حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
یادداشت؛

علم در خدمت صلح یا ابزار سلطه‌بر‌ جهان

علم در خدمت صلح یا ابزار سلطه‌بر‌ جهان

معصومه فتحعلی پور کارشناس ارشد علوم سیاسی طی یادداشتی نوشت: متاسفانه امروز علم به جای اینکه در خدمت بشریت قرار گیرد، در خدمت دشمنان بشریت قرار گرفته است لذا کسب فضایل اخلاقی و دینی در کنار علم و تکنولوژی ضروری است .

به گزارش «رهیاب» ؛ برای  دست‌یابی به جامعه‌ای توسعه‌یافته در تمامی زمینه‌ها باید از ارتباط میان دانش و جامعه بهره‌مند شد تا علم در ذهن همگان نفوذ كند و تفکر علمی در میان مردم شكل بگیرد.

 

شکی نیست تحقق توسعه جوامع در گرو گسترش علم و بهره‌برداری از آن است، اما از آن مهمتر بهره‌گیری از کارکرد علم در مسیر رفع نیاز انسان ، خدمت به بشریت و ایجاد صلح پایدار است نه بهره‌برداری از کج کارکرد علم در مسیر گسترش استعمار نوظهور.

 

جوامعی كه در جهان كنونی از بستر علم بهره می برند، باید دیدگاهی مشترک برای نگاه به دنیای پیرامون خویش بدست آورند، بر اشتراک‌ها و توافق‌ها تمركز كنند و اختلاف‌ها را نادیده بگیرند تا به صلح حقیقی دست یابند.

 

در یک نگاه كلی، می توان دریافت كه توسعه و صلح بدون گسترش دانش و پیشرفت علم و بدون آموزش و برنامه‌ریزی امكان‌پذیر نیست.

 

یادمان نرود دورنمای ترکیب کلیدواژه‌های علم، توسعه و صلح در کنار یکدیگر بعنوان تکه‌های یک پازل در ظهور صلح و رفاه جهانی به همان میزان که می‌تواند برای بشریت شگفت‌انگیز باشد، می‌تواند تهدیدآمیز، نیز باشد.

 

حضور عنصر اخلاق در راستای نافع بودن علم در مسیر صلح یکی از مهمترین فاکتورهایی است که تعیین کننده بهره‌برداری از کارکرد یا کج‌کارکرد علم ،در  وقوع توسعه و صلح پایدار در جهان است.

 

متاسفانه امروز جوامع غربی پس از بهره‌برداری از علم در مسیر توسعه، علم را دستاویزی جهت تسلط بر جوامع توسعه‌نیافته و کمتر توسعه‌یافته در مسیری خلاف صلح و گسترش علوم دانش بنیان ، عصر شبیه سازی برپایه فناوری و سایر زمینه‌های نوظهور علم در تمام ابعاد پزشکی،اقتصادی،صنعتی ،اموزش و عصر اطلاعات و هوش‌مصنوعی ر بدون چاشنی اخلاق  بکار می‌گیرند.

 

 بسیاری از دانشمندان و نخبگان جهان معتقدند علم نافع، بدون فاکتور مهم اخلاق و خرد نه تنها توسعه و صلح را  رقم نخواهد زد بلکه با توجه دستاویز جوامع غربی و استعماری شدن فاجعه ای به مراتب بدتر همچون جنگ بیولوژیک یا تولید بمب اتم رقم خواهد زد . لذا انچه امروز پاشنه آشیل،عدم تحقق خدمت علم در مسیر توسعه و صلح جهانیست عدم فقدان عنصر اخلاق در بهره برداری از علم برای خدمت به بشریت است.

 

تا آنجا که آمریکا و کشورهای غربی علم را دست آویز اعمال خبیثانه خود کرده و آن را ابزاری در خدمت قدرت‌طلبی در آورده اند همانند نمونه های فراوان مثل  بیماری‌های عفونی در قرون گذشته که جان افراد زیادی از ساکنان کره زمین را گرفته‌ است.

 

ده‌ها هزار مورد از این تلفات، ناشی از انتشار عمدی ویروس‌ها و ساخت سموم بیولوژیکی توسط بشر بوده‌؛ اوج‌گیری ساخت سلاح‌های بیولوژیک مربوط به دوره جنگ جهانی دوم همه و همه نمونه هایی از این کج کارکرد علم در راستای خدمت به بشریت توسط دولت‌های مستکبر است.

 

به نوشته «گوبال تایمز»، ایالات متحده که خود را «پرچم‌دار دموکراسی» در جهان معرفی می‌کند، در انجام آزمایش‌های خطرناک بیولوژیکی و گسترش امپراتوری بیولوژیکی نظامی خود شهره است. به‌تازگی پنج هزار و ۶۲۹ قرارداد در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خارج از کشور ایالات متحده فاش شده است.
اگرچه سران ایالات متحده آشکارا اعتراف کردند که این کشور ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در ۳۰ کشور جهان از جمله ۲۶ آزمایشگاه در اوکراین دارد اما با این حال، این قراردادها نشان می‌دهد آمریکا با ۴۹ کشور قرارداد امضا کرده‌؛ موضوعی که بسیار فراتر از اعتراف‌هاست.

 

 نتیجه استفاده نادرست از علم و تکنولوژی عاملان نسل‌کشی علم و تکنولوژی را علیه بشریت بکار می‌گیرند.در طول تاریخ همواره شاهد جنایات و نسل‌کشی‌هایی از جنگ جهانی اول و دوم تا انفال و حلبچه و سردشت بوده‌ایم که اثرات آن بر ایران و ایرانیان کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در کنار تاسف از جنایات علیه بشریت، آنچه بیشتر جلب توجه می‌کند این است که عاملان و سردمداران این جنایات توفیق بلندمدتی را نداشته‌اند و جز لعن و نفرین مردم و بدنامی برای آنها باقی نمانده است. اما آنچه از این رویداد برای جامعه دانشگاهی و دانشجویان حائز اهمیت است، نقش علم و تکنولوژی در این جنایات است.

 

علم به جای اینکه در خدمت بشریت قرار گیرد، در خدمت دشمنان بشریت قرار گرفته است بنابراین کسب فضایل اخلاقی و دینی در کنار علم و تکنولوژی ضروری است تا مانع از بروز حوادثی فاجعه بار همچون هیروشیما وحلبچه و سردشت و امروز نیز غزه و نسل کشی مردم بی‌گناه فلسطین ، نتیجه استفاده نادرست از علم و تکنولوژی دانست.

 

بمباران وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی و ویرانگری ، جنایت علیه کودکان و زنان فلسطینی، گرچه خلاف با قوانین جوامع بین الملل است اما از آنجا که در این مقطع زمانی  علم، قبل از آنکه در خدمت صلح و توسعه باشد؛ در خدمت جنگ است با سکوت حامیان ظلم و قدتظلبی از بستر علم روبرو شده است..

 

متأسفانه بمب‌های چند تنی که امروز ما شاهد آن هستیم که بر سر مردم غزه ریخته می شود؛ نتیجه همین پیشرفت‌های علمی است که برخی کشورها در زمینه جنگ آوری و نسل کشی آموخته و استفاده می‌کنند.

 

از آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در منطقه گرفته تا استفاده از بمب‌های هسته‌ای و میکروبی و مخصوصاً تحریم دارویی مردم ایران، امیدواریم نگاه به مقوله علم همچون شعار جهانی آن در راستای صلح و توسعه به کار گرفته شود و زمینه توسعه و پیشرفت جوامع بشری را فراهم آورد.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از