حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403

ارزیابی فعالیت میدان نفتی سهراب در تالاب هورالعظیم

ارزیابی فعالیت میدان نفتی سهراب در تالاب هورالعظیم

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: فعالیت میدان نفتی سهراب در شمال تالاب هورالعظیم در مرحله تهیه گزارش ارزیابی است و مجوزی برای آن صادر نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی محیط زیست؛ سیدعادل مولا، وظیفه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان را حفاظت و حراست از زیستگاه‌ها و تالاب‌ها دانست و اظهار کرد: با طرح‌های بدون رعایت الزامات زیست‌محیطی در منطقه با سخت‌گیری مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست مخالف توسعه نیست، افزود: محیط زیست به عنوان نعمت، باید برای آیندگان حفظ شوند، هرچند رونق اقتصادی و اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است، اما نباید این اشتغال باعث آسیب به تالاب شود.

 معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه مجوزی از طرف سازمان محیط زیست مبنی بر فعالیت طرح میدان نفتی سهراب در شمال تالاب هورالعظیم فعلا صادر نشده است و هنوز در مراحل اولیه تهیه گزارش ارزیابی قرار دارد، گفت: باید در برنامه بهره‌برداری از نفت، آسیب‌ها به حداقل برسد.

 مولا به ارزیابی‌های اداره کل محیط زیست از شرکت‌های نفتی محدوده تالاب هورالعظیم اشاره و اضافه کرد: در بررسی‌های انجام شده تعدادی از شرکت‌های نفتی از تعهداتشان عدول کردند که تذکر لازم به آنها داده شده است.

وی با بیان اینکه همه طرح‌ها ملزم به رعایت تعهدات لازم هستند، گفت: برخی طرح‌ها در اختیار پیمانکاران است، در نتیجه عدول و تخلفاتی نیز وجود دارد.اگر آن تخلف موجب تخریب تالاب شود، منجر به توقف کار یا جریمه‌های سنگین خواهد شد و در صورت قابل اصلاح بودن تخلف زیست‌محیطی، تذکر لازم داده می‌شود.

 تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار وسعت آخرین بازمانده تالاب‌های بین‌النهرین است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در کشور عراق قرار دارد، این زیستگاه منحصر به فرد، در جنوب‌غربی کشور، در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از