حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
شهرداری اهواز پاشنه آشیل سرویس مدارس خوزستان
چالش‌ والدین با سرویس مدارس؛

شهرداری اهواز پاشنه آشیل سرویس مدارس خوزستان

باوجود اینکه شهرداری باید ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان را تسهیل کند؛ اما متأسفانه سامانه سپند شهرداری موجب شده که ثبت‌نام سرویس مدارس با چالش‌هایی روبه‌رو شود.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» سال گذشته تأمین سرویس مدارس مطلوب چالش والدین با مدیران مدارس بود.

امسال برای ثبت‌نام و مدیریت سرویس مدارس به‌جای آموزش و پرورش، تاکسیرانی متولی اصلی خواهد بود؛ زیرا اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ آئین‌نامه‌ای از هیأت دولت به شهرداری‌ها ابلاغ و آن‌ها را مکلف بر نظارت و تأمین سرویس مدارس کرد. باتوجه‌به این که این بخشنامه دیرهنگام ابلاغ شد امسال اجرایی شده است.

والدین که هنوز از قصه هزینه ثبت‌نام فارغ نشده حالا باید برای تأمین سرویس فرزندان خود با سامانه سپند سر و کله بزنند.

اگرچه واگذاری این موضوع به فضایی خارج از مدرسه، بار مسئولیت را از دوش مدیران مدارس برداشت، اما دردسرهای جدی را برای والدین رقم زد و نیم‌نگاهی به اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از دانش‌آموزان هنوز نتوانسته‌اند خود را به ثبت‌نام سرویس مدرسه برسانند.

مهدی نظری پدر دو دانش‌آموز مقطع ابتدایی و دبیرستان توضیح داد: پیغام‌های خطای مختلفی هنگام ثبت‌نام ظاهر می‌شود، گاهی به دلیل پایین‌بودن سرعت اینترنت، مراحل ثبت‌نام نیمه‌کاره می‌ماند و گاهی هم والدینی که چند فرزند دارند، پس از ثبت‌نام یکی از فرزندانشان، امکان ثبت‌نام فرزندان دیگر را ندارند و با این خطا مواجه می‌شوند: «این دانش‌آموز متعلق به شما نیست».

به گفته این شهروند اهوازی سال گذشته که تأمین سرویس در اختیار مدیران مدارس بود به این اندازه دردسر نداشتیم، اما این سامانه یا دائم قطع است و اگر وصل باشد مدام پیام‌های خطا داده و تا این لحظه نتوانسته‌ایم نسبت به تأمین سرویس اقدام کنیم باید مرجعی برای نظارت بر این سامانه وجود داشته باشد.

محدثه حسینی مادر یک دانش‌آموز ابتدایی بیان کرد: وقتی همه مراحل را طی می‌کنیم آدرس محدوده را وارد می‌کنیم پیام خطا و یا محدوده خطا در سامانه ارسال می‌شود و بعضاً محدوده را قبول نخواهد کرد درحالی‌که چند روز دیگر مهلت ثبت‌نام روبه‌اتمام می‌رود و ما هنوز نسبت به تأمین سرویس اقدامی نکرده‌ایم.

طبق آمار تاکسیرانی حدود ۲۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سرویس مدارس قرار گرفت.

اما مسئولان آموزش و پرورش معتقدند به‌رغم اینکه شهرداری باید ایاب‌ و ذهاب دانش‌آموزان را تسهیل کند؛ اما متأسفانه اخذ وجه به مبلغ ۵۰ میلیون از پیمانکاران سامانه سپند توسط شهرداری موجب شده که ثبت‌نام سرویس مدارس با چالش‌هایی روبه‌رو شود.

عبدالله حبیبی در نشست امروز یکشنبه که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: فضاسازی و زیباسازی حیاط و ساختمان مدرسه و تمیزی و آراسته بودن آن تأثیر مستقیم بر شادابی و نشاط دانش‌آموزان دارد و محیطی جذاب‌تر و دلنشین‌تر برای آنان فراهم می‌کند.

وی افزود: در گذشته روال بر این بود که شهرداری هر منطقه مدارس آن محدوده را به طور کامل رصد می‌کرد و همکاری بسیاری با مدارس در زمینه پاکیزگی و بهداشت فضای داخلی مدرسه و نقاشی دیوارها داشت.

 رئیس آموزش و پرورش استان خوزستان گلایه خود از شهرداری ها را اعلام کرد و گفت: امروزه شهرداری‌ها حتی برای اجرای پروژه رنگ‌آمیزی دیوارهای بیرونی مدارس که نمایی از شهر هستند نیز حاضر به همکاری نیستند.

حبیبی با اشاره به اینکه بند ۱۳ ماده ۸ قانون شورای آموزش و پرورش به صراحت اعلام می‌کند آموزش و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند رسالت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را بر عهده گیرد، عنوان کرد: طبق قانون دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و بانک‌ها باید توجه ویژه به آموزش و پرورش داشته باشند.

وی ادامه داد: با وجود منابع و ظرفیت‌های مالی خوبی که در استان خوزستان وجود دارد آموزش و پرورش این استان عملکرد مطلوبی ندارد.

رئیس آموزش و پرورش خوزستان گفت: شرکت‌هایی همچون پتروشیمی، نفت و گاز باید از نظر مالی آموزش و پرورش استان را حمایت کنند تا بتوان برای رشد، تعالی و پیشرفت دانش‌آموزان گام‌های مؤثری برداشت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از