حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان مطرح کرد:

ساخت سازه نگهداشت آب در تالاب شیمبار

ساخت سازه نگهداشت آب در تالاب شیمبار

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: ساخت سازه نگهداشت آب در تالاب شیمبار از سال ۱۴۰۰ با اعتبار ۹۵ میلیارد ریال آغاز شد.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست خوزستان؛ مجتبی ذوالجودی در حاشیه بازدید از روند ساخت سازه نگهداشت آب در تالاب شیمبار شهرستان اندیکا اظهار کرد: ساخت این سازه از سال ۱۴۰۰ با اعتبار ۹۵ میلیارد ریال آغاز شد و امیدواریم با تکمیل این طرح، تالاب مدیریت شود تا ارزش‌های اکوسیستمی و اکولوژیکی آن حفظ شود و منشأ خدمت و اثر بهتری برای مردم باشد.

 وی افزود: یکی از سیاست‌های معاونت محیط‌زیست دریایی تالاب‌ها را نگهداشت آب از طریق مدیریت منابع آب با اقدامات مختلف عنوان کرد.

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: تالاب شیمبار یک هزار و ۱۴۴ هکتار وسعت دارد و در زمان پر آبی حقابه آن حدود ۵۸ میلیون مترمکعب است.

 وی با بیان اینکه تالاب شیمبار از نظر اکوسیستمی حائز اهمیت است، افزود: سازه در حال اجرا در تالاب به‌منظور افزایش نگهداشت و افزایش دامنه آبگیری است.

 میرشکار ادامه داد: با توجه به ورود رسوبات در سال‌های گذشته و سیلاب‌های اخیر، سطح آب در تالاب افزایش داشته است.

 وی گفت: با اجرای کامل سازه معیشت دامداران، عشایر و کشاورزان منطقه بهبود می‌یابد علاوه بر این زمینه تلطیف هوا و افزایش پوشش گیاهی تالاب بیش‌ازپیش فراهم می‌شود و روند ساخت سازه تا سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار دارد.

 تالاب شیمبار در شهرستان اندیکا واقع شده است و یکی از بزرگ‌ترین تاکستان‌های طبیعی کشور را در دل خود جای‌داده و با گونه‌های مختلف گیاهی نقش مهمی در امرارمعاش مردم منطقه ایفا می‌کند. پوشش عمده و غالب گیاهی در محدوده ۲ هزارهکتاری تالاب شیمبار درختچه‌های جاز، پده، گز، تمشک، زالزالک، انگور وحشی یاقوتی است که حاکی از غنای طبیعی و تنوع گونه‌ای بالای این منطقه است.

 بر اساس ماده ۳ آئین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تأمین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است.

 در سال‌های اخیر کمبود آب یکی از چالش‌های تالاب‌های استان بوده است.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از