حالت تاریک
یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
استاندار خوزستان تأکید کرد:

رونق اقتصادی با رفع موانع و مشکلات نهالستان‌ها

رونق اقتصادی با رفع موانع و مشکلات نهالستان‌ها

استاندار خوزستان گفت: زراعت چوب می‌تواند بخشی از مشکلات کانون‌های ریزگرد استان و تولید انواع و فرآورده‌های مربوط به چوب، اشتغال‌زایی در استان و افزایش تولید و درآمد مردم و به‌ویژه کشاورزان را پوشش دهد.

علی‌اکبر حسینی محراب روز چهارشنبه در جلسه طرح زراعت چوب در استانداری خوزستان با تأکید بر رفع موانع و مشکلات موجود نهالستان‌ها و رسیدگی به مسائل سرمایه‌گذاران در استان، اظهار کرد: یکی از طرح‌های بزرگ زراعت چوب در استان خوزستان آغاز شده و قرار است ظرف مدت چهار سال این طرح اجرا و تحول عظیمی در این صنعت در استان ایجاد کند.

وی افزود: زراعت چوب به‌عنوان یک پدیده یا امر جدی می‌تواند بخشی از مشکلات کانون‌های ریزگرد استان و تولید انواع و فرآورده‌های مربوط به چوب، اشتغال‌زایی در استان و افزایش تولید و درآمد مردم و به‌ویژه کشاورزان را پوشش دهد.

استاندار خوزستان گفت: خوزستان در حدود ۶ میلیون هکتار زمین زراعتی دارد که طبق برنامه‌ریزی‌های طرح زراعت چوب طی چهار سال، ۳۰۰ هزار هکتار و در هر سال ۷۵ هزار هکتار باید زیر کشت برود.

حسینی محراب عنوان کرد: طبق بررسی کارشناسان عملکردی جهاد کشاورزی اگر برنامه‌ریزی صحیحی بر روی این موضوع انجام شود، برای کشاورزان درآمدزایی بسیار خوبی نسبت به کشت سایر محصولات در سطح استان خواهد داشت.

وی ادامه داد: زراعت به این صورت است که در هر هکتار بیش از هزار درخت اکالیپتوس و درختان مشابه کاشته می‌شود که طبق بررسی مرکز تحقیقات و نظام‌مهندسی کشور پس از طی چهار سال به مرحله تولید می‌رسد.

استاندار خوزستان بیان کرد: پس از سه سال از برگ‌های این درخت برای اسانس گیری استفاده می‌شود. از این اسانس می‌توان در زمینه بهداشتی و دارویی استفاده کرد. دو یا سه کارخانه اسانس گیری در سطح استان مشغول فعالیت هستند.

حسینی محراب گفت: آنچه از قرارگاه زراعت چوب خواستیم هم زمان با زراعت چوب و کشت اکالیپتوس صنعت‌ها و کارگاه‌هایی را که می‌توانند به‌موازات آنها فعالیت کنند مثل شهرک مبل، شهرک لوازم اداری، ام‌دی‌اف و کابینت‌سازان فعالیت خود را به‌صورت هم‌زمان آغاز کنند. در اندیمشک، شوش و دزفول چنین کارگاه‌هایی مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: میزان زراعت چوب امسال را ۷۵ هزار هکتار برنامه‌ریزی کرده بودیم؛ اما درخواستی که از سوی نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای زراعت چوب در سطح استان داریم چیزی بالغ بر ۱۱۰ هزار هکتار است، این در حالی است که طی سال‌های گذشته در استان خوزستان فقط رقم ۲ هزار هکتار زیر کشت زراعت چوب رفته است.

استاندار خوزستان بیان کرد: فعالیت بسیار خوبی در سال زراعی امسال صورت‌ گرفته است و تا کنون حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین زیر کشت رفته است که حدود ۸/۵ برابر سال‌های گذشته در استان زراعت چوب داشته‌ایم.

حسینی محراب اظهار داشت: آنچه که اکنون بسیار حائز اهمیت است به‌کارگیری و اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان کشاورزی است تا این فعالیت‌ها به‌صورت علمی و کارشناسی پیگیری شوند.

وی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی صحیح قادر خواهیم بود با کمک این تولیدات بخش وسیعی از واردات کشور را نسبت به چوب، کاغذ، ام‌دی‌اف و نئوپان قطع کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از