حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
رهیاب گزارش می دهد:

سرفه هایی كه عمیق تر می شود

سرفه هایی كه عمیق تر می شود

بیش از یک دهه است که با شروع فصل پاییز، خوزستانی ها با علائم حاد تنفسی روانه‌ی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می شوند وهمچنان علت اصلی این رویداد برای مسئولان در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش رهیاب، هرساله با شروع فصل پاییز درخوزستان مراجعه بیماران تنفسی سیر صعودی پیدا می کند. این استان به دلیل موقعیت و شرایطی که دارد به شدت درگیر سه منبع آلایندگی صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل است. در حوزه صنعت، نفت و گاز خوزستان یکی از منابع اصلی کشور است که این صنایع عمدتاً با تکنولوژی قدیمی کار می‌کند و از طرفی صنایع کشاورزی مانند نیشکر و سوختن هورالعظیم هم بی تاثیر نیستند. در بحث حمل و نقل نیز در اهواز همچنان بنزین معمولی در حال توزیع است در حالی‌که در یک کلانشهر حداقل باید بنزین یورو ۴ استفاده شود.

برخی نیزحملات و عارضه‌های تنفسی از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون را به گرده‌افشانی درختان غیربومی کنوکارپوس مرتبط دانستند واعلام کردند که با هرس این گیاهان آمار بیماران تنفسی کاهش چشمگیری داشته است. سال گذشته نیز رئیس کمیسیون محیط زیست و فضای سبز شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به پایان فصل گل‌دهی درخت کنوکارپوس گفت: «دست از قلع و قمع این درخت بردارید.» به این ترتیب تلویحا انگشت اتهام تنگی نفس را از این درختان برداشت.

دکتر محمدرضا سیاه‌پوش از اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز که با همراهی دکتر فاطمه ناصر نخعی دیگر عضو هیئت‌علمی این دانشکده فرصتی سه‌ساله را برای انجام مرحله‌ی نخست پژوهشی با عنوان «تهیه‌ی اطلس ریخت‌شناسی دانه‌ی گرده و زمان گلدهی گیاهان شهرستان اهواز به‌منظور شناسایی عوامل مؤثر بر مشکلات تنفسی» اختصاص داده‌اند معتقد است هنوز نمی‌توان به‌ یقین گفت که آیا دانه‌ی درخت کنوکارپوس می‌تواند عامل تشدید عارضه‌ی تنفسی در اهواز باشد یا خیر.

سیاه‌پوش در پایان تأکید می‌کند:  بر اساس تحقیقات علمی جهانی مستنداتی بالینی برای اثبات تأثیر کنوکارپوس بر تشدید بیماری تنفسی یا بروز این رخداد در مناطقی که این گیاه به‌وفور کشت ‌شده است وجود ندارد یا از استدلال علمی قابل قبولی برخوردار نیست. در جهان، جنگل‌های گیاه کنوکارپوس وجود دارد؛ ولی تاکنون گزارشی مانند آنچه در استان خوزستان شاهد بوده‌ایم، ارائه نشده است؛ بنابراین نیاز است تحقیقات بیشتری درباره‌ی این گیاه و سایر گیاهان و آلاینده‌های صنایع در استان صورت پذیرد.

 با این حال حرف‌های ضد و نقیض راجع به عامل اصلی تنگی نفس مردم خوزستان زیاد است و کمبود انجام مطالعات دقیق و علمی ازعوامل مبهم ماندن این وضعیت است.

امسال هم به گزارش معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در روز‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر آمار مراجعه‌های تنفسی به مراکز درمانی استان خوزستان هستیم.

دکتر میثم معزی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز با بیان اینکه، گفت: عمده این مراجعه‌ها مربوط به گروه سنی پرخطر و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه هرسال و با نزدیک شدن به فصل پاییز و همزمان با تغییر فصل، میزان مراجعه‌های تنفسی به بیمارستان‌ها در استان افزایش می‌یابد، افزود: مثل همیشه بیشترین نگرانی مربوط به گروه‌های سنی پرخطر از جمله سالمندان و همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای است.

