حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
سریال ناتمام کم‌آبی در خوزستان
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

سریال ناتمام کم‌آبی در خوزستان

سال‌هاست مردم خوزستان با بی‌آبی و شوری آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اگرچه قرار بود با طرح غدیر مشکل تنش آبی خوزستان برطرف شود؛ اما این طرح نیز همچنان نتوانسته راه‌حلی بر بی‌آبی خوزستان باشد.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ خوزستان، بزرگ‌ترین رودخانه‌های ایران را در خود جای داده؛ اما نبود آب در سرزمین رودهای بزرگ قصه ناتمام این دیار است.

سال‌هاست مردمان این سرزمین با بی‌آبی و شوری آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اگرچه قرار بود با طرح غدیر که یکی از مهم‌ترین طرح‌های آب‌رسانی کشور محسوب می‌شود مشکل بی‌آبی خوزستان برطرف شود؛ اما این طرح نیز همچنان نتوانسته راه‌حلی بر بی‌آبی خوزستان باشد.

غدیر طرحی است که از دولت تدبیر و امید رها شده بود و در سال‌های گذشته بارها مورد بهره‌برداری سیاسی قرار گرفت؛ ولی در دولت سیزدهم برای اولین‌بار به افتتاح کامل رسید.

بحران بی‌تدبیری در خوزستان

بر اساس پیگیری‌های خبرنگاران «رهیاب»؛ در شهرستان‌هایی چون آبادان، امیدیه، آغاجاری و اندیکا مردم با چالش بی‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 مشکل کم‌آبی یا تنش آبی در برخی روستاهای اطراف امیدیه نیز مشکل تازه‌ای نیست و چند سالی است که این مشکل در روستاهای شهرستان امیدیه وجود دارد.

روستاهای غویل، ابوطرفایه، ابوماصول و زوینه که در ۲۰ کیلومتری امیدیه و چند کیلومتری یکی از شرکت‌های استخراج نفت قرار دارند با وجود داشتن احشام سبک و سنگین چند ماهی است که با تنش آبی مواجه هستند و مشکلات زیادی برای اهالی این روستاها به وجود آمده است.

این چند روستای شهرستان امیدیه که جمعیت آن‌ها به بیش‌از ۱۴۰ نفر می‌رسد از تابستان امسال تاکنون به دلیل نبود آب، دچار مشکل شده‌اند؛ زیرا اهالی روستاها مجبور هستند برای آوردن آب به یکی از لوله‌های آب نزدیک روستاها بروند و اگر بشود برای حمام و شست‌وشو آب بیاورند.

قصه پرغصه روستاییان از مشکلات کم‌آبی

یکی از ساکنان روستاها در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: چندین ماه است ما بدون آب هستیم، برخی روستاهای اطراف با داشتن تراکتور به جاهای دارای آب می‌روند و آب می‌آورند؛ اما ما که وسیله‌ای نداریم و زندگی‌هایمان هم بر اساس دامداری می‌گذرد، نمی‌توانیم به‌راحتی آب بیاوریم، به نظر شما باید چه کنیم، آیا روا است که ما این‌گونه زندگی کنیم!

یکی دیگر از ساکنان روستاهای امیدیه با اشاره به مشکلات کمبود آب در روستاهای امیدیه، در ارتباط با خرید حواله آب می‌گوید: هر بار که آب بخواهیم باید برویم یک حواله با قیمت‌های مختلف بخریم؛ مثلاً بار آخر ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برای یک حواله آب پرداخت کردم تا برای ما با آب تانکر بیاورند.

قطع مکرر آب شهری به بهانه شکستگی خط انتقال و فرسودگی لوله‌های شهری داد مردم آغاجاری را درآورده است و موجب نارضایتی و عیان‌کننده بی‌تدبیری مسئولان استانی شده است.

ساکن آغاجاری که باشی به جز گرما و آفتاب داغ، قطع آب هم از طبیعی‌ترین مسائل روزانه است که بسیاری از مردم از اعتراض خسته شده‌اند و به این رویه عادت کردند.

آغاجاری را همه با چاه‌های نفت می‌شناسند و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی جهان به شمار می‌رود اما مانند دیگر شهرهای نفتی خوزستان مردم آن از کوچک‌ترین حق طبیعی خود محروم هستند.

یکی از اهالی این شهر می‌گوید: در طول روز فقط چند ساعت آب داریم و مجبور هستیم آب را در منبع ذخیره و در زمان قطع آب استفاده کنیم، شدت گرما در این روزها زیاد است و آب در منبع ذخیره، بسیار داغ می‌شود و قابل‌استفاده نیست.

یکی دیگر از مردم آغاجاری می‌گوید: هر روز که پیگیر قطع آب می‌شویم اعلام می‌کنند که شکستگی هست و در حال تعمیر هستیم، مگر اصلاح لوله‌ها و شبکه آب در آغاجاری چقدر زمان می‌خواهد که هر روز مردم باید قطعی آب را تحمل کنند.

