حالت تاریک
چهارشنبه, 25 مهر 1403
آینده جنگ در غزه همچنان مبهم است
یادداشت؛

آینده جنگ در غزه همچنان مبهم است

کارشناس روابط بین‌الملل در یادداشت خود می‌نویسد: عملیات طوفان الاقصی به‌عنوان واکنشی به تجاوزات اسرائیل و ادامه شهرک‌سازی‌ها اجرا شد، اما این رژیم در دستیابی به اهداف خود در جنگ غزه ناکام مانده است.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ صادق شاهوار‌پور کارشناس روابط بین‌الملل در یادداشتی نوشت: باگذشت یک سال از ضربه تاریخی مقاومت اسلامی فلسطین که به تعبیر ابوعبیده سخنگوی حماس حرفه‌ای‌ترین عملیات کماندویی معاصر بود لازم است چند مسئله را بررسی کنیم.

چرا عملیات طوفان الاقصی اجرا شد؟

این عملیات در پاسخ به تداوم شهرک‌سازی، یهودی‌سازی، تجاوز به اسیران، تعرض بی‌سابقه به مسجدالاقصی و توافق عادی‌سازی روابط سیاسی - اقتصادی اسرائیل با برخی کشورهای مسلمان بود که در نهایت منجر به تغییرات ژئوپولتیک منطقه می‌شد.

اهداف اسرائیل از جنگ در غزه چه بود؟

بنا بر اعلام سران رژیم صهیونیستی نابودی حماس، آزادی اسیران، جلوگیری از شلیک راکت به سرزمین‌های اشغالی، از بین بردن زیرساخت‌ها و توانمندی‌های مقاومت جهت رسیدن به امنیت پایدار از جمله اهداف آغاز جنگ در غزه بود.

البته اهدافی مانند قدرت‌نمایی نظامی برای وادارکردن کشورهای عرب منطقه به توافق «آبراهام» و جلب حمایت‌های داخلی و جلوگیری از فروپاشی اجتماعی نیز از جمله دلایل شروع این جنگ محسوب می‌شود.

آیا اسرائیل به اهداف اعلام شده در جنگ غزه رسید؟

طی یک سال گذشته ارتش اسرائیل با راهبرد «دکترین ضاحیه» تمام زیرساخت‌های حیاتی غزه را نابود و توانست بخشی از شبکه مؤثر فرماندهی حماس را حذف کند؛ اما همچنان در آزادی اسرا، جلوگیری از شلیک راکت و نابودی حماس ناکام مانده است.

همچنین تداوم شلیک موشک از باریکه غزه با موشک‌باران شهرهای مختلف اسرائیل از مبدأ عراق، یمن و لبنان مضاف شده است تا نه‌تنها امنیت در شهرک‌های اشغالی هم مرز با غزه تأمین نشود؛ بلکه حیفا در شمال و تل‌آویو در قلب سرزمین‌های اشغالی نیز به سرنوشت شهرک‌های ناامن حاشیه نوار غزه دچار شوند.

آینده جنگ در غزه چه می‌شود؟

پذیرش توافق در شرایطی که همچنان اسرای اسرائیلی آزاد نشده و حماس بیش از گذشته بر رژیم اسرائیل تلفات انسانی تحمیل می‌کند شکستی راهبردی برای رژیم صهیونیستی تلقی خواهد شد، 

پیش‌بینی آینده جنگ در غزه دشوار است چرا که اسرائیل علی‌رغم آسیب‌های جدی که به گروه‌های مقاومت در غزه و لبنان وارده کرده نتوانسته اهداف اعلامی در جنگ غزه را محقق کند؛ لذا تداوم جنگ حداقل تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کاملاً محتمل است.

آیا احتمال تشدید درگیری‌ها در منطقه وجود دارد؟

شاید تا پیش از مشاهده جنون سران رژیم صهیونیستی پاسخ متفاوت بود؛ اما جنگ یک سال گذشته نشان داد تشدید درگیری‌ها کاملاً محتمل است هر چند راهبرد ایران و اسرائیل در مواجهه مستقیم با یکدیگر پاسخ زیرخط جنگ است؛ اما تشدید درگیری‌ها گزینه غیرمحتملی نیست.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از