حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رهیاب گزارش می دهد؛

سایه سوءمدیریت مسئولان بر بازار خوزستان

سایه سوءمدیریت مسئولان بر بازار خوزستان

روند افزایش قیمت‌ها همچنان بدون توقف رو به رشد است و دستگاه‌های نظارتی دیگر فقط نظاره‌گر هستند، این امر نارضایتی عمومی را در بر داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی«رهیاب»؛ کالابرگ و یارانه نقدی دو گزینه‌ درنظر گرفته شده‌ای بود که به ازای حذف ارز ترجیحی در دستور کار دولت قرار گرفت تا دست دلالان را در بازار ببندد و به این ترتیب مردم تحت فشار اقتصادی زیاد قرار نگیرند و بنا بر این قرار گرفت که قیمت کالاهای اساسی گران نشود و قدرت خرید مردم در حدی باشد که برای تامین مایحتاج اصلی دچار مشکل نشوند هر چند تا کنون آن گونه که پیش بینی می‌شد محقق نگردید.

 دولت سیزدهم از این اتفاق به عنوان جراحی اقتصادی یاد کرد و معتقد بود که این تصمیم به نفع مصرف کننده به ویژه دهک‌های کم درآمد خواهد بود، در حالی‌که آن روزها بازار به شدت تشنه نظارت بود و کارشناسان نسبت به تشدید نظارت در این حوزه و جلوگیری از وقوع رانت و فساد از نقطه ای دیگر هشدار می دادند.

 حال که بیش ازیک‌سال از جراحی اقتصادی گذشته همچنان کارشناسان و شهروندان یکی از دلایل اصلی گرانی را سوء مدیریت، نبود نظارت کافی بر بازار و جولان دلالان می‌دانند.

  در سایه نبود نظارت، ساز بازار ناکوک شده و گرانی و تورم افسار گسیخته بار دیگر باعث پایین آمدن قدرت خرید و دشواری زندگی مردم استان خوزستان شده است.

میوه از محوری‌ترین خوراکی‌هاست که خانوارهای ایرانی و اقشار مختلف جامعه در طول سال در سبد خرید غذایی خود لحاظ می‌کنند، اما متاسفانه در حوزه خوراکی‌ها از جمله میوه و تره بار شاهد افزایش سرسام‌آور و چندنرخی بودن قیمت‌ها هستیم.

قیمت میوه به حدی بالا رفته که خرید آن برای بسیاری از اقشار مردم سخت و دشوار شده و تداوم این وضعیت می‌تواند آسیب های جبران‌ناپذیری به خانواده‌ها و قشر کم درآمد خوزستان وارد کند.

 براساس مشاهدات عینی خبرنگاران «رهیاب» کالاهای اساسی در بازار استان خوزستان به صورت چندنرخی و هر کسی برای خودش به فروش می‌رسد، از آنجا که نظارتی در کار نیست، به مسئولان پیشنهاد می‌شود اگر وقت کردند از پشت میز بلند شوند و یک سری هم به بازار بزنند تا حداقل گرفتاری این‌روزهای مردم و آشفته بازار را ببینند.

یکی از بانوان اهوازی می گوید: برغم اینکه مسئولان وعده نظارت بیشتر و جلوگیری از تخلف را می‌دهند، اما اولین چیزی که گران می‌شود میوه و کالاهای مورد نیاز مردم است، مغازه‌داران به بهانه گرانی میدان تره بار و همه اجناس که صرفه اقتصادی هم برای آنها ندارد، این‌گونه قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، و با هزاران دلیل دیگر، قیمت‌های خود را توجیه می‌کنند و خبری از نظارت مسئولان هم نیست.

وی افزود: با این شرایط بد اقتصادی و پایین بودن توان خرید مردم، باید از بسیاری خریدهای روزانه کم کنیم تا شاید حقوق ناچیزمان به پایان ماه برسد.

گزارش‌های پرحجم با مستندات مردمی همخوانی ندارد

 بهای برخی دارو‌ها هم رشد داشته و با وجود سکوت و تماشای بی سروصدای برخی آقایان مسئول، گزارش‌های پرحجم ومستند مردمی از تایید این موضوع حکایت دارد.

 کرایه تاکسی هم ماهانه درحال افزایش است، شوینده هم از افزایش قیمت‌ها پس از ماه رمضان یعنی کمتر از یک هفته دیگر خبر می‌دهد. حبوبات، صیفی جات و لبنیات و غیره هم به طور مستمر درحال افزایش است.

همچنین  پرواز نرخ گوشت و مرغ در بازار پرهرج‌ومرج فروشش و در پناه بی‌برنامگی و عدم نظارت‌های کافی و به‌موقع به مساله‌ای تکراری و عادی برای مسوولان اهواز و خوزستان تبدیل شده‌است.

