حالت تاریک
جمعه, 27 مهر 1403
جرمی که در اهواز جدی گرفته نمی‌شود
در سایه غفلت مسئولان؛

جرمی که در اهواز جدی گرفته نمی‌شود

مقابله با تکدی‌گری باید به‌عنوان یک امر مهم اجتماعی مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد و باید برنامه‌ای منسجم و منظم برای ایجاد اشتغال متکدیان و سروسامان دادن به وضعیت آن‌ها اندیشیده شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ این روزها در هیاهوی شلوغی شهر اهواز بر سر چهارراه‌ها و تردد در هسته مرکزی، زنانی را می‌بینید که در کمین خودروها ایستاده و در ثانیه‌های توقف چراغ‌قرمز، دست خود را از شیشه خودرو برای طلب پول دراز می‌کند.

شاید در نگاه اول بسیاری از این افراد چهره مستحق و نیازمندی داشته باشند؛ اما در واقع این روش مظلوم‌نمایی شگردی است که برخی از متکدیان به‌خصوص افراد متجاهر برای فریب و تحت‌تأثیر قراردادن احساس نوع‌دوستی مردم تا بتوانند درآمد روزانه خود را تأمین کنند.

تصور مردم این است که متکدیان از روی ناچاری به گدایی رو آورده‌اند، در حالی که طبق بررسی‌ها بیشتر آن‌ها از وضعیت مالی مناسبی برخوردارند و این روش را به‌عنوان روش کار و درآمد راحت خود انتخاب کرده‌اند.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان از سر دلسوزی اسکناسی به این افراد کمک می‌کنند و نمی‌دانند این پول به جیب مافیای تکدی‌گری می‌رود یا برای تأمین نیاز مواد مخدر هزینه می‌شود.

البته کودکان نیز از این ماجرای تلخ دور نیستند و در سطح شهر غیرمستقیم گدایی می‌کنند.

کودکان سر کمتر چهارراهی حضور ندارند، تقریباً در بیشتر تقاطع‌های اصلی شهر آن‌ها را خواهی دید؛ یک جا اسپند دود می‌کنند و کمی آن طرف‌تر که در یک‌دست شیشه‌پاک‌کن و در دست دیگر یک‌تکه لنگ چرک، می‌خواهند شیشه‌های خودروها را شفاف‌تر کنند تا شاید در این میان راننده‌ای بخواهد یک اسکناس سبز یا آبی کف دستش بگذارد.

از آنجا که حل این معضل مستلزم برنامه‌ریزی زیربنایی فرهنگی با اولویت تقدم بر طرح‌های عملیاتی است، مدت‌هاست انتظارها از ورود جدی نهادهای مربوطه من‌جمله «فرمانداری اهواز، کمیته امداد، شهرداری اهواز، بهزیستی» برآورده نشده و ساماندهی معضل تکدی‌گری در اهواز بر زمین‌مانده است و هر چه زمان می‌گذرد تعداد متکدی‌های سر چهارراه‌های شهر روبه‌افزایش است و مدت‌هاست خبری از شهرداری اهواز و یا هر مقام دیگری از مقام قضایی و نیروی انتظامی برای جمع‌آوری متکدیان نیست.

همچنین شهروندان نیز باید نسبت به تبعات کمک به متکدیان آگاه شوند و در این زمینه فرهنگ‌سازی گسترده‌ای صورت پذیرد. بی شک اگر شهروندان بدانند که کمک آنها به یک متکدی در حقیقت تشویق وی به ادامه تکدی‌گری و دورکردن هرچه بیشتر وی از اجتماع و یک زندگی سالم است می‌توانند احساسات خود را در برابر خواهش‌های ترحم‌انگیز کنترل کنند.

باید توجه داشته باشیم که متکدیان چندین دسته‌اند. بسیاری از متکدیان جوان، تکدی‌گری حرفه‌ای پردرآمد و بدون دردسر است بخشی دیگر از متکدیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند که برای آنان حمایت‌های اجتماعی موضوعیت پیدا می‌کند و جداکردن این گروه از خیل متکدیان، مستلزم کارآمدی نظام تأمین اجتماعی است.

تکدی‌گری زخمی است که بر پیکر شهر اهواز، هر روز عمیق‌تر می‌شود آن‌قدر که بارها از زبان مردم شنیده‌ایم هر روز شاهد افزایش متکدی‌هایی هستیم که با روش‌های نوین و خلاقانه خود، طوری رفتار می‌کنند تا شما بدون اینکه تصورکننده متکدی هستند به آن‌ها کمک کنید!

بخش زیادی از متکدیان در اهواز با فعالیت صنفی، گروهی و سازمان‌یافته و باندی، برای عموم مردم و امنیت روانی آنها مشکل ایجاد می‌کنند. اگر چه مشکلات اقتصادی باعث روی‌آوردن متکدیان به تکدی‌گری می‌شود؛ اما آسیب‌های اجتماعی هم در پیدایش این معضل بی‌تأثیر نیست .

کارشناسان وجود کودکان کار را زاییده همین آسیب‌ها می‌دانند که عدم کنترل و نظارت خانوادگی و اجتماعی در بروز و ظهور آنها نقش چشمگیری دارد. بیشتر کودکان کار به دلیل سبک زندگی، درگیر مشکلات جسمی و روحی هستند و در صورت شناسایی‌نشدن و عدم ساماندهی، به دام افراد تبهکار افتاده و طعمه اهداف نامشروع آنها می‌شوند.

ستاره نیسی، تکدی‌گری در کلان‌شهر اهواز را یک بحران و آسیب بزرگ می‌داند و می‌گوید: مردم یکی از رکن‌های مهم برای مقابله با این آسیب هستند، چرا که از دید متکدیان، به دلیل نوع‌دوستی و ترحم بالای شهروندان اهوازی، این شهر بهترین مکان برای تکدی‌گری است.
سید محسن موسوی‌زاده می‌گوید: تکدی‌گری متأسفانه چهره و نمای شهر ما را زشت کرده و علاوه بر آن کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها نیز در حال زیادشدن هستند.

وی افزود: شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند متکدیان، کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها را جمع‌آوری کند. نیاز است که دستگاه‌های دیگر نیز به کمک شهرداری آمده تا بتوان علاوه بر ازبین‌بردن مافیای تکدیگری و سازمان‌دهی کودکان کار آن‌ها را در محلی مناسب جمع‌آوری و ایجاد کارکرد.

مقابله با تکدی‌گری باید به‌عنوان یک امر مهم اجتماعی مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد و باید برنامه‌ای منسجم و منظم برای ایجاد اشتغال متکدیان و سروسامان دادن به وضعیت آن‌ها اندیشیده شود.

باید یادآوری کرد دادستانی این اختیار را دارد که علیه افرادی که مبادرت به گدایی و جمع‌آوری کمک در جامعه می‌کنند، اعلام‌جرم کرده و آن‌ها را به زندان بفرستد و در صورتی که همه این وظایف به‌خوبی انجام شوند، شاهد کاهش قابل توجه جمعیت متکدیان در اهواز خواهیم بود.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از