حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان مطرح کرد:

منعقد شدن تفاهم‌نامه ساخت فاز اول متروی اهواز

منعقد شدن تفاهم‌نامه ساخت فاز اول متروی اهواز

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: همه دستگاه‌های استان این آمادگی را دارند که از مترو اهواز با یک پشتوانه ملی حمایت کنند.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ محمد خانچی دوشنبه در نشست بررسی پیشنهادها سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی قطار شهری با حضور شهردار در محل شهرداری اهواز اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که هر هفته استاندار خوزستان دنبال می‌کند تا هر چه زودتر به سرانجام برسد موضوع مترو اهواز است.

 وی افزود: تعیین تکلیف مسائل حقوقی متروی اهواز، کار بزرگی بود که با هماهنگی دستگاه‌های مختلف استان و دادگستری انجام شد.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: همه دستگاه‌های استان این آمادگی را دارند که از مترو اهواز با یک پشتوانه ملی حمایت کنند.

 خانچی گفت: نگاه ملی برای راه‌اندازی مترو اهواز وجود دارد.

 در ادامه این نشست رضا امینی اظهار کرد: یکی از مطالبات جدی شهروندان اهوازی از مدیریت شهری، تعیین تکلیف موضوع مترو است.

 وی قطار شهری را نماد توسعه شهری دانست و افزود: برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای راه‌اندازی مترو اهواز با چند سناریو پیش‌بینی شده و امید است پس از وقفه چند ساله شاهد بهره‌برداری فاز اول قطار شهری باشیم.

 شهردار اهواز گفت: همه ظرفیت‌های ملی و استانی برای بهره‌برداری از مترو اهواز به کار خواهیم گرفت و این اراده در شورای شهر اهواز نیز وجود دارد.

 قرارداد متروی اهواز از سال ۸۵ بین شرکت «کیسون» به‌عنوان اجراکننده و شرکت «نورینکو» چین به‌عنوان تأمین‌کننده تجهیزات با شهرداری کلان‌شهر اهواز منعقد شد. این طرح به طول ۲۳ کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز و تا بیمارستان بقایی امتدادیافته و ۲۴ ایستگاه در طول مسیر احداث می‌شود و تاکنون حدود ۲۸ درصد پیشرفت دارد.

 این طرح به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری از پیمانکار خلع‌ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲، رأی بدوی دادگاه مبنی بر خلع‌ید پیمانکار تأیید شد.

 تاکنون ۱۱ ایستگاه مسیر خط یک متروی شهری اهواز انجام شده و عملیات معماری چهار ایستگاه نیز انجام شده است.

 بیشترین پیشرفت طرح قطار شهری اهواز در فاز یک «از فرودگاه تا مصلا»، به میزان ۵۳ درصد است، فاز دو این طرح حدود ۲۷ درصد و فازهای دیگر نیز حدود ۹ درصد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از