معزی می‌گوید: با توجه به پیش‌بینی‌ها و امکانات کافی در دسترس، به همه مراکز درمانی دستور اعلام آماده‌باش داده شده و براساس گزارش‌های دریافتی از مراکز مختلف، تمهیدات لازم  نیز برای ارائه هر چه بهتر خدمات درمان اندیشیده شده است.

این روند صعودی  که فقط از چند روز اخیر مشاهده شده به تنهایی وخامت اوضاع آلایندگی هوا را برای خوزستان تشریح می‌کند. با وجود اینکه حالا دیگر دوازده سال است که ریه‌های ساکنین این استان میزبان حملات تنفسی بوده و تحقیقات کاشت گونه غیربومی گیاه کنوکارپوس در فضای شهری اهواز را عامل حساسیت‌زایی دانسته؛ هنوز مشکل برطرف نشده است. البته برخی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز این گیاه را عامل تنگی نفس نمی‌دانند.

 دكتر نعمت الله جعفرزاده عضو گروه مطالعات طرح جامع كاهش آلودگی هوای اهواز با تاكید بر اینكه حرفی كه می زنیم باید مبتنی بر شواهد باشد افزود: عارضه تنگی نفس خاص خوزستان نیست و در برخی نقاط دنیا و كشور نیز اتفاق افتاده است مثلا در سال 92 در تعدادی از استان های همجوار غیرصنعتی نیز این اتفاق افتاده است بنابراین نشان می دهد با یك مساله چند متغیره روبرو هستیم.


وی تجهیز دانشگاه علوم پزشكی از نظر امكانات و اعتباری برای مقابله با مشكل تنگی نفس را یكی از راهكارها دانست و افزود: در حال حاضر در دوره وقوع تنگی نفس بار زیادی به بیمارستان ها و مراكز درمانی تحمیل می شود در حالی كه بدون تخصیص اعتبار آمادگی كافی ندارند و از سوی دیگر نیز مساله منشاءیابی باید دنبال شود.


جعفرزاده اضافه كرد: البته باید توجه داشت پیش از منشاءیابی، عدم نتیجه گیری از مطالعات قبلی باید آسیب شناسی شود.


وی با اشاره به اجرا نشدن طرح جامع كاهش آلودگی هوا و نبود مطالعه برای ریزگردها گفت: ما در این موارد به شدت دچار موج گرفتگی و شتابزدگی هستیم به این صورت كه بعد از وقوع یك مشكل همه را برای مطالعه بسیج می كنیم و همیشه هم دچار عجله ایم، اما همیشه هم دیر می رسیم.


این محقق اضافه كرد: به طور نمونه سالهاست كه مشكل ریزگرد داریم اما هنوز بر سر اینكه چند درصد منشاء داخلی دارد و چند درصد منشاء خارجی، به جان هم افتاده ایم، در حالی كه اگر هر سال پنج درصد از مشكل را حل كرده بودیم اكنون 50 درصد حل شده بود.


وی با بیان اینكه برای منشاءیابی به نقشه راه نیاز داریم، افزود: مطالعات منشاءیابی می تواند به سیاست مقابله و روش های مقابله هم بیانجامد.


جعفرزاده اضافه كرد: نیاز است یك كارگروه هم افزا با یك ساختار قانونی تشكیل شود كه اعضای آن همدیگر را نقض نكنند.

با گذشت این مدت همچنان علت اصلی این رویداد برای مسئولان در هاله‌ای از ابهام است و اعضای جامعه‌ی علمی استان نیز معتقدند با وجود انجام پژوهش‌هایی در این زمینه به نتیجه‌ای که با استناد علمی بتوان آن را به جامعه ارائه داد، نرسیده‌اند اما باید بدانیم تنگی نفس خوزستان مثل یك گلوله برفی است كه اگر سرچشمه اش پیدا نشود بزرگتر می شود.

 انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از