حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
درگفتگو با «رهیاب» مطرح شد؛

شورا جای سیاسی‌بازی نیست،عملکردشهردار را بررسی‌کنید

شورا جای سیاسی‌بازی نیست،عملکردشهردار را بررسی‌کنید

فرماندار اهواز گفت: بنده توصیه می‌کنم به جای سیاسی‌بازی به عملکرد شهردار بپردازیم زیرا برای مردم، توسعه شهر مهم است.

سید احمدموالی‌زاده فرماندارکلانشهر اهواز با حضور در دفتر شبکه اطلاع‌رسانی«رهیاب»؛ پیرامون استیضاح شهردار اهواز به دلیل عدم حضورخانواده وی در اهواز اظهار کرد: برای چندمین بار در صحن‌علنی، شورای شهر استیضاح شهردار اهواز را بیان می‌کنند،باید از شوراییان پرسید بنابر تسویه حساب سیاسی با شهردار، این مسئله را عنوان می‌کنند یا ذیل عملکرد شهردار اصفهانی اهواز، موضوع استیضاح شهردار مطرح می‌شود.

وی افزود: بنده توصیه می‌کنم به جای سیاسی‌بازی به عملکرد شهردار بپردازیم زیرا برای مردم توسعه‌شهر مهم است نه مسائل اینچنینی. شوراییان به اقتضای اینکه نقش ناظر شهرداری را برعهده دارند باید شهرداری را مکلف کنند که به معضلات شهری بپردازد مثلا به شهردار مهلت ضرب‌الاجل برای آسفالت شهر یا ساماندهی ساحلی غرب‌وشرق را بدهند اگر این اتفاق رخ نداد آن‌وقت به بحث استیضاح بپردازند.

موالی‌زاده با بیان اینکه اهواز انباشتگی کارهای عقب مانده را در رزومه خود دارد، گفت: البته نقلی شنیده‌ام که شهردار اهواز در همان ابتدا شرط کرده بود که خانواده‌اش را با خود به اهواز نیاورد و شوراییان این شرط را قبول کرده بودند حال چه شده این موضوع را که از اول می دانستند را علم کرده‌اند؟

وی در پاسخ به سوال عدم شفاف‌سازی شهردار اهواز درخصوص حق‌آلایندگی بیان کرد: بودجه آلایندگی با پیگیری بسیاری از مسئولین و نگاه رئیس‌جمهور دولت‌ سیزدهم به خوزستان تخصیص داده‌شد که طبق مصوباتی که در جلسه شورای برنامه‌ریزی صورت‌گرفت که عمده این بودجه فقط برای پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها هزینه شود،درهمین راستا معاونت‌عمرانی استان خوزستان مکانیزم و پروسه‌ای اداری درنظر گرفت تا شهرداری‌ها با تایید استاندار از بودجه حق‌آلایندگی برای پروژه تعریف شده استفاده کنند ضمن اینکه نظارت هم صورت گرفته است.

فرمانداراهواز با بیان اینکه نباید به بودجه حق‌آلایندگی سیاسی نگاه کرد، ادامه داد: عدم نگاه متولیان شهرداری در گذشته موجب شده حجم خرابی‌های آسفالت در شهر اهواز بسیار وسعت پیدا کند باتوجه به پروژه فاضلاب هم می‌توان گفت هرچه آسفالت انجام شود، نمود پیدا نمی‌کند.

موالی‌زاده اضافه کرد: برای مثال تهاتر زمین‌های شهرداری انجام نشد و مشکل قضایی پیدا کرد، از این رو قسمتی از بودجه حق‌آلایندگی در اهواز به تکمیل پل دانشگاه اختصاص یافت ضمن اینکه با نظارت آقایان شورای‌شهر بودجه حق آلایندگی صرف تکمیل این پروژه شد، برایم عجیب است که شورانشینان می‌گویند از هزینه‌کرد بودجه آلایندگی در شهرداری بی اطلاع اند.

وی تصریح کرد: از سنوات گذشته مشکلی که در شهرداری اهواز وجود دارد این است بدنه شهرداری اهواز بسیار دچار حاشیه است و این حاشیه های غیرفنی و خارج از متن به مدیریت شهری اهواز ضربه زده‌است.

فرماندار اهواز با تاکید بر بحث ایجاد رضایت‌مندی در شهروندان اهوازی، افزود: یکی از علت‌های نارضایتی مردم در کلانشهر اهواز، گلایه‌مندی مردم از دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شهرداری اهواز، آب و فاضلاب، بیمه و... است. همچنین یکی دیگر از گلایه‌ها این است که مردم نمی‌توانند مسئولان را ببینند و یا نمی‌دانند مسئولان در اهواز چه کاری انجام می‌دهند. در این زمینه طرح‌هایی از جمله "طرح هر هفته یک مسجد، یک محله" در دست انجام است که مردم با مسئولان صحبت کنند و با تعامل نسبت به ایجاد رضایت مندی در مردم اقدام شود.

موالی‌زاده در پاسخ به اینکه شهردار وقت در نشست خود با دانشجویان اعلام کردند که بودجه آلایندگی صرف حقوق کارگران شهرداری شده است، گفت:  به هیچ‌عنوان در شورای برنامه‌ریزی مصوبه‌ای برای اینکه حتی بخشی از این حق‌آلایندگی صرف حقوق کارکنان شهرداری شود نداشته‌ایم و قرار براین شد که فقط در راستای عمران شهرها استفاده شود.

