حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403

آداب و احکام نماز عیدفطر

آداب و احکام نماز عیدفطر

سنت برگزاری نماز عید فطر در دنیای اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است، و نماد وحدت و یکپارچگی امت اسلام به شمار می‌رود از سال اول هجری آغاز گردید و سنت موکده می‌باشد.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی«رهیاب»؛ ماه مبارک رمضان فرصتی گران‌قدر بود تا بندگان صالح خدا روح غبار آلود گرفته خود را از عادات دنیوی در چشمه جوشان این ماه پرخیر و برکت بشویند و در شب‌های قدر، با زنده‌داری و عبادت خالص خداوند و الغوث الغوث گفتن خود دوباره متولد شوند. و از تغافل و دنیازدگی آزاد شوند.

 خوشا به سعادت آنان که عاشقانه به استقبال این ماه پرخیر و برکت الهی رفتند، و وجود خویش را با زمزمه‌های قرآن و نوای دلنشین مناجات شب‌های قدر صفا دادند و با درک لیله‌القدر که بهتر از هزار ماه است خود را در راستای راه سعادت و نیک‌بختی قرار‌ دادند و اینک با لوح سفید قلب خود مطمئن به استقبال عید سعید فطر می‌روند.

 سنت برگزاری نماز عید فطر در دنیای اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است، و نماد وحدت و یکپارچگی امت اسلام به شمار می‌رود از سال اول هجری آغاز گردید و سنت موکده می‌باشد، زیرا پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و سلم پیوسته آنها را انجام داده و به مردان وزنان می‌فرمودند: که برای برگزاری نماز عید فطر از شهر بیرون روند.

 اعمال نماز عید فطر عبارت‌اند از:

 اوّل: انجام‌دادن غسل وقتی که آفتاب‌غروب کرد.

 دوّم: احیای آن شب به نماز و دعا و استغفار و سؤال از حق‌تعالی و ماندن در مسجد.

 سوّم: آن‌که بخواند در عقب نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و عقب نماز عید الله‌اکبرُ اَللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ وَلِلّهِ خدا بزرگ‌تر است... نیست معبودی جز خدا و خدا بزرگ‌تر است... الْحَمْدُ اَلْحَمْدُ لِلّهِ عَلی ما هَدینا وَلَهُ الشُّکْرُ علی ما اَوْلینا و ستایش خاص خداست ستایش از آن خداست بر آنچه ما را راهنمایی فرمود و برای اوست سپاس بر آنچه به ما بخشود.

 چهارم: آنکه، چون نماز مغرب و نافله آن را خواند دست‌ها را به سوی آسمان بلند کند و بگوید:

 یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ یا ذَاالْجُودِ یا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ وَ ناصِرَهُ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ‌ای صاحب نعمت و فضل‌ای صاحب جود و بخشش‌ای برگزیننده محمد و یاور او درود فرست بر محمد

 وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْلی کُلَّ ذَنْبٍ اَحْصَیْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَکَ فی کِتابٍ مُبینٍ و آل محمد و بیامرز از من هر گناهی را که شماره کرده‌ای و در کتابی روشن در پیش تو ثبت است.

 پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید اَتُوبُ اِلَی اللّهِ پس هر حاجت که دارد از حقّ تعالی بخواهد که ان شاء الله برآورده خواهد شد.

 پنجم: زیارت کند امام حسین علیه‌السلام را که فضیلت بسیار دارد.

 ششم: ده مرتبه بگوید ذکر یا دآئِمَ الْفَضْلِ را که در اعمال شب جمعه آمده است.

 هفتم: به جا آورد ده رکعت نمازی که در شب آخر ماه رمضان گذشت.

 هشتم: به جا آورد دو رکعت نماز در رکعت اوّل بعد از حمد هزار مرتبه توحید و در دوّم یک مرتبه بخواند و بعد از سلام سر به سجده بگذارد و صد مرتبه بگوید: اَتُوبُ اِلَی اللّهِ پس بگوید: یا ذَالْمَنِّ وَالْجُودِ توبه کنم به‌سوی خدایی صاحب منّت و جود

 یا ذَاالْمَنِّ وَ الطَّوْلِ یا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ صَلِّ عَلی‌ای صاحب نعمت و بخشش‌ای برگزیننده محمد صلی الله علیه و آله درود فرست بر مُحَمَّدٍ وَ الِهِ وَافْعَلْ بی کَذا وَ کَذا و به‌جای آن حاجات خود را بطلبد. محمد و آلش و انجام ده درباره من چنین‌وچنان.

 نهم: چهارده رکعت نماز بخواند در هر رکعتی حمد و آیه الکرسی و سه مرتبه قل هُوَ اللّه اَحَدٌ تا برای او باشد به هر رکعتی ثواب عبادت چهل سال و عبادت هر که روزه گرفته و نماز خوانده در آن ماه.

 دهم: شیخ در مصباح فرموده که در آخر شب غسل کند و بنشیند در جای نماز خود تا طلوع فجر.

آداب برگزاری نماز عید فطر

 نمازی است که مسلمانان در روز عید فطر به جماعت یا فرادا بعد از طلوع آفتاب اقامه می‌کنند و برابر فتوای بیشتر فقها خواندن این نماز به‌صورت جماعت در زمان حضور معصوم واجب و در زمان غیبت مستحب است. خواندن دو خطبه پیش از اقامه نماز توسط امام‌جماعت سنت است. این نماز دو رکعت است که نمازگزار در رکعت اول بعد از خواندن حمدوسوره، باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند، و بعد از قنوت پنجم، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد. سپس در رکعت دوم چهارتکبیر بگوید، بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود. بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

 انتهای خبر/

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از