
یادداشت؛
انتظار، آزمون ایمان شیعه
مدیرکل اوقاف و امور خیریه اهواز در یادداشت خود نوشته بود: نیمه شعبان، سالروز ولادت حضرت مهدی (عج)، یادآور امید جهانیان به برقراری عدالت است. باور به منجی موعود در تمام ادیان وجود دارد، اما در مکتب شیعه، این اعتقاد به حضور همیشگی حجت الهی پیوند خورده است.
به گزارش شبکه اطّلاعرسانی «رهیاب»؛ فایز فائزی مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه اهواز در یادداشتی برای «رهیاب» نوشت: نیمه شعبان، سالروز ولادت حضرت مهدی (عج)، فرصتی برای بازخوانی مفهوم انتظار و تعمیق اعتقاد به منجی موعود است. باور به ظهور یک نجاتبخش نهتنها در اسلام، بلکه در تمامی ادیان الهی و حتی مکاتب غیرالهی مانند بوداییها و مارکسیستها مشاهده میشود. این اعتقاد، ریشهای عمیق در فطرت بشری دارد و نشاندهنده امید همیشگی انسان به تحقق عدالت و رهایی از ظلم است.
روایات اسلامی بر اهمیت شناخت امام زمان (عج) تأکید دارند. پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «هر کس امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است.» این حدیث، هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت مورد تأیید قرار گرفته است. شناخت امام نهتنها یک وظیفه دینی، بلکه راهی برای هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت است.
بر اساس منابع معتبر، حضرت مهدی (عج) در سال ۲۵۵ هجری قمری متولد شد و از همان زمان، حجت خدا بر زمین بوده است. در مکتب شیعه، اعتقاد به حضور امام در هر زمان، یکی از ویژگیهای اصلی این مذهب است. این باور، پیوندی محکم بین انسان و عالم غیب برقرار میکند و امید را در دلهای مؤمنان زنده نگه میدارد.
یکی از افتخارات مکتب اهلبیت (ع) این است که تمام ائمه (ع) از پدر و مادری پاک و مطهر متولد شدهاند. مادر حضرت مهدی (عج)، نرجس خاتون، بانویی بافضیلت و مؤمنه بود که در تاریخ اسلام به نیکی از او یاد شده است. روایتهای مختلفی درباره زندگی او وجود دارد که نشان از جایگاه معنوی و نقش مهم او در تاریخ اسلام دارد.
مهدویت و انقلاب اسلامی ایران ارتباطی عمیق و بنیادین دارند، زیرا هر دو بر پایه عدالت، ظلمستیزی و انتظار فعال شکل گرفتهاند. انقلاب اسلامی با الهام از آموزههای مهدوی، نهتنها بر لزوم آمادگی برای ظهور تأکید دارد، بلکه راهی برای تحقق عدالت اجتماعی در عصر غیبت ترسیم میکند.
امام خمینی (ره) و رهبران انقلاب، مفهوم انتظار را از یک حالت انفعالی به حرکتی پویا تبدیل کردند که مردم را به مبارزه با استکبار و تلاش برای اجرای ارزشهای اسلامی دعوت میکند. این تفکر، باعث شد که انقلاب اسلامی ایران به الگویی جهانی برای مستضعفان تبدیل شود و مسیر مقاومت در برابر ظلم و بیعدالتی را هموار سازد.
پروفسور هانری کوربن، فیلسوف و اسلامشناس فرانسوی، در گفتگوهای خود با علامه طباطبایی تأکید داشت که تنها مکتب شیعه توانسته پیوند خود را با آسمان حفظ کند و به وجود حجت الهی در هر عصر معتقد باشد. او بر این باور بود که اعتقاد به امام زنده و حاضر، عامل پویایی و نشاط معنوی در مکتب تشیع است.
انتظار فرج، مفهومی فراتر از دعا و آرزو است. انتظار واقعی، به معنای آمادگی عملی برای برقراری عدالت و مبارزه با ظلم است. فردی که خود را منتظر ظهور امام زمان (عج) میداند، باید در رفتار و اخلاق خود، عدالت، تقوا و صداقت را رعایت کند. کسانی که با این ارزشها بیگانه باشند، نمیتوانند منتظران واقعی ظهور باشند.
عمل به آموزههای اسلامی، بهترین تبلیغ برای اسلام است. نمونههایی از صداقت و امانتداری مسلمانان در جوامع غربی، تأثیر عمیقی بر افکار عمومی گذاشته است. این واقعیت نشان میدهد که اخلاق و رفتار مسلمانان، بسیار تأثیرگذارتر از سخنرانیها و تبلیغات رسمی است.
در شرایط کنونی، محور مقاومت در منطقه، علیرغم هزینههای سنگین، همچنان در حمایت از مظلومان ایستاده است. آمریکا و متحدانش تلاش میکنند که واقعیتها را تغییر دهند و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهند، اما مقاومت و پایداری جریان حقطلب، مسیر تاریخ را بهگونهای دیگر رقم زده است.
تحولات اخیر نشان میدهد که حتی برخی از رهبران جهان عرب نیز به اهمیت نقش ایران در مبارزه با ظلم و استکبار پی بردهاند. رئیسجمهور مصر، اخیراً در دیدار با مقامات ایرانی، اذعان کرده که تنها کشوری که در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده، ایران است. این تغییر موضع، نتیجه عملکرد و اقتدار جریان مقاومت است که در طول سالیان گذشته، مسیر جدیدی در معادلات منطقهای ایجاد کرده است.
انتظار، به معنای عمل است؛ عمل به آموزههای دینی، یاری رساندن به مظلومان، تلاش برای برقراری عدالت و حفظ ارزشهای اسلامی. امیدواریم که جهان هرچه زودتر شاهد تحقق وعده الهی و ظهور منجی موعود باشد، روزی که ظلم از بین برود و عدالت در سراسر جهان گسترش یابد.
نویسنده یادداشت: فایز فائزی«مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه اهواز».