حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس مرکز بهداشت خوزستان مطرح کرد:

توصیه‌های ایمنی و بهداشتی در وقوع توفان

توصیه‌های ایمنی و بهداشتی در وقوع توفان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در صورت بروز پدیده گردوخاک و رخداد وضعیت هشدار نارنجی، هم استانی‌ها رعایت موارد بهداشتی و ایمنی زیر را به‌منظور حفظ سلامت خود و اطرافیان مدنظر داشته باشند

   به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت خوزستان؛ باتوجه به اعلام هشدار سطح زرد هواشناسی شماره دو مرکز ملی پایش و هشدار سریع گردوخاک هواشناسی خوزستان مبنی بر بالابودن ضرایب ناپایداری و وزش بادهای متوسط تا نسبتاً شدید همراه با تندباد لحظه‌ای و رخداد پدیده گردوخاک محلی و همچنین احتمال وقوع گردوخاک همرفتی در مناطق غرب، جنوب، جنوب غرب و مرکزی استان از صبح فردا، دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ تا اوایل وقت سه‌شنبه بیست و پنجم اردیبهشت که سبب افت کیفیت هوا، کاهش دید افقی و افزایش غلظت آلاینده‌های گردوخاک در این مناطق خواهد شد، پژمان بختیاری نیا، اظهار کرد: در صورت بروز پدیده گردوخاک و رخداد وضعیت هشدار نارنجی، هم استانی‌ها رعایت موارد بهداشتی و ایمنی زیر را به‌منظور حفظ سلامت خود و اطرافیان مدنظر داشته باشند.

 
وی افزود: تاحدامکان در خانه بمانیم و درها و پنجره‌ها را بسته نگهداریم و در صورت نیاز از درزگیر و دستگاه تصفیه هوا استفاده کنیم، آب فراوان بنوشیم و وضعیت هوای منطقه را از گزارش‌های هواشناسی دنبال کرده و برای عکاسی و فیلم‌برداری به پشت‌بام یا نقاط مرتفع نرویم.

 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در شرایط نامناسب جوی وسایلی را که احتمال می‌رود به دلیل وزش باد شدید به خیابان پرت شوند مهار کنیم یا در جای امن نگاه داریم.

 وی گفت: درصورتی‌که هنگام وقوع گردوغبار در محیط‌های باز مانند خیابان‌ها هستیم، در شرایط نامناسب جوی در معرض توفان قرار نگیریم و بینی و دهان خود را با ماسک یا پارچه نمناک بپوشانیم.

 
بختیاری نیا بر خودداری از ورزش یا فعالیت در فضای باز به‌ویژه برای افراد مبتلا به آسم، دیابت یا بیماری‌های تنفسی تأکید و بیان کرد: مصرف آب را نباید فراموش کنیم.

 
پژمان بختیاری نیا گفت: در شرایط نامناسب جوی به‌ویژه توفان، برای درامان‌ماندن از وسایلی که به هوا پرتاب می‌شوند، به مکان سربسته برویم، از تابلوهای شهری و درختان بزرگ و کهن‌سال فاصله بگیریم و ضمن خودداری از پارک خودرو زیر تابلوهای بزرگ شهری و درختان کهن‌سال، کارهای ساختمانی را موقتاً تعطیل کنیم و از نقاط بلند مانند اسکلت ساختمان و داربست که احتمال پرتاب‌شدن وجود دارد، سریع پایین بیاییم.

 وی افزود: اگر گردوغبار متراکمی در حال حرکت در مسیر یا نزدیک‌شدن به جاده مشاهده شد، حین رانندگی در جاده وارد منطقه توفان گردوغبار نشویم و از آن دوری کرده و در صورت دیدن توفان گردوغبار، از رانندگی در آن خودداری کنیم.

 
بختیاری نیا ادامه داد: وسیله نقلیه خود را تاحدامکان از جاده بیرون ببریم، چراغ‌ها را خاموش کنیم و ترمزدستی را بکشیم، پای خود را از روی پدال ترمز برداریم و مطمئن شویم که چراغ‌های عقب خاموش هستند.

 وی اضافه کرد: اگر در شرایط گردوغبار و توفان نتوان از جاده خارج شد، با سرعت متناسب با دیدی که داریم حرکت کرده و همه چراغ‌ها را روشن کنیم و گاهی بوق بزنیم، از خط مرکزی رنگ شده در وسط جاده به‌عنوان راهنما بهره ببریم.

 
دکتر بختیاری نیا گفت: در اولین فرصت با یافتن مکانی امن، از جاده خارج شویم و تا فروکش‌کردن توفان در آنجا توقف کنیم، شرایط را از طریق تلفن به پلیس راهور ۱۲۰، امداد و نجات ۱۱۲ و راهداری ۱۱۴ اطلاع دهیم و هرگز در درون جاده توقف نکنیم.

 انتهای خبر/

 

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از