وی با بیان اینکه از مبلغ مرحله دوم مطلع نیست گفت: شفافیت حق آلایندگی در تفریغ بودجه شهرداری تا پایان سال مشخص می‌شود.

موالی‌زاده با بیان اینکه متعجبم از اینکه شورای شهر اذعان بی‌اطلاعی از نحوه هزینه‌کرد بودجه آلایندگی را دارند،افرود: شوراییان از ریز هزینه‌های شهرداری از محل آلایندگی‌ها باخبر هستند و به راحتی می‌توانند درخواست مشخص شدن هزینه‌کرد هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را به شهردار دهند و به مردم اعلام کنند.

موالی زاده در خصوص حل مشکلات ترافیک‌شهری اهواز و اجرای طرح‌هایی برای حل گلوگاه‌های ترافیکی این شهر، افزود: متاسفانه یکی از مشکلات شهر اهواز نبود زیرساخت‌های راه و ترافیکی است. در دوره‌های قبل کمتر به این مساله توجه شده‌است و از این رو در اهواز به عنوان یک کلانشهر نسبت به دیگر کلانشهر تعداد روگذرها و زیرگذرها، اتوبان ها و... بسیار کم و محدود است و در این بخش‌ها تقریبا هیچ کاری انجام نشده است.

وی افزود: در کلانشهر اهواز یک عدم تناسب میان رشد جمعیت ترافیکی و زیرساخت‌ها وجود دارد و این مساله بسیار مشکل‌ساز است. احداث زیرساخت‌های ترافیکی برای حل این مسایل بسیار کمک کننده است اما متاسفانه حتی اگر ساخت یک طرح زیرساختی در اهواز آغاز شود مشخص نیست چه زمانی قرار است به اتمام برسد.

 فرمانداراهواز با بیان اینکه یکی از مشکلات در دوره‌های مختلف شهرداری اهواز این است که اجرای پروژه‌ها بسیار زمانبر است و مردم از انجام پروژه‌ها ناامید و مستاصل می‌شوند، گفت: یکی از علل ترافیکی و ضعف‌ها در بحث مدیریت شهری کلانشهر اهواز بحث نبود قطار شهری و نداشتن ناوگان عمومی حمل و نقل است.

ضعف شدید ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز

موالی زاده ادامه داد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلانشهر اهواز به شدت ضعیف است. ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در اهواز به دلیل اینکه طی سال‌ها هیچ اقدامی در آن انجام نشده‌است به شدت ضعیف است. همه کلانشهرها دارای قطارشهری هستند اما فقط کلانشهر اهواز است که قطارشهری ندارد و همه این عوامل باعث به وجودآمدن وضعیتی می‌شود که در کلانشهر اهواز با ترافیک بسیاری مواجه هستیم.

توضیحی درباره آخرین وضعیت پروژه قطار شهری

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار شهری اهواز، گفت: پروژه قطارشهری اهواز از بن بست خارج شده و دیگر اختلافات و دعواهای حقوقی در این زمینه میان پیمانکار و کارفرما به اتمام رسیده است. اکنون بحث تامین مالی پروژه نیز مطرح است که از سال گذشته اقدامات لازم برای تامین مالی طرح آغاز شده است و به زودی کار عمرانی پروژه قطارشهری اهواز از سر گرفته شود.

وی در خصوص عملکرد شورای شهر و شهرداری اهواز گفت: به طورکلی باید گفت که آنطور که باید نتوانسته‌ایم از ظرفیت شورایی بودن مدیریت‌شهری در کشور استفاده کنیم . 

 

وی در خصوص بحث کیفیت نان در اهواز گفت: طرح ضربتی و قرارگاه کیفیت نان در اهواز به منظور ساماندهی نانوایی ها در کلانشهر اهواز در حال اجرا است. بر روی افزایش کیفیت نان در اهواز درحال انجام اقداماتی هستیم که امیدواریم اثرگذار باشد. همچنین قرار است در این زمینه به زودی ۱۰۰ نانوایی دولتی در اهواز در مناطق مختلف اهواز احداث شود.

وی در خصوص مشکلات روستاهای اطراف کلانشهر اهواز گفت: تا پیش از دهه ۹۰ بحث روستاها چندان در فرمانداری اهواز مورد توجه نبود و بیشتر اقدامات در حوزه روستاها از سوی اداره کل روستایی استانداری اجرایی می‌شد و متاسفانه یک شکاف از نظر عمرانی میان شهر اهواز و روستاهای اطراف آن رخ داد. این مشکلات و مسائل با گذشت زمان انباشته شد و شرایطی به وجود آمد که اکنون با آن مواجه هستیم.

فرمانداراهواز عنوان کرد: شاید یک روستا در اطراف کلانشهر اهواز، حتی یک کیلومتر هم با اهواز فاصله نداشته باشد اما مشکلات عجیبی دارد که روستاهای بسیار دورتر با آن مواجه نباشند. اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که برای روستاهای اهواز بسیار باید کار کرد زیرا با مشکلات و موانع متعددی مواجه هستند.

پایان پیام/

شورا جای سیاسی‌بازی نیست،عملکردشهردار را بررسی‌کنید

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از