حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

حریق در خاییز بهبهان مهار شد

مقابله با حریق منطقه حفاظت‌شده خاییز که در روز گذشته از ساعت ۱۷ آغاز شده بود، با تلاش ستودنی تیم‌های مستقر تا ساعت ۲۳ مهار شد.


 

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ منطقه حفاظت‌شده «خاییز» با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار یکی از هفت منطقه حفاظت‌شده استان کهگیلویه و بویراحمد است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از جنوب به بهبهان، از شرق به پل «پادوک» در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون متصل است که هم اکنون به دلیل نبود امکانات مناسب آتش در این منطقه زبانه می‌کشد.

شاخص‌ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خائیز «کل» و «بز» به شمار می‌رود و بر اساس بررسی سازمان حفاظت محیط زیست، از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز در کشور است.

از روز دوشنبه هفته جاری به دلایل نامعلومی آتش گسترده به جان طبیعت زیبا و چشم‌نواز خائیز افتاد و سر خط خبرهای رسانه‌های کشور شد.

گستردگی آتش در دمای نزدیک به ۵۰ درجه و وزش باد نسبتاً شدید عاملی بود تا کار را برای جلوگیری از رسیدن به دیگر نقاط صعب‌العبور و زیستگاه گونه‌های جانوری در ارتفاعات این رشته‌کوه سخت کند و تلاش امدادگران و محیط‌بانان را برای مهار دشوار نماید.

حجم آتش‌سوزی به حدی بود که با اعزام بالگرد و هواپیمای آب‌پاش از پیشروی آن جلوگیری به عمل نیامد و تنها نیروهای مردمی از جمله بسیج، سپاه، محیط‌بانان، هلال‌احمر و بومی‌های منطقه می‌توانستند وارد عمل شوند و در دمای طاقت‌فرسای ۵۰ درجه به جنگ با آتش بروند.

گروه‌های بسیج و سپاه پس از اینکه آتش سرکش از ارتفاعات وارد دامنه کوه شد و می‌توانست با سرعت و کمک باد، ویرانی‌ها و خسارات زیادی به بار آورد این بار با اعزام گروه‌های بیشتری وارد منطقه شدند و در دو بخش بلندی و پستی رشته‌کوه دچار حریق، تلاشی ستودنی از خود به‌جا گذاشتند.

 نیروهای بسیج با وجود دسترسی سخت به آب آشامیدنی و کمبود برخی اقلام اطفای حریق در ساعات پرالتهابی درحالی‌که مردم استان‌های خوزستان و کهگیلویه به‌شدت نگران تداوم حریق بودند، با استفاده از برگ درخت در مقابل این آتش وحشی ایستادند.

مقابله با حریق در روز گذشته از ساعت ۱۷ با حضور گسترده نیروهای بسیج در منطقه آغاز شد، باد شدید کار را برای نیروهای امدادی سخت کرده بود؛ اما مسئله‌ای که حائز اهمیت بود مهارکردن آتش با هر شکل ممکن بود که با تلاش ستودنی تیم‌های مستقر تا ساعت ۲۳ بالاخره خبر خوش مهار آتش‌سوزی خائیز مخابره شد و مردم را از شنیدن آن مسرور ساخت.

 تعداد مصدومین در این حادثه حداقل هشت تن اعلام شد و علت آن گرمازدگی گزارش شده است.

گفتنی است یکی از جاذبه‌های طبیعی بهبهان که در نزدیکی رشته‌کوه خائیز قرار دارد، منطقه حفاظت‌شده خائیز بهبهان نامیده می‌شود. این منطقه دارای آب‌وهوایی گرمسیری است که در بهار طبیعتی بی‌مانند و خاص را به گردشگران عرضه می‌کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از