حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رئیس مرکز بهداشت دزفول:

باروری پایین‌تر از سطح جانشینی جمعیت است

باروری پایین‌تر از سطح جانشینی جمعیت است

رئیس مرکز بهداشت دزفول با بیان اینکه میانگین نرخ جانشینی جمعیت در این شهرستان ۲/۵ است، گفت: نرخ رشد جمعیت در دزفول ۱/۷۴ است که ۰/۷۶ صدم درصد پایین‌تر از نرخ جانشینی جمعیت است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول؛ محمدعلی شفیعی‌نیا اظهار کرد: چنانچه شاخص رشد جمعیت تغییر پیدا نکند و روند کنونی کاهش رشد جمعیت تداوم یابد، در سال ۱۴۲۰ تعداد سالمندان جامعه دو برابر امروز خواهد شد به گونه‌ای که  به‌ازای هر پنج نفر در جامعه یک سالمند وجود دارد.

 وی با بیان اینکه همه کشورهای سالمند، تغییر سیاست‌های جمعیتی را در پیش گرفته‌اند، افزود: افزایش هزینه‌های درمانی کشور و خانواده‌ها، کاهش تولید اقتصادی و همچنین افزایش چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی از جمله مواردی است که کشورهای سالمند با آن مواجه هستند.

 رئیس مرکز بهداشت دزفول با اشاره به ضرورت جوان‌سازی جمعیت و اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ گفت: مهم‌ترین راهکار مقابله با بحران سالمندی، ترویج فرهنگ جوانی جمعیت، تسهیل در ازدواج جوانان و فرزندآوری زوجین به میزان حداقل دو فرزند و بیشتر است.

شفیعی‌نیا با توصیه به زوج‌های جوان برای اجتناب از تأخیر در فرزندآوری، بیان کرد: افزایش سن زوجین موجب افزایش احتمال بروز بیماری‌های مزمن که حاملگی و زایمان را به خطر می‌اندازد و افزایش احتمال ناباروری و ایجاد مشکلات ژنتیکی و سقط جنین می‌شود.

وی با بیان اینکه تأخیر در فرزندآوری موجب کاهش فرصت فرزندآوری برای زوجین می‌شود، ادامه داد: زوجین و خانواده‌ها با تأکید بر آموزه‌های دینی، خود را از داشتن نعمت فرزند و در صورت دارا بودن یک فرزند، کودک خود را از داشتن خواهر و برادر محروم نسازند.

رئیس مرکز بهداشت دزفول با ذکر معایب تک‌فرزندی در جامعه عنوان کرد: پایین بودن اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های تعاملی و تاب‌آوری کودکان تک‌فرزند از جمله مشکلات تک‌فرزندی است و از دستگاه‌های متولی انتظار می‌رود، وظایف قانونی خود در زمینه سیاست‌های جوانی جمعیتی را به نحو احسنت انجام دهند.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از