حالت تاریک
شنبه, 29 اردیبهشت 1403
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

از نرگس‌زار تا توتستان‌های بهبهان

از نرگس‌زار تا توتستان‌های بهبهان

از اوایل بهار تا پایان اردیبهشت‌ماه هر سال زمان برداشت توت در باغ‌های منصوریه شهرستان بهبهان است.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ بهبهان یکی از شهرستان‌های استان خوزستان است که از طرف شمال و شمال شرقی به استان کهگیلویه و بویراحمد و از جنوب به استان بوشهر محدود می‌شود.

بهبهان سال‌هاست که به قدیمی‌ترین نرگس‌زار ایران معروف است؛ اما امروز می‌توان به‌عنوان شهر توتستان هم از آن یاد کرد. فقط با این تفاوت که قدمت نرگس‌زارهای این شهرستان به دوران قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

از سال ۹۱ کاشت توت در روستای درونک زیدون شروع شد. آن روزها کشاورزان با پشتکار و همت فوق‌العاده از این محصول به‌صورت هیدروپونیک ۱۰۰ تن برداشت می‌کردند، سال‌به‌سال که می‌گذشت همت کشاورزان نیز بیشتر شد تا به امروز که ۳۵ هزار تن توت را روانه بازار می‌کنند.

سطح باغات شهر منصوریه در شهرستان بهبهان ۲۵۰ هکتار است که ۷ درصد از آن‌ها را درختان توت تشکیل می‌دهد. در حال حاضر در این شهر سه نوع توت قرمز «با مزه شیرین، ترش»، سفید «با مزه شیرین و ملس» و توت موزی تولید می‌شود.

این روزها فصل برداشت این میوه لذیذ است که روزانه یک تن توت از باغ‌ها برداشت و روانه بازار بهبهان و سایر شهرهای استان خوزستان می‌شود. کار برداشت توت تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۵ تن برداشت شود.

اهالی شهرستان بهبهان بر این باورند که کاشت درختان توت برکت زیادی دارد. از خنکای سایه درختانش در تابستان تا خوردن میوه‌اش، از شیره توت تا خشک شده آن و همچنین تنه چوب در برخی صنایع همگی از مزایای این محصول هستند و همین امر سبب شده گرایش مردم منطقه و علاقه کشاورزان بهبهانی به این میوه خوش‌طعم روزبه‌روز بیشتر شود.

آن‌ها می‌گویند این توتستان‌ها نعمت الهی هستند که در کنار فروش محصول خود، برای نوجوانانی که در تابستان جویای کار هستند شغل موقت و ایجاد رزق و روزی می‌کنند.

از فواید درمانی این میوه مغذی می‌توان به درمان بیماری‌های کم‌خونی، تنظیم فشار خون، هضم غذا، تقویت بینایی و میوه خشک آن برای درمان بیماران دیابتی اشاره کرد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از