حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

بی‌تدبیری در گرم‌ترین روزهای خوزستان

بی‌تدبیری در گرم‌ترین روزهای خوزستان

تابستان امسال شرایط به‌گونه‌ای است که نه‌تنها انسان‌ها بلکه برخی تجهیزات و تأسیسات نیز توان تحمل در برابر گرمای شدید هوا را ندارند؛ اما نکته قابل‌تأمل بی‌تدبیری مدیریت بحران در این روزهای گرم خوزستان است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ موج گرمای بی‌سابقه در شهرهای مختلف استان خوزستان امسال همه را کلافه و زندگی در این استان را از شرایط عادی خود خارج کرده است. هرچند مردم خوزستان به‌خصوص در شهرهای جنوبی استان همیشه در تابستان به گرمای شدید عادت دارند و گرمایی که شاید خیلی از هم‌وطنان در سایر استان‌ها توان تحمل آن را ندارند برای آن‌ها چندان آزاردهنده نیست؛ ولی امسال شرایط بسیار متفاوت بود.

به‌جز اهواز، شهرهای امیدیه، آغاجاری، ماهشهر، گتوند، بستان، هندیجان و حتی دزفول نیز دمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند.

اداره‌کل هواشناسی خوزستان روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای از افزایش دمای استان تا اواخر هفته جاری خبر داد.

محمد سبزه‌زاری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ اظهار کرد: به دنبال حاکمیت جو قاره‌ای، توده هوای گرم در مناطق مختلف استان ایجاد شده و اغلب شهرها دمای ۵۰ درجه و بالاتر از آن را تجربه می‌کنند

وی با تأکید بر اینکه طی امروز و فردا دمای هوا به‌شدت در مناطق مرکزی و شمال غربی استان بالا خواهد رفت، افزود: در شهرهایی مانند ماهشهر و هندیجان به‌رغم و جود رطوبت دمای احساسی همچنان بالای ۵۰ درجه است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش‌بینی افزایش دما در بیشتر مناطق استان گفت: پیوستگی روزهای گرم با دمای ۵۰ درجه و بالاتر در بیش از ۶ روز، باعث خواهد شد که دمای هوا حداقل در شب‌ها نیز بالا برود و باعث تجربه روزهای بسیار گرم در استان خوزستان شود. این شرایط در صورت وقوع، از جنبه توالی روزهای با دمای بالای ۵۰ درجه، در ۵۰ سال گذشته رکورددار خواهد بود.

سبزه‌زاری با اعلام اینکه تا روز جمعه یکم تیرماه احتمال وقوع دماهای بالای ۵۰ درجه در مرکز، غرب، جنوب غرب و شمال استان بسیار زیاد خواهد بود، عنوان کرد: در این مدت به علت جریانات جنوبی و افزایش رطوبت، دمای مناطق جنوبی و ساحلی کمتر از ۵۰ خواهد بود، ولی با شمال غربی شدن جریانات از روز شنبه تا اواسط هفته آینده، شاهد وقوع دماهای ۵۰ درجه و بالاتر در بیشتر مناطق استان خوزستان خواهیم بود.

وی با تأکید بر لزوم کاهش مصرف برق توسط شهروندان خوزستانی در روزهای آینده بیان کرد: توالی رخ دادن روزهایی با دمای ۵۰ درجه و بالاتر در حدود یک هفته در خوزستان، شرایط پیچیده‌ای ایجاد خواهد کرد.

امسال شرایط به‌گونه‌ای است که نه‌تنها انسان‌ها بلکه برخی تجهیزات و تأسیسات نیز توان تحمل در برابر گرمای شدید هوا را ندارند و گاه و بی‌گاه تصاویری ناشی از آتش‌گرفتن تجهیزات برقی در فضای مجازی منتشر می‌شود تا ثابت شود امسال گرمای هوا در استان خوزستان مشکلات و گرفتاری‌های فراوانی را برای مردم به وجود آورده است.

اولین مشکلی که گرمای بی‌سابقه با خود به همراه داشت، قطعی‌های گاه و بی‌گاه برق در شهرهاست که منجر به قطع آب هم می‌شد که در این شرایط بدون برق و آب سر کردن واقعاً قابل‌تحمل نیست.

نبود امکانات رفاهی از جمله سیستم‌های خنک‌کننده مانند پنکه‌های آب‌پاش، آبسردکن در مراکز عمومی نیز مردم را کلافه کرده است.

به گفته کارشناسان در طول نیم‌قرن گذشته گرمای خوزستان بی‌سابقه بوده و باعث شروع زودهنگام موج سفرهای تابستانی مردم این استان به مناطق خوش آب و هوا شده و برخی دیگر خانه‌نشین ساخت.

بالا رفتن دمای هوا از ۵۰ درجه باعث شده که موج گرمازدگی در مناطق مختلف استان تعداد زیادی از شهروندان را روانه مراکز درمانی کرده است.

موج گرمازدگی در اهواز و مناطق تابعه نیز بالا رفته؛ اما به دلایل نامعلومی تاکنون توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز رسانه‌ای نشده و آمار دقیقی در این زمینه در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

قابل‌تأمل‌تر از همه این‌ها بی‌تدبیری مدیریت بحران در این روزهای گرم خوزستان است درحالی‌که بسیاری از استان‌ها با دماهایی کمتر، تعطیل شده‌اند اما مردم خوزستان نمی‌دانیم به کدام جرم، باید در این گرمای وحشتناک در محل کار خود حاضر شوند و خبری از تعطیلی نباشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از