حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
مدیرکل بهزیستی خوزستان مطرح کرد:

ارائه خدمات مراکز توانبخشی به کودکان اوتیسم

ارائه خدمات مراکز توانبخشی به کودکان اوتیسم

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: مراکز آموزشی و توان‌بخشی اختلال طیف اوتیسم در ۱۲ شهرستان شامل دو مرکز در اهواز و ۱۱ مرکز در شهرستان‌های استان فعالیت می‌کنند.

  به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی«رهیاب»؛ مهران کریمیان روز جمعه در گفتگو رسانه‌ای اظهار کرد: مراکز آموزشی و توان‌بخشی اختلال طیف اوتیسم در ۱۲ شهرستان شامل دو مرکز در اهواز و ماهشهر، شوشتر، اندیمشک، دزفول، آبادان، مسجدسلیمان، امیدیه، باوی، شوش، بهبهان و خرمشهر هرکدام یک مرکز فعال است و از این تعداد نیز ۱۱ مرکز به‌عنوان پایگاه غربالگری اختلال طیف اوتیسم فعالیت می‌کنند.

 وی افزود: پرسـنل تخصصـی این مراکز بعد از دریافت آموزش‌های حضوری و کارگاهی از کفایت لازم برای اجرای برنامه تشخیص و مداخلات مرکز و خانواده محور افراد دارای اختلال اوتیسم برخوردار می‌شوند.

 مدیرکل بهزیستی خوزستان ادامه داد: تاکنون تعداد ۲ هزار و ۱۶ نفر در کمیسیون‌های پزشکی بهزیستی سطح استان تشخیص NDD (اختلالات عصبی رشدی) داده شدند و اکنون دارای پرونده در بهزیستی هستند که شامل اختلالات طیف اوتیسم و اختلالات یادگیری هستند.

 وی گفت: تیم توان‌بخشی این مراکز شامل روان‌شناس بالینی، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر و مربی آموزشی است و مطابق پروتکل آموزشی توان‌بخشی بسته خدمتی به کودکان و خانواده آن‌ها ارائه می‌شود.

 کریمیان ادامه داد: کودکانی که در این مراکز تحت برنامه‌های آموزشی و توان‌بخشی قرار می‌گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شرایط به مهد و مدارس عادی، استثنایی، مراکز توان‌بخشی حرفه‌ای و کارگاه تولیدی و حمایتی می‌روند.

 وی افزود: سامانه https://autism.behzisti.net در راسـتای اجرای برنامه غربالگری، تشـخیص و مـداخله در این اختلال در سازمـان بهزیستی کشور، طراحی شـده است که امکان اجرای آنلاین آزمون غربـالگری توسـط خـانواده‌ها در سراسـر کشور را برای دریافت خدمات تشخیصی و بهره‌مندی از خدمات تخصصـی در مراکز فراهم می‌کند.

 کریمیان با اشاره به موارد ثبت شده در سامانه غربالگری اختلال طیف اوتیسم خوزستان گفت: آزمون غربال هیوا ۲۴۶ نفر، موارد مشکوک به اوتیسم ۲۰۵ و در آزمون تشخیصی گارس ۱۷۱ کودک مورد تشخیص گرفتند که با ارجاع به کمیسیون‌های پزشکی و توان‌بخشی سازمان تشخیص نهایی اوتیسم را دریافت می‌کنند.

 وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به‌منظور بهره‌مندی تمامی کودکان اوتیسم از خدمات مراکز روزانه و توان‌بخشی به‌ویژه خانواده‌های ساکن در روستاها، اقدام به تأمین کمک‌هزینه ایاب‌وذهاب آنان‌ها کرده است.

 مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان این که تشخیص این اختلالات در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد گفت: علایم این اختلال از ۱۸ ماهگی بروز پیدا می‌کند؛ لذا اگر هر چقدر زودتر بتوان این اختلالات را در یک کودک تشخیص داد زودتر هم می‌شود از برنامه‌های درمانی تشخیص این اختلالات استفاده کرد.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از