حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
معاون محیط‌زیست طبیعی استان خوزستان مطرح کرد:

شناسایی زیستگاه جدید لاک‌پشت فراتی در بهبهان

شناسایی زیستگاه جدید لاک‌پشت فراتی در بهبهان

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: لاک‌پشت فراتی تنها گونه لاک‌پشت‌های سه انگشتی در ایران است و با توجه به خطر بالای انقراض و کاهش جمعیت، در دستور کار پایش همکاران ما در محیط‌زیست استان خوزستان است.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی اداره محیط‌زیست طبیعی استان خوزستان؛ سید عادل مولا با اشاره به ثبت و مشاهده گونه در خطر انقراض لاک‌پشت فراتی توسط اداره حفاظت محیط‌زیست بهبهان اظهار کرد: لاک‌پشت فراتی تنها گونه لاک‌پشت‌های سه انگشتی در ایران است و با توجه به خطر بالای انقراض و کاهش جمعیت، در دستور کار پایش همکاران ما در محیط‌زیست استان خوزستان است.

 وی افزود: پراکندگی این لاک‌پشت فقط به استان خوزستان شامل حوضه آبگیر دجله و فرات، هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و جراحی و انشعابات آنها می‌شده است.

 معاون محیط‌زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان گفت: با تلاش همکاران اداره حفاظت محیط‌زیست بهبهان، این گونه رکورد جدیدی از زیستگاه خود را در رودخانه خیرآباد در محدوده شهرستان بهبهان ثبت کرده است.

 وی در خصوص شناسایی این زیستگاه بیان کرد: در گشت و پایشی که در پی گزارشی از مشاهده نوعی لاک‌پشت که احتمال آن می‌رفت با توجه به توضیحات مردم منطقه لاک‌پشت فراتی باشد، در چند روز گشت به‌صورت اتفاقی با افرادی برخورد کردند که لاک‌پشت فراتی را در محدوده رودخانه مشاهده کرده بودند.

مولا با بیان اینکه قلاب ماهیگیری در دهان این لاک‌پشت گیرکرده بود، گفت: در این پایش برای مردم منطقه اهمیت این گونه برای زیستگاه توضیح داده شد و با اشتیاق آنها برای رهاسازی این گونه ارزشمند مواجه شدیم و خود مردم اقدام به جداسازی قلاب از دهان این لاک‌پشت کردند و این جانور در خطر انقراض توسط مردم منطقه به طبیعت بازگردانده شد.

 وی با تأکید بر لزوم حفاظت مردم‌محور افزود: درک افراد مشاهده‌کننده لاک‌پشت فراتی و این حساسیت جوامع محلی در حفاظت محیط‌زیست قابل‌تحسین است.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از