حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مطرح کرد:

راهکار جایگزین سوزاندن بقایای کشاورزی

راهکار جایگزین سوزاندن بقایای کشاورزی

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان سوزاندن بقایای کشاورزی را یکی از مشکلات محیط زیستی استان برشمرد و گفت: برای مقابله با این معضل شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان باید راهکارهای علمی و اثربخشی را به‌عنوان جایگزین ارائه کنند.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ داوود میرشکار در نشست رویداد مدیریت بقایای گیاهی که امروز، یکشنبه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما سوزاندن کاه و کلش مزارع کشاورزی است که امیدواریم این موضوع در استان حل و راهکاری برای کل کشور ارائه شود.

وی افزود: هر کدام از ما باید سهم خود را در تداوم حیات داشته باشیم. آتش زدن بقایای گیاهی مزارع، برای کشاورزان فواید زودهنگامی دارد؛ اما در درازمدت مشکلاتی به همراه دارد. از جمله فواید آن سرعت عمل برای آماده‌سازی زمین کشاورزی برای کشت، جلوگیری از هزینه‌ها، جلوگیری از استهلاک ماشین‌آلات کشاورزی و... است؛ اما از سویی باعث آلودگی شدید محیط زیست، تأثیرگذاری بر حیات وحش و از بین رفتن آن، شوری خاک، از بین رفتن بافت و میکروارگانیسم خاک نیز می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تنها باقیمانده جنگل‌های جلگه‌ای بین‌النهرین در استان خوزستان وجود دارد که متاسفانه همکاران ما درگیر آتش‌سوزی در این منطقه هستند. قریب به ۹۹ درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است که از زمین‌های اطراف تسریع پیدا می‌کند.

میرشکار با اشاره به مفید بودن وجود کاه و کلش در زمین کشاورزی بیان کرد: کشت و صنعت در حال کار کردن روی موضوع است. باید از این تجربیات استفاده کرد و به بقیه استان‌ها تسری داد.

وی ادامه داد: قوانینی در منع آتش زدن مزارع کشاورزی داریم و به جد پیگیری این مسئله هستیم. قانون حفاظت از مراتع، جنگل‌ها و حفاظت از محیط زیست و هوای پاک، همگی سوزاندن بقایای گیاهی را نفی می‌کنند. بر اساس این قوانین پیگیری قضایی نیز انجام می‌شود. باتوجه‌به پیش‌بینی آتش‌سوزی از سال قبل، نشست‌های ترویجی و آموزشی با جهاد کشاورزی برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تأکید کرد: باید به دنبال روش ترویجی مؤثر باشیم. اقناع کشاورزان در این حوزه می‌تواند مؤثر باشد. اطلاعیه ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش صادر و کمیته هوای پاک استان ویژه این موضوع با حضور دانشگاه‌ها برگزار شد. شناسایی کشاورزانی که نسبت به سوزاندن اقدام می‌کنند را از طریق دادگستری پیگیری کردیم؛ چراکه تهدید علیه بهداشت عمومی است و شعبه ویژه رسیدگی به این تخلف نیز ایجاد خواهد شد.

میرشکار اظهار داشت: جلسه کارگروه حقوق عامه برگزار شد که مصوبات خوبی داشت. بر این اساس، برای پیشگیری از آتش‌سوزی مصوب شد باتوجه‌به کوتاهی در آموزش و هدایت‌گری کشاورزان در جمع‌آوری اصولی پسماندها، محیط زیست و جهاد کشاورزی اثر نامطلوب این اقدام را از طریق رسانه‌ها باید گزارش دهند.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی و محیط زیست ملزم شدند به کشاورزان آموزش دهند. همچنین نسبت به روش‌های کاربردی جمع‌آوری پسماند بدون هزینه، باید از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری استفاده شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از