حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403

توصیه های مسئولین در پی بارندگی خوزستان

توصیه های مسئولین در پی بارندگی خوزستان

وقوع بارش شدید باران از ساعات ابتدایی صبح روز دوشنبه باعث آبگرفتگی بسیاری از خیابان‌ها و معابر اهواز شده است.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی«رهیاب»؛طبق پیش بینی سازمان هواشناسی و هشدار سطح قرمز به ۸ استان از جمله خوزستان، بارش باران در اهواز باعث ایجاد آبگرفتگی شده و آبفا و شهرداری در حال تلاش برای مدیریت سیلاب و جلوگیری از ورود خسارت به شبکه های زیربنایی شهر و منازل مسکونی هستند.

استانداری خوزستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع می‌رساند با توجه به شرایط جوی، مدارس کلیه مقاطع تحصیلی نوبت صبح و بعد از ظهر بندر امام در روز سه‌شنبه مورخ ۳۰ آبان‌ماه غیر حضوری شد.  

گرد وخاک میهمان خوزستان می شود

همچنین اداره‌ هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش‌بینی وقوع مه و همچنین گرد و خاک در استان، دو هشدار سطح زرد صادر کرد.

درهشدار سطح زرد شماره ۱۳ امروز (‌۲۹ آبان‌ماه) مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان آمده است:

توصیف شرایط جوی مورد انتظار: نفوذ و تاثیر گرد و خاک عراقی

زمان شروع: اواخر وقت دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه

زمان پایان: اواخر وقت فردا سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه

نوع مخاطره: نفوذ و تأثیر گرد و خاک عراقی از اواخر وقت

منطقه اثر: در مناطق غرب، شمال غرب و تا حدودی مرکزی استان خوزستان

اثر مخاطره: کاهش دید افقی، افت کیفیت هوا و افزایش غلضت آلاینده‌های گرد و خاک

توصیه: احتیاط در تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان

در هشدار سطح زرد شماره ۴۵ امروز ۲۹ آبان‌ماه اداره‌کل هواشناسی خوزستان نیز آمده است:

وقوع پدیده مه یا مه رقیق شامگاهی و صبحگاهی از اواخر وقت امروز تا ظهر روز چهارشنبه سبب کاهش دید افقی در بخش‌هایی از نیمه شرقی، جنوبی، مرکزی و غربی استان خوزستان و راه‌های مواصلاتی خواهد شد.

 شهروندان از آب‌های باقیمانده از باران دوری کنند 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از شهروندان خواست تا حد امکان از قرار گرفتن در آب‌های باقیمانده حاصل از بارش باران خودداری کنند. 

شایسته شمی‌پور اظهار کرد: با توجه به حجم بارش‌ها، هشدارهای اعلام شده و احتمال وجود فاضلاب‌های سطحی، شهروندان باید برای حفظ سلامت خود از قرار گرفتن در ماندآب‌ها و آب‌های سطحی باقیمانده از بارش باران خودداری کنند. 

 وی افزود: همچنین با توجه به احتمال افزایش گرفتگی‌های شبکه فاضلاب و ادغام فاضلاب شهری با آب‌های سطحی و به دلیل احتمال ایجاد خطر آلودگی، کودکان نباید در این ماندآب‌ها بازی کنند. 

شمی‌پور با اشاره به اینکه آب‌های آلوده می‌توانند منجر به انواع بیماری‌های ویروسی، میکروبی و ... در انسان شوند، ادامه داد: حصبه، وبا، اسهال و هپاتیت برخی از بیماری‌هایی هستند که می‌توانند از طریق آب آلوده ایجاد شوند. 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از شهروندان خواست که هرگونه مشکل بهداشتی را از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ اعلام کنند. 

سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به بارندگی و آبگرفتگی، توصیه‌هایی برای پیشگیری از حوادث ارائه داد.

عارف شرهانی با اشاره به وضعیت جوی خوزستان اظهار کرد: در مجاورت ساخت و سازه‌های نیمه کاره شهری به دلیل وقوع رعد و برق، احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد، بنابراین مردم باید از حضور در نزدیکی این سازه‌ها بپرهیزند و تردد غیرضروری نیز در شهر نداشته باشند.

وی افزود: با توجه به آبگرفتگی معابر مردم تا حد امکان از وسایل نقلیه استفاده نکنند.  

سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: درارتفاعات روستاها نیز احتمال وقوع رعد وبرق و صاعقه‌زدگی وجود دارد که باید مردم مراقبت کنند. معمولا در این شرایط کمپینگ‌های طبیعت‌گردی، گرفتار طغیان رودخانه‌ها می‌شوند و طبیعت‌گردان باید از حضور در نزدیکی رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی افزود: در این شرایط جوی معمولا در مناطق روستایی خطر مارگزیدگی وجود دارد؛ در سال‌های قبل شاهد مارگزیدگی در غیزانیه بودیم، بنابراین خانواده‌ها باید مراقب باشند. همچنین ممکن است سیم‌ها یا کابل‌های برق روی زمین افتاده باشند که باید مواظبت شود در این شرایط برق‌گرفتگی رخ ندهد.

شرهانی گفت: بسیار گزارش شده که در شرایط بارندگی، کودکان در گودال‌ها و منهول‌های مسیرها سقوط کرده‌اند که باید از این نظر نیز مراقبت شود.

وی با اشاره به اعلام آماده‌باش به تمام پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی خوزستان بیان کرد: از روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه آماده باش اعلام و همه مرخصی‌ها تا ۱۰ روز لغو شده‌اند. 

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از