حالت تاریک
جمعه, 28 اردیبهشت 1403
معاون سیاسی‌اجتماعی استانداری مطرح کرد:

اندر احوالات طرح جوانی جمعیت در خوزستان

اندر احوالات طرح جوانی جمعیت در خوزستان

معاون سیاسی‌اجتماعی استانداری خوزستان گفت: با وجود تأکید ویژه‌ بر مسئله فرزندآوری و جوانی جمعیت، دستگاه‌های اجرایی در این حوزه وظایف خود را به‌درستی اعمال نکرده‌اند.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دهم آبان ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید که به‌موجب ماده نخست این قانون، ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل و بر این اساس موضوع جوانی جمعیت با همکاری دستگاه‌های مختلف این قانون به مرجع اصلی سیاست‌گذاری در امور جمعیتی و خانواده در کشور تبدیل شده است.

اما به اذعان کارشناسان حوزه اجتماعی و به‌ویژه متخصصان جمعیت و خانواده، خلأ جدی در فرهنگ‌سازی و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وجود دارد تا حدی که در اظهارنظر مسئولان و برخی کارشناسان این امر به‌وضوح دیده می‌شود.

پس از گذشت سه سال بسیاری از خانواده‌ها با ضرورت فرزندآوری و جوانی جمعیت آشنا نیستند و دستگاه‌های مرتبط فرهنگی نیز ضرورت اجرای درست و کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را جدی نگرفته‌اند یا حتی دستگاه‌های اجرایی از مشوق‌هایی که امروزه دیگر بی‌اثر شده است، برای اجرای قانون استفاده می‌کنند.

عبدالله افرازه شهاوند در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» پیرامون طرح جوانی جمعیت و واگذاری تسهیلات به خانواده‌های داری چند فرزند اظهار کرد: طرح جوانی جمعیت نخستین قانونی است که به طور جامع از فرزندآوری حمایت می‌کند و با تبدیل سیاست‌های کلی جمعیت به یک قانون؛ فرصت ویژه‌ای به شمار می‌رود این طرح نه‌تنها در حوزه اجتماعی جامعه تأثیرگذار است؛ بلکه بر برخی از موضوعات در حوزه مسائل سیاسی، اقتصادی و حتی امنیت تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه بحث جوانی جمعیت از محدود مواردی است که رهبر انقلاب به آن تأکید ویژه‌ای دارند، افزود: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری و همه دلسوزان مبنی بر مسئله جمعیت، تبیین قانون جوانی جمعیت اتفاق افتاد که این قانون به‌تمامی دستگاه‌هایی که شرح وظایفی برایشان تعریف شده بود، ابلاغ شد و تمامی ستادها مکلف به تشکیل جلسات مستمر شدند؛ اما دستگاه‌های اجرایی در این حوزه وظایف خود را به‌درستی اعمال نکرده‌اند و در مقوله اعطای تسهیلات نیز بانک‌ها در استان خوزستان چالش‌هایی را به وجود آورده‌اند.

معاون سیاسی‌اجتماعی استانداری خوزستان گفت: باید تحولی مهم در اجرای قانون جوانی جمعیت ایجاد شود؛ زیرا اگر به مقوله جوانی جمعیت توجه نکنیم قطعاً ترکیب جمعیت ما در برخی استان‌های کشور چیز دیگری می‌شود؛ ازاین‌رو به‌صورت جدی باید برای حل این مشکل تدابیری داشته باشیم.

شهاوند ادامه داد: هرچند موانع اقتصادی جدی در مسیر زندگی خانواده‌ها و زوجین قرار دارد، اما بر اساس مطالعات و پیمایش‌های کیفی ما از سطح جامعه بسیاری از مشکلات اقتصادی خانواده‌ها که واقعاً هم وجود دارد، ریشه‌اش اقتصادی نیست؛ بلکه ریشه فرهنگی دارد. در واقع به نظر می‌رسد مشکل اقتصادی است، اما منشأ آن در سبک زندگی، فرهنگ و نگرش‌های اجتماعی است، بنابراین اگر ما بتوانیم اصلاح نگرش و اصلاح سبک زندگی را به خانواده‌ها آموزش دهیم، می‌توانند بسیاری از هزینه‌های مازاد را کنترل کنند.

شهاوند در خصوص عمده مشوقی که دولت در حوزه جوانی جمعیت تعیین کرده است، گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه‌های مختلف، تسهیلات متعددی را برای موضوع حمایت از خانواده، فرزندآوری و ازدواج مقرر کرده است؛ اما در استان خوزستان واگذاری مسکن، زمین و تسهیلات بانکی با مشکلاتی مواجه شده است که مسئولان مرتبط باید این مشکلات را پیگیری و رفع کنند.

وی ادامه داد: در این دو سال اخیر در بحث مسکن مقداری گره‌گشایی صورت‌گرفته است؛ اما همچنان نیاز به پیگیری دارد و باید جلسه‌ای با مدیرکل مسکن و شهرسازی، شورای جوان‌سازی و مدیرکل بانک‌ها داشته باشیم تا پیگیر و رفع موانع موجود باشیم.

شهاوند گفت: یکی از مواردی که استاندار تأکید ویژه و نسبت به آن دغدغه‌ دارد بحث جوانی جمعیت است این موضوع باید در جلسه هیئت‌مدیره مطرح شود و امسال باید بیشتر به بحث جوانی در استان بپردازیم و پیگیر مشکلات مسکن و شهرسازی و همچنین تسهیلات بانکی از مرکز باشیم؛ زیرا اگر چالش‌های فراروی مسائل اقتصادی و اشتغال، مرتفع یا کاهش یابند، بارقه‌های امید برای ازدواج جوانان و فرزندآوری زوجین نیز پررنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به نسل آینده مشکلات خاص خود را دارد؛ اما به‌یقین مشکلاتش کمتر از پیری جمعیت است، گفت: سازمان مسکن و شهرداری طبق قانون موظف است به خانواده‌های دارای چندقلو زمین و مسکن اهدا کنند.

معاون سیاسی‌اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: اتحادیه مسکن باید پیگیر موانع موجود در بنگاه‌ها در خصوص رهن و کرایه‌خانه برای خانواده‌های دارای چند فرزند شود تا دچار مشکل و سردرگمی نشوند.

وی در پایان گفت: طبق قانون، بهزیستی باید با ارائه خدمات به خانواده‌های دارای چندقلو که توان رهن خانه را ندارند و واگذاری وام‌های قرض‌الحسنه به آن‌ها این مشکل را برطرف کنند.

بر اساس این گزارش زمین به خانواده‌هایی که فرزند سوم به بعدشان، پس از ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ متولد شده باشد و همچنین خانواده‌های دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال، تعلق می‌گیرد.

در سال گذشته روزانه نیم درصد به آمار متقاضیان جمعیت جوانی جمعیت در خوزستان اضافه شد که این میزان ثبت‌نام، مازاد بر پیش‌بینی‌های انجام شده بود.

بر اساس گفته معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، حجم متقاضیان طرح‌های نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت به نسبت میزان تأمین زمین بسیار بیشتر است.

وی با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۴۷ هزار متقاضی خوزستانی در طرح جوانی جمعیت افزود: حجم متقاضیان حوزه جوانی جمعیت در خوزستان به حدی زیاد است که همچنان در حال تأمین زمین برای آن‌ها هستیم.

در اسفندماه سال گذشته، ۳ هزار قطعه زمین با حضور وزیر راه و شهرسازی به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر از آن در استان خوزستان واگذار شد.
انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از