‌های سطحی است عنوان کرد: تمام شهرداری‌ها ملزم شده‌اند تا مطالعات آب‌های سطحی را انجام دهند و به تأیید دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شهید چمران برسانند که در دو سال اخیر، بخش عمده شهرداری‌ها مطالعات خود را شروع کرده‌اند که به تأیید رسیده است و پس از آن باید در سازمان همیاری تهران به تصویب برسد.

وی با اشاره به اینکه میزان پیشرفت عملیات فاضلاب اهواز و کارون، به‌صورت میانگین ۴۳ درصد بوده است، گفت: تأمین منابع مالی در روند انجام این فعالیت بسیار تأثیرگذار است که در سفر اخیر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان، تأمین منابع مالی مورد مطالبه قرار گرفت. در صورت تزریق اعتبار، پروژه با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

معاون استاندار با بیان اینکه بسیاری از مشکلات آب‌گرفتگی مربوط به گذشته است گفت: در مناطقی که پروژه به اتمام رسیده ماندگاری آب در بارندگی و پس‌زدگی فاضلاب به حداقل رسیده یا صفر شده است.

خانچی از صبر و حوصله مردم و کلیه دستگاه‌هایی که در بارندگی اخیر مشارکت داشتند، تشکر کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از