حالت تاریک
جمعه, 28 اردیبهشت 1403
پرورش‌دهنده نمونه ماهیان گرمابی خوزستان:

تسهیلات مهم‌ترین مطالبه پرورش‌دهندگان آبزیان است

تسهیلات مهم‌ترین مطالبه پرورش‌دهندگان آبزیان است

پرورش‌دهنده نمونه ماهیان گرمابی خوزستان در سال ۱۴۰۲ گفت: مهم‌ترین مطالبه پرورش‌دهندگان آبزیان از مسئولان، ارائه تسهیلات کم‌بهره و تکمیل زیرساخت‌ها و مکانیزاسیون و ادوات موردنیاز است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ موسی زاهد سلامی روز چهارشنبه در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اظهار کرد: از سال ۸۷ تا ۹۶ به‌عنوان نایب‌رئیس هیئت‌مدیره در مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان کارون مشغول به فعالیت بودم؛ از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ به‌عنوان مدیرعامل و از ۱۴۰۲ تاکنون نیز نایب‌رئیس هیئت‌مدیره این مجتمع هستم.

وی با اشاره به فعالیت مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان کارون افزود: فاز یک این مجموعه از دو بخش علوفه‌کاری و آبزی‌پروری تشکیل شده و حدود ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت دارد و موجب اشتغال‌زایی 1هزار و ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم شده است.
نایب‌رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان کارون گفت: فاز دو این مجتمع نیز از دو بخش آبزی‌پروری و علوفه‌کاری به مساحت ۶ هزار هکتار در حال بهره‌برداری است که با اتمام آن به اشتغال ۶ هزار نفر منجر می‌شود.

زاهد سلامی با اشاره به مشکلات موجود برای افتتاح فاز دو این مجتمع بیان کرد: شبکه برق‌رسانی و آسفالت جاده‌های دسترسی مزارع فاز یک و دو این مجتمع باید اجرا شود که این حوزه نیازمند همکاری مسئولان مربوطه است.

وی ارائه تسهیلات کم‌بهره جهت سرمایه در گردش، تکمیل زیرساخت‌ها و مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی مورد نیاز  برای پرورش‌دهندگان را ضروری دانست و با اشاره به عمده مشکلات پرورش‌دهندگان آبزیان از جمله کمبود تسهیلات بانکی جهت احداث و تکمیل مزارع پرورشی عنوان کرد: حدود ۱۴ هزار هکتار از زمین‌های لم‌یزرع استان «درجه سه و چهار» که فاقد هر گونه کاربری برای فعالیت کشاورزی بودند احیا شدند و جهت پرورش ماهی مورد استفاده قرار گرفتند.
این پرورش‌دهنده نمونه ماهیان گرمابی، با اشاره به میزان تولیدات ماهیان گرمابی در استان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲, حدود ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی گرمابی شامل کپور ماهیان چینی و بومی در خوزستان تولید شده است.
  زاهد سلامی به صادرات ۴۲ هزار تن ماهیان گرمابی از استان و ارزآوری حدود ۱۷۰ میلیون دلار اشاره و خاطرنشان کرد: از زمانی که زنجیره راهبردی ماهیان گرمابی و خاویاری با حمایت استانداری و شیلات استان صورت گرفته تولیدات این مجتمع و سایر مزارع پرورشی در خوزستان نیز طی یک سال اخیر ۱۰ درصد افزایش یافته است.
  وی به افزایش ۶۲ درصدی صادرات آبزیان استان اشاره و گفت: عمده مقاصد صادراتی آبزیان به کشورهای عراق، کویت، آذربایجان و ارمنستان است.
  این تولیدکننده نمونه آبزیان بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل در مسیر جهش تولید در مزارع پرورش ماهی، عدم وجود برق پایدار و مکانیزاسیون ۸۰ درصد مزارع موجود، نبود تنوع گونه‌ای در ماهیان پرورشی است که رفع این مسئله با اخذ مجوز پرورش گونه‌هایی مانند تیلاپیا، سی باس، کپورماهیان هندی و سایر گونه‌ها است.
  زاهد سلامی در خصوص تولید بچه‌ماهی نیز گفت: حدود ۶۱ میلیون قطعه بچه‌ماهی در استان خوزستان در سال گذشته پرورش یافته که شامل زنجیره تأمین لارو، بچه‌ماهی حد واسط، ماهیان پرواری، تولید خوراک، فراوری و بازاریابی بوده است.
وی با بیان اینکه پساب خروجی مزارع قابل‌برگشت به چرخه تولید و اشتغال است و هیچ‌گونه آلایندگی برای محیط زیست ندارد گفت: آب خروجی از مزارع پرورش ماهی آزادگان در پایین‌دست باعث احیای تالاب شادگان و احیای زمین‌های لم‌یزرع شده است؛ این مجتمع موجب احیای حدود ۷۰۰ هکتار پرورش ماهی و ۲ هزار هکتار زمین کشاورزی، اشتغال نیروی بومی و کمک به معیشت جوامع روستایی شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از