حالت تاریک
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
در گفتگو با «رهیاب» مطرح شد:

مصادیق مشارکت مردم در عرصه سلامت

مصادیق مشارکت مردم در عرصه سلامت

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مـشارکت در سلامت یک نوع تعاون است که مردم به شیوه‌ها و روش‌های مختلفی می‌توانند در عرصه بهداشت و درمان نقش‌آفرینی نمایند.

امین ترابی‌پور در گفتگو با شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ اظهار کرد: بدون شک در همه حوزه‌های حکمرانی، مردم نقش کلیدی داشته و توجه به نقش مردم در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها ضریب موفقیت برنامه‌ها را بیشتر می‌کند. لازمه مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها داشتن یک تعریف درست از واژه «مردم» است. یکی از عرصه‌هایی که به شدت نیازمند مشارکت مردمی برای پیشبرد برنامه‌هایش می‌باشد؛ عرصه بهداشت و درمان است.

وی افزود: سلامت محصولی است که با مشارکت مردم حاصل می‌شود و اگر مردم شیوه، محتوا و فرآیند خدمت‌رسانی این بخش مهم را نپذیرند و در تحقق آنها مشارکت ننمایند، توفیقی حاصل نخواهد شد و این همان راهبرد سلامت با و به وسیله مردم است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مشارکت مردم در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های بهداشتی چه از جنبه تأمین مالی و چه از جنبه ارائه خدمات می‌تواند باعث ظرفیت افزایی بخش بهداشت و نزدیک‌شدن سیستم سلامت به نیازهای واقعی و محلی مردم شود و با کمک تجربه‌های مردمی بر موانع ارتقای سلامت غلبه نماید.

ترابی‌پور بیان کرد: مردم به شیوه‌ها و روش‌های مختلفی می‌توانند در عرصه بهداشت و درمان نقش‌آفرینی نمایند به طور مثال تشکیل مجامع خیرین سلامت یکی از مصادیق مشارکت‌پذیری مردم است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از منابع تأمین مالی در بخش بهداشت تعریف شده است.

وی عنوان کرد: گاهی عامه مردم توان مشارکت مالی برای اجرای پروژه‌های بهداشتی را ندارند؛ اما ظرفیت‌های مؤثری برای اجرا و ارائه خدمات فراهم می‌کنند و ما در دوران پاندمی کرونا این ظرفیت مشارکتی را تجربه کردیم. مردم در قالب طرح‌های داوطلبانه و جهادی سازماندهی شدند و سهم قابل‌توجهی در کنترل بیماری کرونا ایفا نمودند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: یکی دیگر از مصادیق حضور و مشارکت مردم در تولید و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، ایده تشکیل خانه مشارکت مردمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود که به شکل سازماندهی شده از ظرفیت اجتماعی برای رفع مشکلات بهداشتی استفاده می‌شود.

 ترابی‌پور گفت:همچنین مردم می‌تواند ایده‌های مؤثری برای رفع مشکلات بهداشتی ارائه نمایند و تشکیل بانک ایده سلامت گام مؤثری برای رفع مسائل بهداشتی شهرها و محلات است.

وی افزود: به هر حال فراخور شعار سال، وزارت بهداشت هم لازم است در رویکرد و نگاه خود به میزان و شیوه مشارکت‌پذیری مردمی در برنامه‌های سلامتی تجدیدنظر نماید و نقش‌آفرینی مردم را در تصمیم‌گیری‌های بهداشتی پررنگ‌تر نماید تا راهبرد بهداشت برای همه محقق گردد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از