حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
آغاز مرمت محوطه باستانی ایوان کرخه
مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان مطرح کرد:

آغاز مرمت محوطه باستانی ایوان کرخه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: عملیات حفاظت و مرمت بخشی از محوطه باستانی ایوان کرخه موسوم به آرامگاه صالح داوود آغاز شد.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده اظهار کرد: حفاظت و مرمت بخشی از محوطه باستانی ایوان کرخه موسوم به آرامگاه صالح داوود از محل اعتبارات استانی با عنوان حفاظت و مرمت محوطه‌ها، اماکن تاریخی و سنگ‌نگاره‌ها در شهرستان شوش آغاز شد.

 وی افزود: آرامگاه صالح داوود از آرامگاه‌های زیرزمینی ایلیمایی است که برای نخستین‌بار توسط دکتر مهدی رهبر کاوش شد و در زمان جنگ تحمیلی، از سوی متجاوزان عراقی مورد تعرض و تخریب قرار گرفت که توسط دکتر رهبر مرمت شد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان اینکه محوطه باستانی صالح داوود شامل بقایای معماری دوران ساسانی است، گفت: این طرح با انجام مطالعات حفاظتی و مرمتی اداره میراث‌فرهنگی شهرستان شوش و اجرای طرح حفاظت اضطراری آن توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان آغاز شده است.

ارسطوزاده بیان کرد: این طرح با رویکرد حفاظتی و تأکید بر راه‌اندازی سایت‌موزه شامل مسقف کردن محدوده آرامگاهی و ساخت آجرفرش حفاظتی پیرامون محوطه به‌منظور سازماندهی مسیر دسترسی آرامگاه است.
 
 وی ادامه داد: جلوگیری از پیشروی مداخلات پیرامون این بنای ارزشمند و تثبیت وضع موجود از اولویت‌های حفاظتی این اثر است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از