حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان مطرح کرد:

اهمیت آینده‌پژوهی در حوزه کشاورزی

اهمیت آینده‌پژوهی در حوزه کشاورزی

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: بی‌توجهی به آینده‌پژوهی دستگاه‌ها موجب اتلاف سرمایه، هزینه‌های فراوان و کاهش بهره‌وری در حوزه کشاورزی شده است.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ سید بهرام اندرزیان امروز یکشنبه در جریان بازدید نماینده ولی‌فقیه در خوزستان از مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان اظهار کرد: مدیران، مسئولان و مردم باید به دستاوردهای علمی دانشمندان ایمان داشته باشند و آن‌ها را به کار گیرند تا شاهد افزایش بهره‌وری کشاورزی باشیم.

وی افزود: باتوجه‌به چالش‌ها و محدودیت‌های منابع پایه تولید مانند آب و خاک، تنها راه دستیابی به امنیت و اقتدار غذایی، کشاورزی دانش‌بنیان است که موجب افزایش بهره‌وری استفاده از منابع می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان یکی از چالش‌های بخش کشاورزی استان را سن بالای بهره‌برداران دانست و گفت: در حال حاضر میانگین سن بهره‌برداران کشاورزی ۵۴ سال است و پیش‌بینی می‌شود در افق ۲۰ سال آینده به ۶۰ سال برسد که در این شرایط انتقال دانش و فناوری به چنین بهره‌بردارانی سخت و غیرممکن خواهد بود.

اندرزیان با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، مغز متفکر سازمان جهاد کشاورزی و متولی تولید دانش و انتقال آن به عرصه‌های تولید است، بیان کرد: یکی از محدودیت‌های اصلی، کمبود و یا نبود اعتبارات پژوهشی و نداشتن ردیف اعتبار خاص استانی در این حوزه است و دستگاه‌های اجرایی توجهی به آینده‌پژوهی و وضعیت دستگاه خود در آینده ندارند و همیشه به شیوه آزمون‌وخطا پیش می‌روند که این موضوع موجب اتلاف سرمایه و تحمیل هزینه و کاهش بهره‌وری می‌شود.

وی با بیان اینکه عملی‌کردن تولید دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری زمانی اثربخش است که دانش و فناوری در میدان و عرصه اجرا شود عنوان کرد: راهکار برون‌رفت از این مسئله توجه به تربیت کشاورزان آینده و توسعه هنرستان‌های کشاورزی است و اینکه بین تعداد دانش‌آموزان کشاورزی استان و اشتغال در بخش کشاورزی استان توازن برقرار شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از