حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
سرپرست واحد سلامت جوانان، نوجوانان خبر داد:

ارائه خدمات مراقبتی رایگان به جوانان و نوجوانان

ارائه خدمات مراقبتی  رایگان به جوانان و نوجوانان

سرپرست واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: نوجوانان و جوانان آینده‌سازان کشور هستند، به همین علت سبب سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان تضمین کننده سلامت حال و آینده آن‌ها است.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روبط عمومی مرکز بهداشت؛ حدیث غلام پور با اشاره به اینکه عوامل تأثیر گذار بر سلامت بسیار متعدد و متنوع هستند، اظهار کرد: ناآگاهی، فقر، ناهمگونی و بی عدالتی از عوامل بسیار مهم و تأثیر گذار بر سلامت به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه محیط‌های ارائه خدمات بهداشتی درمانی، محیط‌های آموزشی، محیط‌های کار و محیط‌های عمومی، چهار محیط اصلی هستند که به نوعی دسترسی به همه گروه‌های جامعه را فراهم می‌کنند و در این میان، محیط‌های آموزشی که غالباً گروه هدف نوجوانان و جوانان را در خود جای داده است، افزود: مهم‌ترین محل اجرای مداخله‌های ارتقای سلامت است و از طرفی مدارس محل مناسبی برای سنجیدن اثربخشی برنامه‌های آموزش سلامت محسوب می‌شوند.

 سرپرست واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه در حوزه غرب، ۲۷۷ هزار و ۹۸۵ نفر جوان و نوجوان وجود دارد، اضافه کرد: بیش از ۲۰۱ مراقب سلامت و ۸۷ نفر بهورز در شهر و روستا برنامه‌های ارتقا سلامت جوانان و نوجوانان را در واحد‌های بهداشتی و مدرسه اجرا می‌کنند.

غلام پور ادامه داد: نوجوانان و جوانان آینده‌سازان کشور هستند، به همین علت سبب سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان تضمین کننده سلامت حال و آینده آن‌ها است.

وی گفت: گروه سنی نوجوانان شامل ۶ تا ۱۷ سال می‌شود که در واحد‌های بهداشتی خدماتی از قبیل؛ غربالگری و پایش رشد نوجوان، مراقبت وضعیت واکسیناسیون، ارزیابی سلامت روان، مراقبت از نظر بینایی و شنوایی، مراقبت پوست وم و از نظر پدیکلوزو گال، ارزیابی سلامت اجتماعی و رفتار‌های پر خطر و... به این گروه سنی ارائه می‌شود.

 غلام پور افزود: همچنین گروه سنی جوان شامل ۱۷ تا ۳۹ سال تمام را شامل می‌شود که همکاران ما علاوه بر ارائه خدماتی از قبیل؛ ارزیابی و شناسایی افراد مشکوک به آسم، ارزیابی نمای توده بدن، سلامت روان، ارزیابی از نظر ابتلا به فشارخون بالا، واکسیناسیون، مراقبت دهان و دندان، ارزیابی بیماری سل و... در محل واحد‌های بهداشتی، به دلیل اینکه این گروه سنی در بعضی مکان‌ها همچون ادارات، کارخانه ها و... در دسترس هستند، همه تلاش خود را برای حضور در این اماکن، شناسایی گروه هدف و ارائه خدمات مراقبتی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون در حوزه غرب اهواز بیش از ۸۹ هزار و ۷۶۹ مراقبت به گروه سنی جوان و نوجوان توسط مراقبان سلامت و بهورزان در شهر و روستا ارائه شده است، ادامه داد: بهترین مکان جهت ارائه خدمات مراقبتی در پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت است که در هر محله یک واحد بهداشتی مستقر است.

 حدیث غلام پور با اشاره به دوره سه ساله ارزیابی سلامت جوانان، گفت: با توجه به اینکه چهار  بیماری غیر واگیر قلبی عروقی، سرطان، بیماری انسداد مزمن ریوی و دیابت مستقیماً به عوامل خطر تغذیه ای، (مصرف زیاد نمک، قند، چربی و مصرف کم سبزی و میوه وفعالیت بدنی)، یعنی عواملی که به راحتی قابل پیشگیری و اصلاح هستند، وابسته است، ارزیابی سلامت جوانان توسط مراقبان سلامت و بهورزان طبق برنامه سه ساله اهمیت بسیاری دارد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از