حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
اندیمشک دروازه ورودی کربلا در خوزستان است
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

اندیمشک دروازه ورودی کربلا در خوزستان است

اندیمشک به‌عنوان دروازه ورودی کربلا در خوزستان است که به معنای واقعی کلمه از نظر برگزاری مراسمات مذهبی اربعین و خدمت‌رسانی به زائران حسینی در کشور کم‌نظیر بوده است.

 به گزارش خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» از اندیمشک؛ شهرستان اندیمشک به دلیل آنچه که عنوان معین سه مرز ورود به عراق، یعنی مهران، چزابه و شلمچه گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین شهرها در مسیر اربعین حسینی است که به تقریب، نیمی از زوار ایرانی عازم کربلا از این شهر عبور می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینوند ابتدای امسال به عنوان دبیر ستاد اربعین اندیمشک منصوب شد. ستاد اربعین اندیمشک هر ساله با نزدیک‌شدن به اربعین حسینی وظیفه سنگینی در کنترل و هماهنگی و مدیریت زائران میلیونی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینوند در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون میزبانی از زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) در اندیمشک اظهار کرد: دلیل اصلی شور و شلوغی برنامه‌های اربعین امسال مردمی‌بودن و پای کار آمدن مردم و عشق و علاقه خود مردم است چرا که مردم ما به اهل‌بیت عصمت و طهارت علاقه خاصی داشته و دارند.

وی با اشاره به وضعیت مواکب اندیمشک در اربعین و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مجموعه مدیران این شهرستان افزود: امسال اکثر مسئولان اندیمشک برای پشتیبانی از مواکب پای کار آمدند و صفر تا صد برنامه‌ها به خود مردم واگذار شد و کمیته‌های مختلفی برای خدمت‌رسانی به زوار تشکیل شد و در موکب مرکزی علاوه بر پذیرای شبانه‌روزی از زائران برنامه‌های فرهنگی تدارک دیده شد که بسیار چشمگیر بودند.

دبیر ستاد اربعین اندیمشک با بیان اینکه این شهرستان به‌عنوان دروازه ورودی کربلا در خوزستان است، گفت: اندیمشک به معنای واقعی کلمه از نظر برگزاری مراسمات مذهبی نه‌تنها در استان بلکه در کشور کم‌نظیر بوده است به‌گونه‌ای که مردم و مسئولان همه وظیفه خود می‌دانند پای کار دین و مذهب باشند.

حسینوند بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی یک سازمان مردم‌نهاد است و شامل مجموعه‌های شورای هیأت مذهبی، کانون مداحان، مؤسسات فرهنگی و تبلیغ، مؤسسات قرآنی، مبلغان فعال در مساجد و روستاها است. تمامی مجموعه‌های وابسته به‌طورجدی پای کار هستند و خدا را شاکریم که در ماه محرم و صفر تمامی مراکز ذکر شده پای کار آمده‌اند و با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در شهرستان خدمت می‌نمایند و ما هم در حد توان جهت کاستن مشکلات حمایت‌ها و مساعدت‌های لازم را داریم.

 وی چالش‌های موجود در ایام اربعین در شهرستان اندیمشک را برشمرد و ادامه داد: کارشکنی بعضی‌ها به‌وضوح دیده شد و این تنها نظر بنده نیست؛ بلکه عامه مسئولان و مردم متوجه این کارشکنی‌ها شدند.

دبیر ستاد اربعین اندیمشک با اشاره به الگوگیری از قیام امام حسین در انقلاب اسلامی ایران گفت: طبق فرمایشات حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، درحقیقت محرم و صفر کلاس درسی است که اهل بصیرت از آن توشه می‌گیرند و بصیرت لازم و کافی را به دست می‌آورند، و در مقابل ظلم و ستم ایستادگی می‌کنند که مصداق بارز آن ایستادگی مردم ما در مقابل رژیم ستم‌شاهی بود و این ایستادگی از سال ۴۲ شروع شده و سرانجام منتج به نتیجه شیرین پیروزی در بهمن ۵۷ گردید.
 

حسینوند بیان کرد: قطعاً جوانان ما با فلسفه و چرایی راه اباعبدالله آشنایی کامل دارند و دلیل ادعای ما حضور پرشور همین جوانان و نوجوانان در مجالس عزاداری و مواکب است البته دشمن بیکار نمانده و سعی می‌کند، بر جوانان عزیز ما اثرگذار باشند، لذا باید مساجد و مجموعه‌های فرهنگی بیشتر برای جوانان روشنگری نمایند تا عده‌ای اسیر اغوای دشمن در این فضای لجن آلود مجازی نگردند.

وی اظهار کرد: در جریان عظیم پیاده‌روی اربعین که تبلیغاتی برای آن انجام نگرفته و ناگهان یک چنین پدیده‌ای در محیط دید انسان بُروز می‌کند، دست خدایی مشهودتر از همه‌جای دیگر است.

دبیر ستاد اربعین اندیمشک اضافه کرد: در تمام دنیا  برای برپایی یک گردهمایی ۱۰ هزار نفره یا ۵۰ هزار نفره، تلاش تبلیغاتی بسیار زیادی انجام می‌گیرد که در نهایت به نتیجه نخواهد رسید؛ اما برای پیاده‌روی هشتادکیلومتری اربعین حسینی با وجود موانع فراوان، فقط از ایران نزدیک به ۴ میلیون نفر زائر رفته است که چند برابر آن هم از خود عراق و مناطق دیگر می‌روند.

حسینوند افزود: این چیزی جز اراده خداوند نیست و باید مردم در آخرالزمان متوجه قیام امام حسین (ع) شوند و دل‌ها متوجه دلایل این قیام بشوند تا زمینه ظهور مهدی موعود (عج) فراهم گردد.

 از بارزترین پیام‏های نهضت عاشورا، تشخیص حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح، ذلّت و عزّت، کوری و بینایی، کری و ناشنوایی، سفاهت و خردورزی و سرانجام مرگ و زندگی است.

همه انسان‏ها با این معانی و مفاهیم در ارتباط هستند و اگر آن‌ها را از هم تشخیص دهند، به دنبال مصداق صحیح آن حرکت می‌‏کنند، وگرنه گرفتار مغالطه در عمل خواهند شد.

نهضت عاشورا، پیام‌های برجسته و زیبایی دارد که برای تبیین آن باید کتاب‌ها نوشته شود، هر پیام این نهضت، برای ما درس است.

عاشق امام عاشورا، با شناخت این پیام‌ها و حرکت بر طبق آن، راه مستقیم حضرت سیدالشهدا (ع) را می‌پیماید و جامعه انسانی را در مسیر تحقق اهداف نهضت عاشورا و اسلام ناب محمدی (ص) به حرکت درمی‌آورد. برای درست حرکت‌کردن، پیر و جوان و زن و مرد، نیازمند شناخت پیام‌های عاشورایی هستند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از