حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
حضرت زینب الگویی برای تمام دوران‌ها
مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان مطرح کرد:

حضرت زینب الگویی برای تمام دوران‌ها

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: با گذشت حدود هزار و چهارصد سال از تبیین شرایط حضرت زینب (س)، همچنان سرگذشت و سیره عملی ایشان، بسیار نیکو برای زنان مسلمان و ترسیم‌کننده جایگاه و مسئولیت زنان در جامعه است.

 مریم مراد اسکندری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون نقش زنان پس از واقعه عاشورا اظهار کرد: پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام و یارانش در سرزمین کربلا، رسالت دفاع از دین و بازگویی معرفت واقعه بزرگ عاشورا بر عهده خانواده آن حضرت قرار گرفت و ایشان به‌خوبی پیام عاشورا و اصلی‌ترین محور حادثه کربلا و مظلومیت امام حسین علیه‌السلام و یارانش را به تصویر کشیدند.

 وی افزود: سه سخنرانی که توسط حضرت زینب، حضرت ام‌کلثوم و حضرت سکینه سلام‌الله علی‌ها که در شهر شام و کوفه انجام شد را می‌توان یکی از حرکت‌های مهم این نهضت دانست.

 مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: این سخنرانی‌ها بود که وجدان درونی مردم را به محاکمه می‌کشید و شرایطی به وجود آمد که یزید ملعون پس از آن دیگر نمی‌توانست به این خانواده بی‌احترامی کند. 
 
 وی ادامه داد: حضرت زینب (س)، دوم شخصیت زن اسلام و الگوی عملی زن مسلمان است. او به زن تعلیم داد که بایستی پرچم‌دار عزت و شرف، پیام‌آور صبر و استقامت و بزرگ‌ترین آمر به معروف و ناهی از منکر باشد.

 مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان عنوان کرد: او معنای زن بودن، شیعه بودن، عابد و صابر بودن، حامی و قاطع بودن، مدیر و مدبر بودن و در یک کلمه پرورش یافتن و پرورش دادن را در مکتب اسلام آموخت.

وی عاشورا را یک جریان زنده و تپنده به بلندای تاریخ، در طول زمان‌ها دانست و بیان کرد: حضرت زینب (س) نقش ویژه‌ای در شناخت حماسه کربلا و شناخت هرچه بیشتر شخصیت‌های کربلا دارد و اگر ایشان نبود واقعه عاشورا در کربلا دفن می‌شد.

 مراد اسکندری گفت: خطبه‌های آتشین و غرای ایشان، پیام نهضت امام حسین (ع) را در تاریخ جاودانه ساخت و امروز سالیان سال هم که می‌گذرد اسلام به برکت نهضت حسینی زنده، سرپا و پویا است.

 این مقام مسئول ادامه داد: سرگذشت و سیره عملی این بانوی بزرگوار بسیار نیکو برای زنان مسلمان و ترسیم‌کننده جایگاه و مسئولیت زنان در جامعه است.

 حماسه‌آفرینی‌ها و حضور منحصربه‌فرد حضرت زینب (س) و سایر بانوان در واقعه جان‌سوز کربلا پس از شهادت سرور و سالار شهیدان منجر به حفظ و نگهداری انقلاب حسینی شد.

 همان‌طور که همه شاهد بودند در هشت سال جنگ تحمیلی و با تهاجم و تجاوز دشمن به شهرهای مرزی ایران و به موازات خیزش عمومی و حضور مردان در جبهه‌ها، زنان غیور و شجاع کشور نیز مقاومت در برابر دشمن را از رسالت‌های مهم خود دانستند.

 با نگاهی به حضور زنان در جنگ تحمیلی می‌توان نتیجه گرفت که عرفان حضرت زینب (س) به‌قدری در هشت سال جنگ تحمیلی تجلی کرد که اگر حادثه عاشورا نبود واژگانی مانند ایمان، مقاومت، صبر، توکل به خدا، خودباوری و باورمندی دینی که ما در حوزه اخلاق خانوادگی و اجتماعی از آن‌ها یاد می‌کنیم، تحقق عینی و خارجی پیدا نمی‌کردند.

 اگر تأثیر اخلاق و رفتار حضرت زینب (س) در زنان و مادران ما در دوران دفاع مقدس نبود آن‌طور مشتاقانه فرزندان، پدران و شوهرانشان را روانه جبهه‌ها نمی‌کردند و آن‌گونه از شهدای خود استقبال نمی‌شد.

 درست است که از تبیین شرایط حضرت زینب (س) حدود هزار و چهارصد سال گذشته اما الگوی شخصیتی که از خود به‌عنوان زن مسلمان شیعه ارائه می‌دهند هنوز برای زنان معاصر قابل‌استفاده است.
 
شجاعت و حضور اجتماعی در کنار عفت و حیا و زنانگی همان الگوی سوم زن است که اسلام برای همه دوران‌ها ارائه می‌دهد. الگویی که زن در آن یک شخص ارزشمند است، نه یک عنصر منفعل یا یک شخص ارزان و دم دست. 
 
 همچنین زنان در کنار عمل به وظیفه مادری و همسری می‌توانند به این مقام دست پیدا کنند که در کنار وظایف اصلی، در متن جامعه منفعل نباشند و با حفظ حریم زن و مرد در کنار تاریخ‌ساز بودن، ارزش خود را نیز حفظ کنند. نقشی که حضرت زینب (س) نشان داد می‌توانم به آن شخصیت زن باوقار خردمند مؤمن دست پیدا کنم.
 
 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از