حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
در اختتامیه کنگره ملی امور خاک مطرح شد؛

ابلاغ دستور تولید ۱۶۰ میلیون تن محصولات کشاورزی

ابلاغ دستور تولید ۱۶۰ میلیون تن محصولات کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس سند امنیت غذایی و ابلاغ شورای عالی انقلاب افرهنگی تولید محصولات کشاورزی در کشور تا سال ۱۴۱۱ باید به ۱۶۰ میلیون تن برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی«رهیاب»؛ صفدر نیازی شهرکی در اختتامیه کنگره ملی امور خاک خوزستان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان واقع در ملاثانی گفت: براساس سند امنیت غذایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و ما را به انجام آن تکلیف کرد باید تا سال ۱۴۱۱ نظام تولید را به ۱۶۰ میلیون تن برسانیم که عدد کمی نیست.

وی با بیان اینکه مصرف آب نیز باید ۳۰ درصد کاهش یابد، افزود: باید عملکرد نیز ۱.۷ برابر بیشتر شود که این موارد بدون داشتن خاک حاصلخیز غیرممکن است.

نیازی شهرکی بیان کرد: برای رسیدن به اهداف مدنظر باید خاک را جدی بگیریم، زیرا سازمان فائو از کشور ما انتظار دارد نسخه نویسی کودی اجرا شود، ضمن اینکه باید مروجانی پرورش دهیم که بتوانند نسخه کودی تجویز کنند و با آموزش‌هایی که داده می‌شود مشکل کشاورز حل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر همکاری همه نهاد‌های اجرایی برای اجرای این برنامه‌ها تاکید و اضافه کرد: دانشگاه‌ها، موسسه‌های تحقیقاتی، کشاورز، تعاونی‌های تولید، سازمان‌های مردم نهاد و آزمایشگاه‌ها باید همکاری لازم برای انجام کار‌های هدفمند داشته باشند، باید بتوانیم دانش را به مزرعه و کشاورز منتقل کنیم که البته کار سختی است.

وی می‌گوید: کشاورز باید به این نتیجه برسد نسخه‌ای که خاک‌شناس برای تغذیه کودی عرضه می‌کند نجات‌بخش است، این خلاء اکنون وجود دارد که باید رفع شود.

نیازی شهرکی ضمن قدردانی از کار‌های انجام شده در خوزستان، گفت: کنگره علوم خاک خوزستان در ۶ محور برگزار شده و می‌تواند راهبرد‌های بسیاری داشته باشد.

وی افزود: انتظار می‌رود سال آینده راهبرد‌های این کنگره درحوزه‌های مختلف آموزش، حفاظت، انتقال و ماندگاری بیان شوند و مشخص شود چه کار‌هایی انجام شده است.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه خاک مورد بی‌مهری‌های زیادی قرار گرفته است، ادامه داد: قانون حفاظت خاک ابلاغ و تکالیف خوب و سنگینی محول شده است.

شهرکی اضافه کرد: با چالش‌های مختلفی از جمله شوری خاک، بهره‌وری پایین روبرو هستیم که امیدواریم با اقداماتی، چون راه اندازی دفتر امور خاک شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: باید شرایط موجود بررسی و مشخص شود در کجا هستیم و می‌خواهیم چکار کنیم البته این اقدامات زمان‌بر است.

نیازی شهرکی بیان کرد: باید نقشه راه مشخص شود و آموزش‌های لازم به کارشناسان و مسوولان ارایه شود تا بدانیم مسیر چگونه طی شود.

هجدهمین کنگره علوم خاک ایران از روز سه شنبه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ملاثانی آغاز و عصر امروز به کار خود پایان داد.

۵۵۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود.

برگزاری کنگره علوم خاک ایران قدمتی حدود ۵۰ سال دارد به طوری که از سال ۱۳۵۱ نخستین کنگره برگزار شد و همزمان با برگزاری این کنگره، انجمن علوم خاک ایران نیز تشکیل شد.

کنگره علوم خاک ایران هر ۲ سال یکبار با همکاری موسسات پژوهشی و یا دانشگاه‌ها و انجمن علوم خاک ایران با هدف تبیین جایگاه خاک، بیان مشکلات و ارائه راهکار‌های استفاده از این منبع مهم حیات برگزار می‌شود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از