یکی دیگر از شهروندان آغاجاری با تأکید بر اینکه نبود آب واقعاً خط قرمز است، گفت: بسیاری از ساعت‌ها آب به مردم شهرستان نمی‌رسد حالا کیفیت که جای خود دارد؛ متأسفانه بی‌کیفیت‌ترین آب را شاید در آغاجاری داشته باشیم.

وی بیان کرد: مردم و جوانان شهرستان آغاجاری امید می‌خواهند؛ اما ناامیدی در این شهرستان بیداد می‌کند.

قطعی مکرر آب در آبادان

سید محمد مولوی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛  پیرامون قطع مکرر آب در آبادان اظهار کرد: در روزهای اخیر آب شهری در برخی نقاط آبادان قطع می‌شود که باعث شده مردم در امور روزانه با مشکلاتی مواجه شوند و در شرایط فعلی، گرمای شدید استفاده از آب توسط شهروندان را بیشتر کرده است.

وی با اشاره به وضعیت آب توابع شهرستان آبادان، افزود: منیوحی، چوئبده، اروندکنار و چند روستای این شهرستان در روزهای گذشته با قطعی آب مواجه بوده‌اند، این در حالی است که کشاورزان برای برداشت محصول از نخلستان‌های خود از هم اکنون باید آماده شوند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع‌نشدن مشکل آب کشاورزان سبب ایجاد بحران می‌شود و شرایط فعلی به‌هیچ‌عنوان پذیرفته نیست؛ بنابراین مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان باید از هم اکنون به‌منظور جلوگیری از صدمه واردشدن به کشاورزان شهرستان آبادان پیگیر رفع مشکل آن‌ها باشد.

مولوی تصریح کرد: وضعیت آب شهری و روستایی در شهرستان آبادان اصلاً رضایت‌بخش نیست و مدیران آبفای خوزستان و مدیرعامل سازمان آب و برق استان باید با قید فوریت مشکل قطعی مکرر آب را رفع کنند.

همچنین در پی گزارش‌های مردمی مبنی بر قطعی و اُفت فشار آب در چوئبده و روستاهای بخش مرکزی، حسین عبیداوی اظهار کرد: از روزهای گذشته در حال ایجاد سروصل‌هایی برای روستای رمیله هستیم و نیز اقداماتی در ایستگاه آبرسانی ثوامر در حال اجرا است که تا ده روز آینده اُفت فشار آب رفع خواهد شد.

 سرپرست اداره آبفا آبادان گفت: بخشی از روستاهای تنگه هم با اُفت شدید فشار آب مواجه هستند که این مشکل در روزهای آینده رفع می‌شود. در چوئبده هم مشکلاتی همچون استقرار نیافتن گروه‌های عملیاتی و رسیدگی به شکستگی‌های شبکه آب شهری است که آن را پیگیری خواهیم کرد.

  اَبَرپروژه آب‌رسانی غدیر

علی‌اکبر حسینی محراب در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون اجرای اَبَرپروژه آب‌رسانی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در سفرهای شهید جمهور به استان مطرح می‌شد موضوع آب بود و به همین دلیل سه پروژه در این بخش تعریف شد.

وی افزود: پیش از اجرای طرح آب‌رسانی غدیر مردم آرزو داشتند که آب دز از شمالی‌ترین نقطه استان به جنوبی‌ترین نقاط خوزستان برسد که با اجرای طرح میان‌مدت به آرزوی دیرینه خود رسیدند.

استاندار خوزستان گفت: ابرپروژه آب‌رسانی غدیر یکی از طرح‌های بزرگ در سطح خاورمیانه است که در بدو ورود دولت سیزدهم، تصمیم لازم در خصوص آن اتخاذ شد تا به‌وسیله آن مشکل آب شرب نیمی از جمعیت استان حل شود.

حسینی محراب ادامه داد: اما اقدامات دولت سیزدهم برای استان خوزستان به اینجا ختم نشد و در اقدام جهادی دیگر طرح فدک را در تدوام طرح غدیر برای آب‌رسانی سالم و پایدار به خوزستان اجرایی کرد.

وی بیان کرد: یک هزار و ۵۵۰ روستای استان در قالب قرارداد قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تا پایان امسال از آب شرب پایدار بهره‌مند خواهند شد.

طرح غدیر نیمه‌تمام افتتاح شد

اما آنچه در واقعیت رخ‌داده این است که اضافه بر آن که آب طرح غدیر هنوز به تمام روستاهای خوزستان نرسیده است، بلکه همچنان برخی از روستاهای پایین‌دست این بخش از آب لوله‌کشی محروم هستند.

گرچه عملیات آب‌رسانی به روستاها همچنان ادامه دارد و خط لوله به برخی روستاها پس از سالیان دراز بدون آب رسیده است؛ اما هنوز این عملیات به اتمام نرسیده است و تمام روستاها را پوشش نداده است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از