حالت تاریک
جمعه, 27 مهر 1403
طرح کنترل ترافیک اول مهر نافرجام ماند
در نخستین روز بازگشایی مدارس؛

طرح کنترل ترافیک اول مهر نافرجام ماند

ترافیک مهر موضوعی است که چند سال اخیر در خیابان‌های این کلان‌شهر تکرار می‌شود و سالی نیست که طرح‌های رنگارنگ برای کاهش و رفع آن اعلام نشود؛ اما تاکنون هیچ‌کدام از این طرح‌ها نتوانسته، مشکل را رفع کند.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ هر ساله با شروع سال تحصیلی ترافیک کلان‌شهر اهواز به طرز ناباورانه‌ای افزایش می‌یابد به طوری که بسیاری از معابر این شهر قفل می‌شوند. 

با توجه به تهدیدات استانداری خوزستان اما در اولین روز بازگشایی مدارس، مردم شاهد ترافیک سنگینی بودند که تمامی خیابان‌های اصلی و فرعی شهر را در بر گرفت و عملاً تردد را مختل کرد.

علی‌رغم این که فرمانده پلیس راهنمایی‌ورانندگی خوزستان گفته بود امسال از دو ماه گذشته، جلساتی برای هماهنگی بیشتر بین دستگاهی به‌منظور کنترل ترافیک در زمان بازگشایی مدارس برگزار شده است اما به نظر می‌رسد، نبود مدیریت صحیح اوضاع ترافیک را برای مردم دشوارتر ساخت.

ترافیک مهر موضوعی است که چند سال اخیر در خیابان‌های این کلان‌شهر تکرار می‌شود و سالی نیست که طرح‌های رنگارنگ برای کاهش و رفع آن اعلام نشود؛ اما تاکنون هیچ‌کدام از این طرح‌ها نتوانسته، مشکل را رفع کند.

شاید مهم‌ترین دلیلی که برای رفع‌نشدن این مشکل ابراز می‌شود خلأ فرهنگ‌سازی و نبود مدیریت واحد در اهواز برای مقابله با این پدیده است.

 ترافیک یک معضل شهری است و در رفع و وقوع این معضل فقط شهروندان یک منطقه دخالت ندارند؛ بلکه مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و شهروندان در این زمینه نقش ایفا می‌کنند و به طور طبیعی برای رفع آن نیز باید همه شهروندان و این نهادها تلاش کنند. 

مدیریت صحیح در واقع حلقه مفقوده ترافیک شهری است. از شهرداری تا پلیس در مسئله ترافیک شهری دخالت دارند و در صورتی که در رفع مسئله ترافیک برنامه‌ریزی منطقی صورت نگیرد این مسئله هرگز برطرف نخواهد شد.

نبود مدیریت واحد در امر ترافیک را باید یکی از بزرگ‌ترین مسائل شهری پیش‌رو دانست، مدیریت شهری، با سلایق، کار و فرهنگ میلیون‌ها شهروندی روبروست که تمامی شاخصه‌های این افراد با هم متفاوت است که هریک برای بحران ترافیک تصمیم‌های متناقضی می‌گیرند.

موضوع ترافیک چند بعدی است و رفع آن توسط یک ارگان یا سازمان بسیار دشوار و هزینه بر است از این رو باید سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز در این زمینه مشارکت کنند.

از مهم‌ترین راهکارهای رفع ترافیک شروع سال تحصیلی جدید ایجاد هماهنگی کامل بین نیروی انتظامی، اتوبوسرانی، معاونت‌های خدمات شهری، آموزش‌وپرورش، مرکز اورژانس و سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری است تا مسائل ترافیک برطرف شود.

همچنین سهیم کردن حمل‌ونقل عمومی و به طور مشخص اتوبوسرانی اهواز به‌منظور جابه‌جایی دانش‌آموزان از ضرورت‌های دیگر راه‌حل مشکل ترافیک است.

استفاده از اتوبوس‌های ویژه برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان به‌عنوان سرویس مدارس یکی از راهکارهای کاهش ترافیک است و به نظر می‌رسد استفاده از این سرویس هم امن‌تر است وهم ارزان‌تر.

یکی دیگر از عوامل ترافیک حفاری‌های رها شده آب و فاضلاب خوزستان در خیابان‌هاست.

به هر حال برای ترافیک مهر و در طول سال تحصیلی باید اقدامات عملی و کاربردی انجام داد؛ زیرا این ترافیک ها خسارات مختلفی به سیستم آموزش و تولید کشور تحمیل می‌کند.

دانش‌آموزی که بخش اعظم وقت خود را در ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی سپری می‌کند به طور طبیعی شادابی و نشاط خود را تا میزان زیادی از دست خواهد داد و این مسئله در یادگیری آنان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

جدای از اینکه وقت زیادی از دانش‌آموزان و شهروندان در ترافیک ها به هدر می‌رود، این پدیده شهری در افزایش آلودگی هوا و سوخت نقش مؤثری دارد که آلودگی هوا در سلامتی و یادگیری نسل آیند عوارض زیان‌بار دارد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از