حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رهیاب گزارش می دهد:

بانک‌های خوزستان پاشنه آشیل احیای واحد‌های تولیدی راکد

بانک‌های خوزستان پاشنه آشیل احیای واحد‌های تولیدی راکد

راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و رفع موانع پیش روی آن‌ها خیز بسیار موثری در تحقق جهش تولید، رونق صادرات و افزایش اشتغال پایدار خواهد بود که بایستی در اولویت مسئولین مربوطه قرار گیرد.

به گزارش رهیاب، دولت سیزدهم یکی از برنامه ها و اولویت های کاری خود را شفاف سازی و پایش کارخانه‌‏‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل کشور اعلام کرده و اینک با دستور رئیس جمهوری تلاش بر این است تا ظرفیت بلا استفاده حدود ۴۰ درصدی بخش تولید و صنعت احیا شود.

رییس جمهوری هفتم شهریورماه ۱۴۰۰ در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های موجود حدود ۴۰ درصد از ظرفیت بخش تولید و صنعت معطل و بلا استفاده است، تاکید کرد: باید کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه اعم از صمت و اقتصاد ایجاد شود که ضمن پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی، ظرفیت‌های موجود اما تعطیل یا نیمه تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کند و اینگونه اقدامات می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال رونق تولید را نیز به همراه داشته باشد.

به گفته برخی از کارشناسان، هدف گذاری سال ۱۴۰۲برای احیای ۸ هزار واحد تولیدی نیمه تعطیل و تعطیل است که قرار است از طریق شبکه‌ها و ابزار‌های جدید تامین مالی برای احیاگران ایجاد شود. 

 واحد‌هایی که نیمه تمام، راکد، نیمه فعال، رو به افول و واحد‌های زیر ظرفیت هستند و مسئولین باید در این زمینه با کمک ابزارسازی در زمینه‌های مالی، فنی، ریسکی و بانکی بتوانیم فرایند نهضت احیای را تسریع و افزایش دهیم. 

از آنجایی که کشور از سال‌ها پیش با شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی دست به گریبان بوده و در عین حال بیش از هر زمان دیگری به تولید داخل متکی است،احیای واحدهای تولیدی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

کارشناسان معتقذند: احیای هر واحد راکد تولیدی و صنعتی، به طور متوسط اشتغال‌زایی و بازگشت به کار ۱۸ نفر را به دنبال دارد. خود سکانداران وزارت صمت نیز استدلال خود را برای پیگیری پروژه احیای واحدهای تولیدی دارند که مهمترین عامل آن به میزان هزینه بر می‌گردد. بنا بر استدلال‌‌‌های سکانداران صمت در دولت سیزدهم، احیای واحد صنعتی یک‌‌‌سوم ایجاد واحد جدید هزینه خواهد داشت، از این رو صرفه اقتصادی در این است که به‌‌‌جای ایجاد واحد جدید به سمت احیای واحدهای راکد و نیمه‌‌‌راکد حرکت کرد. 

دراستان خوزستان نیز بیش از ۷۷۵ واحد راکد تولیدی شناسایی شده است که بازگشت به تولید ۵۲۴ واحد در دستور کار قرار گرفته است.

تسهیلات یارانه ای به واحدهای غیر فعال درگرو همراهی بانک‌ها 

محمد راضی جلالی در خصوص احیای واحدهای راکد در خوزستان اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با ارائه تسهیلات به واحدهای راکد خوزستان برای بازگشت به تولید این واحدها اقدامات ویژه‌ای را انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان گفت: در این زمینه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در صورت احیای این واحدهای تولیدی برای بیش از ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

راضی جلالی عنوان کرد: در یک سال گذشته با توجه به اقدامات انجام شده در بحث احیای واحدهای تولیدی راکد خوزستان، بیش از ۱۶۰ واحد به چرخه تولید بازگشتند و بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر مشغول به کار شدند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات بانکی واحدهای تولیدی راکد در استان، تلاش خواهیم کرد با انجام اقداماتی در ستاد تسهیل استان و با حمایت بانک‌ها زمینه را برای بازگشت به تولید واحدهای راکد فراهم کنیم و موجب رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان شویم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: امسال قرار است از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها به واحدهای تولیدی راکد تسهیلات ارائه شود که این موضوع نیازمند همراهی بانک‌ها است و البته در لایحه بودجه نیز پیش‌بینی شده است.

