حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
رییس مرکز بهداشت خوزستان:

غربالگری سالانه بیش از ۵۴ هزار نوزاد

غربالگری سالانه بیش از  ۵۴ هزار نوزاد

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: پوشش ۸۵ درصدی غربالگری گوش و شنوایی نوزادان زیر پوشش دانشگاه در سال گذشته صورت گرفت.

به گزارش رهیاب؛ حس شنوایی در ایجاد تعامل بین فرد و جامعه نقش دارد. از طریق شنیدن، کودک می تواند زبان را کسب کرده ومهارت های گفتاری خود را توسعه دهد. برای این کار کودک نیاز دارد که صدا را کشف و مکان یابی کند، سپس صدا را تمایز داده و در ذهن ذخیره کند تا بتواند صدا را شناخته و درک کند در نتیجه کودکان کم شنوا که کم شنوایی آن ها تشخیص داده نشده است حتی در صورتی که کم شنوایی ملایم یکطرفه داشته باشند تاخیر درتکامل مهارت های گفتاری و مشکلات رفتاری و روانی را تجربه می کنند که روی تعامل اجتماعی آن ها تاثیر گذار خواهد بود.

 در کم شنوایی تشخیص و مداخله زودهنگام بسیار ضروری است زیرا از این طریق می توان شرایط زندگی را برای افراد کم شنوا بهتر کرد.

با اینکه اکثر کودکان تازه متولد، دارای شنوایی طبیعی هستند اما از هر۱۰۰۰ کودک، یک تا سه  کودک دارای  درجاتی از کم شنوایی هستند. این آمار نشان می دهد که کم شنوایی یکی از شایع ترین نقص های مادرزادی به هنگام تولد است.


بدون انجام غربالگری شنوایی امکان کشف مشکل شنوایی در ماه های اول تولد وجود ندارد.  غربالگری شنوایی قادر به کشف کم شنوایی احتمالی در روزهای ابتدایی تولد است. کودک از بدو تولد شروع به یادگیری می کند. یکی از راه های یادگیری، از طریق شنیدن است. اگر کودک متولد شده مشکل شنوایی داشته باشد، در صورت عدم دریافت خدمات لازم، در تکامل زبان و گفتار مشکل خواهد شد. برخی از والدین گمان می کنند که خود قادر به تشخیص کم شنوایی نوزاد هستند. این گمان در همه موارد صحیح نیست. کودک با یکه خوردن ناگهانی در مقابل سر و صدا یا برگرداندن سر به سمت صدا پاسخ می دهد اما این به معنی داشتن شنوایی طبیعی نیست. اکثر کودکان دارای کم شنوایی به برخی از این صداها پاسخ می دهند ولی نه به اندازه ای که بتوانند مهارت های گفتاری خود را تکمیل کنند.

یکی از ارزیابی های که در روزهای ابتدایی تولد کودک انجام می شود غربالگری شنیداری است. این غربالگری سلامت اساسی ترین قسمت های سیستم شنیداری را بررسی می کند. برنامه غربالگری شنوایی بدو تولد امکان تشخیص وجود کم شنوایی را در روزهای ابتدایی تولد فراهم می آورد. در واقع برنامه غربالگری شنوایی کشف ناشنوایی مادرزادی و کم شنوایی را در بدو تولد امکان پذیر می کند.

دکتر پژمان بختیاری نیا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفتگو با خبرنگاررهیاب در این خصوص می گوید: ۵۴ هزار و ۴۷۴ نوزاد از نظر سلامت شنوایی غربالگری شدند و پوشش ۸۵ درصدی غربالگری گوش و شنوایی نوزادان زیر پوشش دانشگاه در سال گذشته صورت گرفت.

وی افزود: ۸۹۵ کودک مشکوک به مرحله تشخیص در غربالگری گوش و شنوایی نوزادان شناسایی و به مراکز درمانی ارجاع شدند و ۱۰۶کودک مشمول مراقبت‌های توانبخشی شدند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۱۳۲ نوزاد مبتلا به کم‌شنوایی از مناطق زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۱۴۰۱ شناسایی شده و در حال درمان هستند.

بختیاری نیا به دیگر اقدامات غربالگری بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت برای نوزادان اشاره کرد و گفت: ۲۰۳ مورد هیپوتیروئید( کم کاری تیروئید) نوزادی در سال ۱۴۰۱شناسایی شد و بیش از ۷۹۰ نفر بیمار مبتلا مراقبت می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پیرامون فعالیت‌های این مرکز در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: تخصیص اعتبار به مراکز بهداشت شهرستان‌های تابعه برای انجام آزمایشات رایگان خطرسنجی در جمعیت روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و برگزاری ۶ کمیته دانشگاهی پیگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از جمله این فعالیت‌ها است.

وی از دیگر اقدامات مرکز بهداشت خوزستان به ویزیت رایگان اقشار محروم جامعه با محوریت غربالگری، عقد تفاهم با سازمان‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، جهادکشاورزی و سازمان‌های مردم نهاد و تعیین اولویت‌های پژوهشی مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر، برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پایان نامه دانشجویان اشاره کرد.

 انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از