حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

قیام حسینی مقدمه قیام مهدوی

قیام حسینی مقدمه قیام مهدوی

نهضت امام حسین (ع) با تأثیراتی که دارد، زمینه‌ها و بسترهای لازم برای قیام جهانی مهدی موعود (عج) را فراهم می‌سازد و امام مهدی (ع) با کمک این مقدمات، حق و عدالت را در تمام زمین برپا می‌کند.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ عاشورا، مائده بزرگ روح انسان در تداوم اعصار، تجسم اعلای وجدان بزرگ در دادگاه روزگار، صلابت شجاعت انسان در تجلی‌گاه ایمان و تجلّی کعبه در میقات خون است.

 ایام تاسوعا و عاشورای حسینی فرصتی ارزشمند برای تمامی آزادگان جهان و شیعیان است تا برای رسیدن به شعور و شور حسینی، با پیروی از سید و سالار شهیدان با ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی، قدم در راه رستگاری و سعادت بگذارند.

پیامدهای اجتماعی و سیاسی واقعه کربلا

 بازتاب اجتماعی و سیاسی شهادت مظلومانه امام حسین علیه‌السلام و یارانش در جامعه اسلامی، حکومت اُمَوی را با مشکل جدّی مواجه کرد. شخصیت‌های برجسته جهان اسلام، این اقدام جنایت‌کارانه را محکوم کردند.

موج مظلومیت شهدای کربلا و محکومیت این فاجعه به خارج از جهان اسلام و حتّی به خانواده جنایت‌کاران نیز سرایت کرد و چیزی نگذشت که سرسخت‌ترین دشمن اهل‌بیت علیه‌السلام، یعنی یزید که خود، نخستین مجرم در این فاجعه بود؛ برای در امان ماندن از خشم مردم و ادامه حکمرانی خود، مجبور شد ابن زیاد را مسئول این جنایت، معرّفی کند.

 سایر کسانی که در فاجعه کربلا نقش داشتند، نیز هر یک به‌گونه‌ای ندامت خود را از آنچه کرده بودند، اظهار کردند.

 از سوی دیگر، آثار تکوینی این جنایت، دامنگیر جنایت‌کاران شد. سه سال پس از حادثه عاشورا، یزید به هلاکت رسید و با مرگ او، حکومت از خاندان ابوسفیان که می‌خواستند قرن‌ها بر اریکه قدرت بمانند، به بنی‌مروان، منتقل گردید.

جنبش‌های مردمی الهام گرفته از واقعه عاشورا، هرچند هیچ‌گاه به حاکمیت اسلام ناب به رهبری اهل‌بیت علیه‌السلام نینجامیدند، لیکن همواره نقش مؤثّری در پیشگیری از انهدام اساس اسلام داشتند.

پیوند قیام مهدوی با نهضت حسینی

بین عاشورای حسینی و قیام مهدوی، می‌توان پیوندی ناگسستنی یافت. در حقیقت «انقلاب مهدوی» ادامه‌دهنده و تأمین‌کننده اهداف «قیام حسینی» در سطح جهانی است. «قیام عاشورا» نیز پشتوانه و زمینه‌ساز «قیام مهدوی» است.

مهم‌ترین دلیل این برداشت، یکسانی و هماهنگی اهداف، پیام‌ها و برنامه‌های این دو قیام است. همین نکته باعث شده تا معصومین در موارد مختلفی از مهدی موعود و امام حسین علیه‌السلام در کنار هم یاد کنند.

بین عاشورای حسینی و قیام مهدوی، ارتباط معناداری وجود دارد؛ به‌طوری که هنگام تحقیق و بررسی در مورد هر یک از آن‌ها حضور طرف دیگر را نیز لمس می‌کنیم؛ هر جا سخن از امام حسین علیه‌السلام به میان می‌آید، نام حضرت مهدی علیه‌السلام نیز پا به میدان می‌گذارد و هر جا یادی از قیام امام حسین علیه‌السلام و اهداف آن می‌شود، خواه‌ناخواه ذهن‌ها به‌سوی قیام فرزند برومندش حضرت مهدی علیه‌السلام کشیده می‌شود.

منجی عالم از تبار امام حسین

در احادیث فراوانی وارد شده که امام مهدی علیه‌السلام نهمین فرزند امام حسین علیه‌السلام است و در بیشتر احادیثی که از رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله درباره حضرت ولی‌عصر علیه‌السلام آمده است، از ایشان با عناوینی چون: «از تبار پسرم حسین»، «از نسل این پسرم» و «نهمین فرزند پسرم حسین» یاد شده است. مانند این حدیث از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله که می‌فرماید: بدانید خداوند حاکمی عادل و امامی دادگر در میان امتم برخواهد انگیخت که زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد همان‌طور که از ظلم و جور پر شده است. او نهمین نسل از فرزندان پسرم حسین است؛ «فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَبْعَثُ فِی أُمَّتِی سُلْطَاناً عَادِلًا وَ إِمَاماً قَاسِطاً یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، وَ هُوَ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ وَلَدِیَ الْحُسَیْن...»

قیام جهانی حضرت مهدی و انتقام از قاتلان امام حسین

حضرت مهدی علیه‌السلام در اولین سخنان پس از ظهورشان، خود را به‌عنوان نواده امام حسین علیه‌السلام و انتقام گیرنده از قاتلان او معرفی نموده، می‌فرمایند: «ألَا یَا أَهلَ العَالَم أَنَا الإِمَامُ القَائِمُ. ألَا یَا أَهلَ العَالَم أنَا الصَمصَامُ المُنتَقِمُ. ألَا یَا أَهلَ العَالَم إِنَّ جَدِّی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشَانَاً. ألَا یَا أَهلَ العَالَم إنّ جَدِّی الحُسَین طَرَحُوهُ عُریَانَاً. ألَا یَا أَهلَ العَالَم إِنّ جَدِّی الحُسَین سَحَقُوهُ عُدوَانَاً»؛ آگاه باشید ای جهانیان که من امامِ به پا خواسته‌ام. آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده. ای مردم، بدانید که جدّ من حسین را تشنه‌کام کشتند. ای اهل عالم، جدّ من حسین را عریان روی خاک افکندند. آگاه باشید ای جهانیان که جدّ من حسین را از روی کینه‌توزی پایمال کردند.

قیام حسینی مقدمه قیام مهدوی

بنابراین توجه به قیام امام حسین علیه‌السلام جان‌های خفته را بیدار می‌کند و برای تمام منتظران و همه حق‌جویان و عدالت‌طلبان، الگوی آزادگی، آگاهی، ایثار، مقاومت و... است. 

این قیام با تأثیراتی که دارد، زمینه‌ها و بسترهای لازم برای قیام جهانی مهدی موعود عجل‌الله تعالی فرجه را فراهم می‌سازد و امام مهدی علیه‌السلام با کمک این مقدمات، حق و عدالت را در تمام زمین برپا می‌کند.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از