حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
ترک تحصیل ابر چالش دانش‌آموزان خوزستانی
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

ترک تحصیل ابر چالش دانش‌آموزان خوزستانی

ترک تحصیل و بازماندن از فراگیری علم دانش‌آموزان، ابر چالشی است که طی چند سال گذشته در خوزستان محروم بروز و ظهور یافته است که متأسفانه در این اثنا مسئولان به‌جای افزایش خدمات‌دهی به این مناطق، نسبت به آن بی‌توجه بوده‌اند.

  به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ در برهه‌ای از تاریخ به سر می‌بریم که سال‌ها بی‌سوادی کودکان و نوجوانان امری بسیار متحیّرانه و بد است و از نظر بسیاری از مردم زمانه جهل و نادانی و بی‌سوادی سال‌هاست که رخت بسته است و مردم در این موقعیت زمانی کاملاً به درس و تحصیل فرزندان خود اهمیت می‌دهند حتی اگر پدر و مادرها خودشان از سطح سوادی پایینی برخوردار باشند.

 اما با کمال تأسف می‌توان گفت: خوزستان از جمله استان‌هایی است که به دلایل متعدد دارای بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان از تحصیل است.

در این چند سال اخیر کودکان و نوجوانانی هستند که از ادامه تحصیل خودداری نموده و درس‌خواندن را امری سخت و دشوار می‌دانند و البته نه به‌خاطر معادلات حفظیات و نوشتن کتاب‌ها بلکه به‌خاطر دسترسی‌نداشتن مکان تحصیل این خفت و خاری را به جان خریده و با وجود همه علاقه‌شان به درس‌خواندن و تحصیل‌کردن، ترک تحصیل کرده‌اند.

نبود فضای آموزشی مناسب در خوزستان

 از آن جا که هدف اصلی آموزش‌وپرورش تعلیم‌وتربیت یعنی هم آموزش و هم بحث‌های تربیتی است در این راستا چند مؤلفه در ارتقای آموزش‌وپرورش نقش دارند که یکی از آن مؤلفه‌ها فضای فیزیکی و تجهیزات است؛ با وجود این‌که فضاهای آموزشی بسیار خوبی در سال‌های پس از جنگ در خوزستان ایجاد شد، اما متأسفانه هنوز در برخی نقاط فضای آموزشی مناسبی وجود ندارد.

 اگر چه به همت خیران مدرسه‌ساز در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌هایی در بخش آموزشی بودیم و رتبه‌هایی که در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها توسط دانش‌آموزان خوزستانی کسب شده اما با توجه به آن که خوزستان هشت سال درگیر جنگ بوده، نه تنها مدرسه‌ای در بیشتر شهرها ساخته نشد، بلکه بسیاری از مدارس ما نیز تخریب شدند و این موضوع موجب عقب‌ماندگی این استان شده است .

 از این رو خوزستان رتبه ۳۰ را در کشور در زمینه برخورداری از امکانات آموزشی داراست. دسترسی‌نداشتن به فضای مناسب آموزشی، کمبود منابع انسانی در حوزه آموزش، فقر، ازدواج زودهنگام و اشتغال در سنین پایین از جمله مواردی است که عمدتاً درباره ترک تحصیل زودهنگام به آن‌ها اشاره می‌شود.

کمبود معلمان بومی برای مدارس روستایی

 استاندار خوزستان نیز چندی پیش در نشست فرمانداران و مدیران دستگاه‌های دولتی استان با اشاره به کمبود منابع انسانی بومی برای آموزش دانش‌آموزان در مناطق روستایی، از آموزش‌وپرورش خواسته بود برای تطبیق تعارضات فرهنگی ناشی از حضور معلمان غیربومی در مدارس استان، نیروهای بومی را برای آموزش به این مناطق روانه کنند. دلیل او برای این درخواست؛ عدم تطابق فرهنگی معلمان غیربومی با شرایط فرهنگی مردم و گله‌مندی روستاییان از برگزاری کلاس‌های مختلط و حضور معلمان غیربومی برای تدریس به‌ویژه برای دختران دانش‌آموز و در نهایت کمبود امکانات رفاهی برای حضور معلمان در روستاها باعث شده است، بسیاری از آن‌ها از تدریس در مدارس روستایی منصرف شوند.

 همین مسئله می‌تواند یکی از دلایلی باشد که تعداد کودکانی که به دلیل دوری مسافت اقدام به ترک تحصیل می‌کنند، بیشتر شود. ضد و نقیض‌ها درباره وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان خوزستان وقتی بیشتر می‌شود که متوجه می‌شویم علاوه بر کمبود منابع انسانی، وضعیت دسترسی به منابع و امکانات آموزشی هم در شهرهای این استان به‌شدت نامناسب است.