عمده مشکلات واحد های صنعتی

با توجه به بررسی های انجام شده توسظ خبرنگار رهیاب عمده مشکلات واحدهای صنعتی راکد در استان خوزستان کمبود نقدینگی، وضعیت بازار، تأمین مواد اولیه، دستگاه ها و ماشین آلات، اختلاف شرکا و غیره است اما عاملی که بیشترین سهم را در رکود این واحدها دارد کمبود نقدینگی است .

واحدهای صنعتی دراین‌استان خوزستان در دریافت مطالبات دچار مشکل هستند و تا زمانی که واحدی در دریافت مطالباتش با مشکل مواجه باشد، قطعاچالش پرداخت اقساط و بدهی‌های خود راهم دارد.

همچنین این واحدها در بحث نوسازی ماشین‌آلات و دستیابی به تکنولوژی‌های روزمشکلاتی دارند و تکنولوژی تولید ما چندان به روز نیست. همچنین این واحدها برای حل مشکلاتشان نیاز به نقدینگی دارند و این کار باید انجام شود اما در این زمینه شرایط بسیار دشوار است از این رو باید یادآوری کرد همه مدیران دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها درگیر قوانینی هستند که باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

۴۵۳ واحد تولیدی غیرفعال درخوزستان

علی مهدی‌پور پیرامون واحد های تولیدی غیرفعال در خوزستان به خبرنگاررهیاب گفت: یکهزار و ۹۶۸ واحد تولیدی بهره برداری شده در خوزستان است که از این تعداد، ۴۵۳ واحد تولیدی غیرفعال هستند.

وی با اشاره به راکدبودن ۲۳ درصد واحد‌های صنعتی بهره برداری شده در شهرک‌های صنعتی خوزستان، افزود: مجوز اشتغال ۳۲ هزار و ۶۲ نفر برای واحد‌های تولیدی شهرک‌های صنعتی استان صادر شده که ۲۱ هزار نفر از این تعداد مجوز در حال حاضر مشغول به کار هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان بیان کرد: ۳۳۶ واحد بهره‌برداری شده با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند که ممکن است با کمترین فشار و مشکل از چرخه تولید خارج شوند.

 وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های انجام شده علت رکود ۳۵۳ واحد از مجموع صنایع غیرفعال شهرک‌های صنعتی استان، نداشتن نقدینگی و بدهی است.

مهدی پوراز همکاری بانک‌های استان در حمایت از واحد‌های تولیدی گلایه کرد و ادامه داد: بانک‌های خوزستان هیچگونه همکاری در احیای واحد‌های تولیدی راکد ندارند.

علی رحم کریمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۵ واحد تولیدی فعال کشاورزی در استان وجود دارد، گفت: ۴۴۳ واحد از این تعداد نیمه فعال و ۳۳۵ واحد راکد هستند.

وی افزود: ۴۰ واحد تولیدی راکد کشاورزی امسال احیا شدند که با این اقدام برای ۲۳۴ نفر ایجاد اشتغال شد.

با توجه به دستور صریح رئیس جمهور در ارتباط با شفاف‌سازی آخرین وضعیت کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل همچنین در راستای اجرای ماده ۶۱ الحاقی قانون رفع موانع پیش روی آن‌ها خیز بسیار موثری در تحقق جهش تولید، رونق صادرات و افزایش اشتغال پایدارخواهد بود که بایستی در اولویت مسئولین خوزستانی قرار گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از