حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
آغاز مرمت و تقویت روشنایی موزه کرناسیون دزفول
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دزفول مطرح کرد:

آغاز مرمت و تقویت روشنایی موزه کرناسیون دزفول

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دزفول گفت: عملیات مرمت و تقویت روشنایی موزه مردم‌شناسی کرناسیون دزفول آغاز شد. این پروژه به‌منظور بهبود شرایط نمایش و حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی موزه انجام می‌شود.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ حمیدرضا خادم روز یکشنبه در جمع خبرنگاران دزفول اظهار کرد: عملیات مرمت و تعویض سیستم برق موزه مردم‌شناسی کرناسیون دزفول باهدف زنده‌سازی هرچه بیشتر این مجموعه فاخر از محل اعتبارات استانی آغاز شده است.

 سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دزفول افزود: بهینه‌سازی سیستم روشنایی موزه و مرمت قسمت‌هایی از موزه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و حفظ این بنای ارزشمند در این عملیات انجام خواهد شد.

 حمام کرناسیون مربوط به دوران زندیه است و در محله کرناسیون واقع شده است، این اثر در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۴۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 در این موزه، فرهنگ کهن مردم منطقه از قبیل نحوه زندگی، شغل، آیین‌ها، نوع پوشش و زیورآلات به نمایش گذاشته شده و دارای غرفه‌های متعددی از قبیل خانه سنتی، آهنگری، ورشوسازی، مسگری، جاجیم‌بافی، کلاه مالی، نمدمالی، بنایی و کشاورزی مناطق مختلف دزفول است.

 گذشته و حال ساکنان دزفول در دوره‌های مختلف در این موزه به نمایش درآمده است.

 کتاب‌های خطی قدیمی به‌ویژه قرآن و مفاتیح‌الجنان مربوط به دوران صفویه و قاجاریه از جمله آثار به نمایش درآمده در این موزه است.

 زیورآلات مورداستفاده مردم، اسلحه و اشیای قدیمی و عتیقه مربوط به دوران صفویه تا قاجاریه از دیگر آثاری است که در این موزه به چشم می‌خورد.

 موزه در یک حمام تاریخی واقع شده که به‌عنوان یکی از بناهای قدیمی دزفول شناخته می‌شود. آب مصرفی این حمام از چاه کنار بنا تأمین می‌شود که از طریق حفره‌های قنات به آب رودخانه متصل است.

 موزه به نمایش مشاغل قدیمی دزفول، از جمله هنر خراطی و دلوری می‌پردازد. خراطی به تولید اشیای چوبی مانند قلیان و دیگر مصنوعات چوبی اشاره دارد که سابقه‌ای طولانی دارد.

 موزه مردم‌شناسی کرناسیون دزفول به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و تاریخی، فرصتی مناسب برای آشنایی بافرهنگ و تاریخ منطقه فراهم می‌کند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از