 خوزستان یکی از استان‌های تولیدکننده شکر در کشور محسوب می‌شود، اما در روز‌های اخیر بازهم شاهد کمبود این محصول در بازار است.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به وجود مشکل در تأمین شکر مصرفی مردم، خواستار رسیدگی جدی مسئولان ذیربط شد.

او گفت: باید شکر موجود در انبار‌های استان، براساس اختیارات قانونی ابتدا باید در همین استان توزیع شود.

حسینی محراب می‌گوید: وقتی در بازار استان که خود تولیدکننده شکر است با مشکل مواجه باشیم، بدیهی است که مردم از مدیران خود گلایه می‌کنند.

محمد راضی جلالی روز یکشنبه در ستاد تنظیم بازار خوزستان در محل این معاونت بیان کرد: گران فروشی و اختلال در بازار به هیچ عنوان قابل قبول نیست و برای رفاه حال مردم باید با این افراد برخورد قاطع شود.

وی گفت: تمام دستگاه‌های نظارتی باید بازرسی از وضعیت قیمت و توزیع کالاهای اساسی به ویژه شکر، مرغ و گوشت را در بازار استان تشدید کنند.

راضی جلالی ادامه داد: زمان تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان امسال باهم تقارن دارند و زیبنده نیست در قطب تولید شکر مشکل تامین این کالا در بازار وجود داشته باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به عرضه کم شکر و افزایش قیمت این کالا در بازار استان اظهار کرد: باید از ظرفیت تعاونی‌ها برای عرضه و توزیع حداکثری شکر در بازار استفاده شود تا این کالا راحت‌تر به دست مردم برسد.

وی اضافه کرد: در این نشست مصوب می‌شود که تحویل شکر به تعاونی‌های مصرف در میزان پایین به منظور پوشش حداکثری توزیع این کالا در بازار انجام شود.

راضی جلالی در ادامه با ابراز گله‌مندی از افزایش قیمت مرغ در بازار استان گفت: علت وجود مرغ در بازار به دلیل قیمت بالای این کالا و کاهش خرید آن است، اگر تولید آن در استان چند برابر شود به کاهش قیمت منجر خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان همچنین بر استفاده از ظرفیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای واردات گوشت قرمز به استان تصریح کرد: نیاز است که جلسه‌ای با مدیران این شرکت‌ها برای ورود گوشت قرمز به استان تشکیل شود.

لزوم ایجاد چهارچوبی برای قیمت گذاری و توزیع شکر در خوزستان

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در ادامه این نشست با اشاره به نبود ساز و کاری برای قیمت‌گذاری و توزیع مناسب شکر در استان بیان کرد: باید چهارچوبی برای قیمت‌گذاری و توزیع شکر در استان تدوین شود تا این مشکل برای همیشه برطرف شود.

حمیدرضا فلاح اظهار کرد: کمبودهایی در بخش قیمت‌گذاری و فروش شکر وجود دارد که پیشنهاد می‌شود از ظرفیت برخی شرکت‌های زنجیره‌ای برای توزیع این کالا استفاده شود.

وی افزود: با این اقدام توزیع شکر در استان گسترده‌تر خواهد بود و با اشباع بازار قیمت این کالا تعدیل می‌شود.

فلاح گفت: باید یک رویه نظام‌مند تا پایان امسال برای تعیین سهم شکر خانوار و صنف و صنعت استان مشخص شود تابه اندازه نیاز در بازار استان شکر توزیع شود.

روند افزایش قیمت‌ها همچنان بدون توقف رو به رشد است،مسئولین و دستگاه‌های نظارتی دیگر فقط نظاره گر هستند و سوداگران این امر آزادانه و بدون هیچ ضابطه ای در خفا و در عیان کار خود را انجام داده و ترسی از عواقب کار خود احساس نمی کنند. این امر نارضایتی عمومی را در بر دارد.

   نداشتن نظارت کافی و حتی نحوه ی چگونگی نظارتها، موضوع بسیار بااهمیتی است که غفلت در آن بارها لجام گسیختگی و فرار رو به بالای قیمت‌ها را به همراه داشته است. بارها دیده شده که هرگاه و به هر دلیلی قیمت کالایی افزایش پیدا کند، هرگز به قیمت سابق خود باز نخواهد گشت. این یعنی نظارت ناکافی منجر به احتکار در میان برخی افراد سودجو می شود که طبیعتا کمبود شدیدی در بازار داخلی ایجاد می کنند و افزایش قیمتها را نیز در پی دارد. چگونه کسانی قادر هستند که منافع عمومی را فدای منافع خود کنند در حالی که نظارت بر اعمالشان نمی شود؟ این سلاطین احتکار را چگونه باید بر سر جایشان نشاند؟ قطعا برخوردی در خور لیاقت آنان، لازمه ی نشاندن آنها بر سر جایشان است.

پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از