حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
وجود امام رضا (ع) برکت ایران اسلامی است
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

وجود امام رضا (ع) برکت ایران اسلامی است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: وجود با برکت مرقد امام رضا (ع) در ايران، موجب تعالی روح و برکت در زندگی مادی و معنوی مردم کشورمان شده است و تمام دستاوردهایی که به‌دست می‌آید هدیه امام رضا (ع) است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ حضرت علی‌بن‌موسی‌بن‌جعفر (ع)، هشتمین امام شیعیان است. مشهورترین لقب ایشان «رضا» و پس از آن به عالم آل محمد، صادق، صابر، فاضل، قرة‌العین‌المؤمنین، امام رئوف و ضامن آهو نیز شهرت دارد.

نام مبارکشان «علی»، کنیه آن حضرت «ابوالحسن» و پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان و مادر گرامیشان «نجمه خاتون» نام داشت. امام رضا (ع) زاده ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری در شهر مدینه بودند. 

پدرشان در سال ۱۸۳ هجری‌قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسید و پس از ایشان امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی امامت شیعیان را برعهده گرفت.

مدت امامت ایشان نزدیک به ۲۰ سال طول کشید که ۱۰ سال اول آن همزمان با خلافت هارون الرشید، پنج سال بعد از آن مقارن با حکومت امین و پنج سال آخر امامت ایشان مصادف با خلافت مأمون بود. 

امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، مجبور شد با نقشه و حیله مأمون عباسی راهی خراسان شود و به اجبار ولایتعهدی مأمون را نیز پذیرفت و سه سال اخر امامت خود را تحت نظر خلیفه عباسی در خراسان سپری کرد. مورخان و عالمان شیعه ولایتعهدی امام رضا(ع) را مهم‌ترین رویداد سیاسی زندگی آن امام می‌دانند.

ایشان در سن ۵۵ سالگی به دست مأمون عباسی به شهادت رسیدند. درباره علت شهادت امام رضا (ع) تمام علمای شیعه و عده زیادی از علمای اهل سنت قائل‌اند که آن حضرت مسموم و شهید شده‌اند؛ اما اینکه کیفیت این عمل چگونه بوده است، روایات متعددی وجود دارد.

آیت الله عباس کعبی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ اظهار کرد: وجود با برکت مرقد امام رضا (ع) در ايران، موجب تعالی روح و برکت در زندگی مادی و معنوی و حتی شکل دهی به نوع زندگی مردم کشورمان شده است و تمام دستاوردهایی که به‌دست می‌آید هدیه امام رضا (ع) است.

وی افزود: ایشان همواره بر عقلانیت ، عدالت و وحدت تأکید داشتند و بازسازی امت اسلام را بر پایه محبت اهل‌بیت (ع) می‌دانستند.

 عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دستاوردها و معرفی اسلام ناب محمدی توسط امام رضا (ع) گفت: هجرت امام رضا (ع) به ایران اسلامی منشأ تحولات بزرگی در تاریخ ، فرهنگ و تمدن اسلامی شده است و به فرموده امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب، مشهد مقدس مرکز معنوی ایران اسلامی و حتی منطقه است.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه  امام در زمان هجرتشان چند نقش را ایفا کردند، ادامه داد: ایشان در ابتدا اسلام ناب محمدی را معرفی نمودند و بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت (ع) گفتگوی بین تمدن‌ها را بنا نهادند.

 وی با اشاره به سخن امام رضا (ع) که فرموده‌اند اسلام بدون رهبری الهی، پیشرفت و ثمره‌ای ندارد، عنوان کرد: رهبری امت اسلامی مانند روح حرکت‌بخش، الهام‌بخش و امید‌آفرین باعث رشد و پویایی امت اسلامی خواهد شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گسترش دستگاه شیعی یکی از مهم‌ترین اقدامات علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) تا پیش‌از دستور مأمون مبنی بر حرکت ایشان به سمت مرو بوده است گفت: سیره عملی امام رضا (ع) برای تمام مذاهب یک خط مشی بوده و باعث از بین رفتن بسیاری از اختلافات شد.

آیت‌الله کعبی  با اشاره به تاثیرگذاری شگرف و عظیم امام رضا (ع) به عنوان عالم آل محمد (ص) در به راه افتادن جریان نهضت علمی و معنوی شیعیان به ویژه در ایران گفت: ایشان معارف اهل‌بیت (ع) را به زبان زنده علمی و روز آن عصر برای پیروان اسلام و سایر مکاتب و ادیان توحیدی و غیرتوحیدی بیان می کردند و تاثیر مناظرات ایشان زمانی آشکار می شد که اندیشمندان مکتب های ساختگی در مقابل علم امام (ع) به زانو در می‌آمدند و سر تسلیم فرود می‌آوردند.

 تمام ائمه (ع) نور واحد و پرفروغی از انوار الهی هستند که شناخت هر چه بهتر و دقیق‌تر سیره‌ عملی معصومین به عنوان انسان‌های کامل و الگوهای برگزیده برای بشریت لازم و ضروری است. در این میان، تاریخ پرماجرای امام رضا (ع) با تاریخ کشور ما پیوستگی ژرف و محکمی دارد و فصل بزرگی از تاریخ ایران را تشکیل می‌دهد.

در این میان عشق و دلبستگی ايرانيان به آل‌عترت حديثی امروزی نيست، بلكه سابقه طولانی داشته و همين مهر و ارادت ايرانيان به آن عظمت راستين سبب می‌شود، دلدادگان سوی حرم آن حضرت رهسپار شوند و سر بر آستانش نهند تا عبوديت و اخلاص خود را به پيشگاه حق تعالی، به اين وسيله ابراز دارند.

 

انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از