حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
رهیاب گزارش می‌دهد؛

عوامل تغییرکاربری اراضی و نابودی تدریجی کشاورزی‌خوزستان

عوامل تغییرکاربری اراضی و نابودی تدریجی کشاورزی‌خوزستان

کشاورزان خوزستانی می گویند: بالارفتن دستمزد کارگر،فقدان کارخانه صنایع تبدیلی و تحمیل هزینه کرایه جابجایی محصول به استانهای دیگر و فقدان کود نرخ دولتی همگی اینها باعث نابودی صنعت کشاورزی خوزستان می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی «رهیاب»، باتوجه به مشکلات کشاورزان و مطالبه گری مشکلات شان،  پای درد دل کشاورزان شهرستان دزفول نشست.

سوار ماشین شدیم و از مرکز شهر دزفول، راهی شهرک محمدبن‌جعفر طیار«ع» شدیم. این شهرک علاوه بر حرم برادرزاده و داماد امام اول شیعیان جهان، به زمین‌ها و باغات کشاورزی نیز شناخته می‌شود.

زمین‌های زراعی که روز به روز تبدیل به باغ، و باغات نیز کاربری باغ ویلا و گردشگری پیدا می‌کنند و این موضوع، تهدیدی است برای تولید و اقتصاد مقاومتی شهرستان دزفول، این قطب کشاورزی شمال خوزستان.

یکی از کشاورزانی که چغندرقند کاشته در گفتگو با رهیاب گفت: بنده چند سالی است که این محصول را می‌کارم ولی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنم. اولین مشکل ما نبود کارخانه است و با وجود اینکه مسئولین شهرستان وعده داده بودند کارخانه چغندر قند در دزفول ساخته شود، هنوز ساخته نشده است.

رضا بشکار در ادامه گفت: ما بعد از برداشت این محصول مجبوریم برای ارسال به سایر کارخانه‌ها که در استان‌های دیگر، هزینه حمل‌ونقل زیادی را پرداخت کنیم که کرایه، همه هزینه کشاورز را از بین می‌برد و درآمدی برای کشاورز نمی‌ماند.

این کشاورز سختکوش افزود: از سویی دیگرخرید بذر و کود برایمان گران تمام می‌شود به گونه‌ای که با نرخ آزاد در بازارسیاه به فروش می‌رسد. برای مثال اگر کشاورزی پنج کیسه کود نیاز داشته باشد، تنها یک کیسه به او تعلق می‌گیرد حتی برخی کشاورزان هیچ کود دولتی نصیبشان نمی‌شود.

بشکار ادامه داد: در کنار مشکلات ذکر شده، سال به سال، هزینه آب را هم به صورت غیراصولی بالا می‌برند که باز هم کشاورز را دچار چالش می‌کند.

حسینی دیگر کشاورزی که در زمینها کشاورزی خود کرفس کاشته بود،نیز گفت: بنده چند سالی است به دزفول سفر و زمین کرایه کرده‌ام که متاسفانه مشکل بی‌آبی داشتیم و مجبور شدیم محصول خود را شخم بزنیم و دوباره بکاریم.

وی در ادامه گفت: برای کود که مراجعه کردیم به ما ندادند و مجبور شدیم به صورت آزاد خریداری کنیم، این برای کشاورز به صرفه نیست و از طرف دیگر دستمزد کارگر نیز بالا رفته که باز هم کشاورزان را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

حسینی افزود: در کنار همه مشکلات، کرایه حمل‌ونقل بسیار بالا رفته و برای ارسال محصولات باید هزینه زیادی بپردازیم که متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر هیچ چیزی در بخش کشاورزی نیست. ما برای جابجا کردن محصولات باید هزینه‌ بالایی بپردازیم. دولت چه حمایتی از بخش کشاورزی استان خوزستان داشته است؟ متاسفانه در کنار این همه مشکل، قیمت کرایه زمین‌ها هم بالا رفته. کشاورزان خواستار حمایت‌های بیشتر مسئولان خوزستان و دولت در این بخش هستند تا بتوانند بخش کشاورزی را از این همه مشکل نجات بدهند.

کشاورز دیگری هم این گونه سخن گفت: بنده محصول کاهو را کاشته‌ام که بذر را آزاد تهیه کرده و کاشته‌ام که نزدیک به یک ماه از این کشت می‌گذرد. الان نیاز به کود دارم ولی باز هم به ما کود دولتی تعلق نمی‌گیرد و باید آزاد تهیه کنیم آن هم به قیمت550 هزار تومان. وقتی هم به جهاد کشاورزی مراجعه می کنیم می‌گویند: کود نداریم و سهمیه‌ای موجود نیست، ولی در بازار آزاد با قیمت گزاف موجود است.

عیسوند در ادامه سخنان خود گفت: در بازار دزفول کاهو کیلویی دو هزار تومان است. دیروز کاهو را چیده و به بازار بردم، سبدی بیست هزار تومان بود. چرا دستگاه های متولی در موضوع اختلاف قیمت نرخ خرید از کشاورز و فروش در کف بازار  ورود نمی‌کنند. این شرایط فقط باعث دلسردی و زیان کشاورز، سود دلال ها و گرانی سبد معیشت خانوارها می‌شود.

وی در ادامه گفت: برای بحث آبرسانی به هر هکتار، چهارمیلیون تومان از ما پول دریافت می‌کنند که متاسفانه در خوزستان هیچ گونه نظارتی نیست و منجر به ورشکستگی کشاورزان شده و بسیاری از آنها تصمیم به تغییر کاربری و فروش و یا تبدیل زمین به باغ ویلا کرده‌اند.

این کشاورز ادامه داد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که برای دریافت خدمات باید سراغ راه‌هایی مثل پارتی بازی بروی وگرنه هیچ گونه خدماتی دریافت نمی‌کنی. اینها باعث نابودی صنعت کشاورزی خوزستان می‌شود.

 پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از