حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
عضو خبرگان رهبری مطرح کرد:

سیره امام حسن«ع» باید الگوی همگان شود

سیره امام حسن«ع» باید الگوی همگان شود

آیت‌الله محسن حیدری گفت: همه مردم به ویژه مسئولان باید خلق‎وخو و منش امام حسن مجتبی علیه‌السلام را الگوی زندگی خود قرار دهند.

 آیت‌الله محسن حیدری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون ولادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام اظهار کرد: همه ائمه مصداق بارز صفاتی چون صادق، کریم، باقر، کاظم، رضا و... هستند؛ ولی این اوصاف و اسماء به تناسب برای هر کدام از ائمه به‌صورت خاص معرفی می‌شود.

وی افزود: لقبی که از سوی خدا برای امام حسن علیه‌السلام تعیین شده است، «مجتبی» است که به معنای پسندیده و برگزیده شده از طرف خداوند است؛ اما عنوان «کریم اهل‌بیت» صفتی است که برای امام حسن در بین شیعیان رایج است.

عضو خبرگان رهبری گفت: امام حسن مجتبی شرایطی داشت که کرامت خود و اهل‌بیتش را نشان می‌داد؛ حتی افرادی که به مهمانی حضرت علی علیه‌السلام می‌آمدند، امیرالمؤمنین آن‌ها را به مضیف امام حسن راهنمایی می‌کرد.

 آیت‌الله حیدری ادامه داد: کرامت امام حسن فقط محدود به پذیرایی و سخاوت ایشان نیست؛ بلکه منظور کرامت مطلق ایشان است که هر دو جنبه مادی و معنوی را شامل می‌شود. از لحاظ مادی مردم با توسل به آن حضرت می‌توانند به مراد و خواسته‌های خود برسند، همچنین سفره کرم معنوی آن حضرت همواره گسترده است و مردم می‌توانند از آن متنعم شوند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید در برابر همه حتی منتقدان حلم و حوصله زیادی داشته باشند گفت: امام حسن مجتبی حتی در برخورد با فرد شامی که به ایشان توهین می‌کنند، هیچ پاسخ تندی نمی‌دهد؛ بلکه می‌فرماید: گویا غریبه‌ای! اگر جایی نداری درب خانه من به روی تو باز است، می‌توانی مهمان من شوی. اگر مشکلی داری مشکل تو را حل می‌کنم. اگر گرسنه‌ای تو را طعام می‌دهم. فرد با دیدن کرامت امام حسن مجتبی منقلب می‌شود و از یاران و شیعیان ایشان می‌شود.

 عضو خبرگان رهبری ادامه داد: مسئولان با توجه به اینکه وظیفه بیشتری نسبت به عامه مردم دارند؛ نیاز است که از سیره امام حسن الگوبرداری کنند و در برخورد با مراجعه‌کنندگان منش کریمانه آن امام را پیاده کنند.

 آیت‌الله حیدری با بیان اینکه امام حسن مجتبی دو دسته دشمن داشتند، عنوان کرد: صبر، تحمل و رفتار کریمانه امام حسن در برابر دشمنان جاهل ایشان بود؛ اما در برابر دشمنان معاند که قصد نابودی اساس اسلام را داشتند شدیداللحن، قوی و با صلابت برخورد می‌کردند و این تفسیر آیه «أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» است.

وی با اشاره به برگزاری جشن‌های نیمه ماه مبارک رمضان در استان خوزستان گفت: آیین سنتی «گرگیعان» هر ساله در ماه مبارک رمضان و مصادف با ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام به شکلی خاص و شاد بین اعراب این استان برگزار می‌شود، همچنین این سنت در بین برخی شهرهای جنوبی کشور عراق نیز مرسوم است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از