حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
رهیاب گزارش می دهد؛

چرا شهرداری اهواز، شهر را سیاه پوش نکرد؟

چرا شهرداری اهواز، شهر را سیاه پوش نکرد؟

علی‌رغم تاکید رهبر انقلاب بر رونق عزاداری در ایام فاطمیه، این روزها در حالی ایام شهادت دخت گرامی پیغمبر اسلام(ص)را پشت سر گذاشته ایم که پرچم های رنگی هنوز بر در و دیوارهای شهر اهواز خودنمایی می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه اطلاع رسانی «رهیاب»؛ سیزدهم جمادی‌الاول و سه جمادی‌الثانی در تقویم شیعیان به عنوان ایام شهادت حضرت زهرا (س) به روایت‌های ۷۵ و ۹۵ روز شناخته می‌شود.در گذشته  مجلس‌های عزاداری ایام فاطمیه محدود بود و تنها در برخی از شهرها آن هم به صورت خانگی و یا مجالس محدود برپا می‌شد و رونق و شور چندانی نداشت اما پس از تاکید رهبر انقلاب در سال‌های اخیر حال وهوای عزاداری‌های فاطمیه متفاوت شده است.

علی‌رغم تاکید رهبر انقلاب این روزها در حالی ایام شهادت دخت گرامی پیغمبر اسلام(ص) بانوی دوعالم حضرت فاطمه الزهرا(س) را پشت سر گذاشته ایم که پرچم های رنگی هنوز بر در و دیوارهای شهر اهواز خودنمایی می کند.

با توجه به اینکه خوزستان مهد تشیع و دروازه ورود شیعه به ایران است و فرهنگ شیعی با آب و خاک خطه اهواز عجین شده اما بیلبوردهای شهری و تابلوهای نصب‌ شده روی پل‌ها پر شده‌اند از تبلیغات گوناگون انواع فیلم‌ها و مواد غذایی و لباس‌های برند و غیره، اما گویا مسئولان شهرداری اهواز تقویم را نگاه نکرده‌اند که این روزها را فاطمیه می‌خوانند.

چراغانی مناسبت‌های دیگر در شهر به چشم می خورد و در بسیاری از مناطق اثری از سیاهپوشی شهر به چشم نمی آید و اگر اقدامی برای ایجاد رنگ و بوی عزای ایام فاطمیه شده باشد به لطف عاشقان حضرت زهرا سلام الله است که جزئی و معطوف به تک سیاهه‌هایی بود که  بر سر درب خانه‌ها زده شده است ؛ موضوعی که شهرداری اهواز می بایست توضیح  قانع کننده ای در ارتباط با آن ارائه دهد. باوجودی که عاشقان ایام فاطمیه این نقص شهرداری را جبران کرده و در حد بضاعت و توانشان در کنار هیئت‌های مذهبی فضای محله‌ها را دگرگون کردند اما این موضوع جبران کننده بی توجهی مدیریت شهری به این ایام خاص نیست.

اتوبان‌ها، خیابان‌های اصلی، فرعی‌ها و میادین، رقص چراغ‌های رنگی که در مکان‌های مختلف نصب شده،گویای این است هنوز خبری از عزای فاطمیه در اهواز نیست.مردم و رهگذران با مشاهده رقص چراغ های رنگی، صدای بلند آهنگ‌های غیر مجاز در سرتاسر ساحلی اهواز از خود می‌پرسند که آیا مسئولان شهری نمی دانند که ایام فاطمیه شروع شده و یا خود را به خواب زده اند و جریحه دار کردن احساسات مردم برایشان بی اهمیت است.

فاطمیه برای همه شیعیان و دوستداران اهل‌بیت‌(ع) قابل احترام است و فرهنگ فاطمیه باید نسل به نسل منتقل شود و حداقل به اندازه وظیفه‌مان شعار فاطمی را ترویج کنیم.اما چرا شهرداری و سازمان زیباسازی و معاونت فرهنگی این همه تعلل کرده‌اند؟ این سؤالی است که باید ازمتولیان شهرداری پرسید؛ البته اگر شانس بیاوریم و پاسخ این سؤال همانی نباشد که معاون فرهنگی شهرداری اهوازمبنی براینکه فضاسازی کار این معاونت نیست، باشد.

معاونت شهرداری معتقد است مناطق شهرداری و نهادهای زیادی مسئولیت اصلی سیاه‌پوش کردن شهر را بر عهده دارند.

با آنکه شهرداری اهواز در سایت  خود گزارشی از گسترده‌تر شدن نمادهای عزا و سیاه‌پوشی شهر خبر می‌دهد اما با قدم زدن در سطح شهر به این موضوع می رسیم که شهرداری با تمام امکانات خود نمی‌توانند خلاءهای فرهنگی در این خصوص را جبران کنند.

خانواده شهدای مدافع حرم در اعتراض به اهمال، کم‌کاری و بی‌توجهی شورای شهر و شهرداری اهواز در سیاه‌پوشی و فضاسازی شهر با خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه اطلاع رسانی «رهیاب» تماس گرفتند و به تعلل شهرداری در این خصوص معترض هستند.

همچنین بسیاری از فعالین مجازی با انتقاد به عملکرد شهرداری درسیاه‌پوش کردن شهر درشبکه‌های اجتماعی معتقدند این عدم استقبال از محرم از سوی دستگاه‌های متولی بویژه شهرداری اهواز در سیاه‌پوش کردن سیمای شهری و انتقال حال وهوای فرهنگ فاطمی به مردم، صدای مردم  را در آورده است 

مردم از شهرداری اهوازانتظار دارند که در این ایام با قدم زدن در نقطه به نقطه شهر غم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در دل‌هایشان تازه شود و با همه توان و بودجه‌ای که در اختیار دارند آن را صرف این کار کنند؛ با اتمام شدن دهه اول فاطمیه و هیچ گونه تلاشی از سوی شهرداری با نارضایتی شدید مردم روبرو هستیم.

متولیان و مسئولان فرهنگی و شهری همانطور که به برپایی جشنواره‌های مختلف و یا دعوت از مسئولین کشوری برای یک افتتاحیه ساده وقت و هزینه صرف می کنند کمی هم به برنامه های مذهبی اهمیت بدهند تا در چنین ایامی حال و هوای شهر مزین به نام دخت نبی مکرم اسلام شود.

پایان پیام/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از