 کمبود نیرو، منابع انسانی و اعتبارات یکی از مواردی است که سال‌هاست از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش به‌ویژه در مقطع ابتدایی تکرار می‌شود و گویا هرگز هم چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد موانع فردی تا حدود زیادی باعث بازماندگی کودکان از تحصیل می‌شود.

 عبدالله حبیبی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون نقش سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در حل معضل کودکان بازمانده از تحصیل اظهار کرد: ریشه‌کنی معضل کودکان بازمانده از تحصیل نیازمند عزم جدی مسئولان سازمان‌های مختلف و مردم است.

 وی نقش سازمان‌های حمایتی را در این طرح مهم دانست افزود: به طور مثال نهادی؛ چون سازمان بهزیستی می‌تواند فرزندان طلاق، بی‌سرپرست و بدسرپرست که از درس و مدرسه بازمانده‌اند را شناسایی کرده و جهت آموزش به آموزش‌وپرورش معرفی کند.

 مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: کودکانی که به هر دلیلی از تحصیل بازمانده‌اند، باید شناسایی شوند، شرایط آنها مورد ارزیابی و تحت آموزش قرار گیرند.

کاهش کیفیت آموزش و رتبه آخر کشوری

همچنین آمارهای اعلام شده از سوی منابع رسمی نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر کیفیت آموزش کاهش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده است و در آموزش‌وپرورش استان خوزستان این وضعیت با وخامت بیشتری روبه‌رو شده است به صورتی که در سال تحصیلی اخیر دانش‌آموزان خوزستانی بدترین آمار را از خود به‌جای گذاشته و در رتبه آخر کشوری با میانگین ۱۰/۹۳ قرار گرفته‌اند. در عین حال پس از اعلام نتایج امتحانات نهایی در خردادماه ۱۴۰۳ نیز استان خوزستان از نظر میانگین امتحانات نهایی جزو آخرین استان‌های کشور بود.

 حال این سؤال مطرح است که چرا کسی پاسخگوی حضور چندین ساله آموزش‌وپرورش خوزستان در رتبه‌های آخر کشوری از نظر میانگین امتحانات نهایی و کنکور نیست؟

 سید محسن موسوی‌زاده با اشاره به موضوع رتبه سی‌ام آموزش‌وپرورش خوزستان، اظهار کرد: در بررسی جایگاه آموزش‌وپرورش خوزستان نباید نقش جنگ و تأثیر مخرب آن در عقب‌ماندگی استان خوزستان را نادیده بگیریم.

 وی با عنوان اینکه بازسازی فضای آموزشی یک ضرورت جدی است، افزود: دولت‌های پس از جنگ تحمیلی نیز آن طور که انتظار می‌رفت نتوانستند مرهمی بر مشکلات خوزستان باشند.

 نماینده منتخب اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود نیروی انسانی یک مشکل اساسی است و خروج نیروهای متخصص از استان بر این مشکل می‌افزاید، این مسئله بسیار مهم است که خروجی با ورودی آموزش‌وپرورش همخوانی ندارد.

 موسوی‌زاده، مهاجرت معلمان را از استان به دلیل شرایط مختلفی عنوان کرد و افزود: با توجه به سهم ویژه آموزش‌وپرورش خوزستان در استخدام‌ها در سال جاری امیدواریم نقش مثبتی در کاهش کمبود معلم داشته باشد.

همگرایی مردم و دستگاه‌ها؛ کلید پیشرفت آموزش‌وپرورش خوزستان

 وی با بیان اینکه نیاز به همگرایی در آموزش‌وپرورش بسیار مهم است، افزود: پیشرفت در آموزش‌وپرورش با همگرایی مردم و همه دستگاه‌های اجرایی ممکن است و ارتباط دوسویه بین آموزش‌وپرورش و مردم تحول خواهد آفرید.

 موسوی‌زاده با اشاره به دخالت برخی در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: دخالت در آموزش‌وپرورش ممنوع است و مسئولان نباید در کارآموزش پرورش دخالت بیجا کنند و همه موظف به خدمت به آن هستند؛ بنده به‌عنوان منتخب مردم که در زمینه آموزش‌وپرورش دغدغه‌مند هستم در طول دوران حضورم در مجلس در کنار آموزش‌وپرورش خواهم بود.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از