حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
ماه صفر؛

موسم حزن آل‌الله است

موسم حزن آل‌الله است

ماه صفر، ماه عزای آل‌الله و ماتم تمام نشدنی شیعیان است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ ماه صفر دومین ماه قمری و یکی از تلخ‌ترین ماه‌های سال و پر از غم و اندوه برای مسلمانان است؛ زیرا حوادث ناگوار، دردناک و سختی مانند رحلت حضرت محمد صلی‌الله‌علیه وآله، شهادت امام حسن علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام، ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام، آغاز جنگ صفین و... در این ماه برای مسلمانان رخ داده است به همین دلیل این ماه به سنگین بودن شهرت پیدا کرده است.

در نام‌گذاری این ماه دو جهت ذکر شده است، یکی این که از «صُفْرَة» به معنای زردی گرفته شده، زیرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است و دیگر این که از «صِفْر» به معنای خالی گرفته شده، زیرا مردم پس از پایان ماه‌های حرام «رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم»، روانه جنگ می‌شدند و شهرها خالی می‌شد.
 
بزرگان دین از جمله مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح‌الجنان افراد را به پرهیز از انجام کارهای مهم در ماه صفر، پرداخت صدقه بسیار برای رفع بلا، روزه گرفتن، خواندن دو رکعت نماز در شب اول ماه صفر به‌نحوی‌که بعد از سوره «حمد» سوره «انعام» خوانده شود و زمزمه‌کردن دعاهای مختلف توصیه کرده‌اند.

رویدادهای ثبت‌شده در تقویم ماه صفر در زیر آمده است:

اوّل ماه صفر

آغاز جنگ صفین، مطابق نقل مورّخان در سال ۳۷ هجری است. جنگ صفین از سوی امیرمؤمنان علیه‌السلام و لشکریانش، در برابر معاویه و سپاه غارتگر شام، آغاز شد و مدّت ۱۱۰ روز طول کشید و در آستانه شکست لشکر شام، عمروعاص خدعه‌ای به کار زد و قرآن‌ها را بر سر نیزه کردند و داستان تأسف‌بار حکمین پیش آمد.

همچنین در این روز در سال ۶۱ هجری، سرِ مبارک حضرت سیّدالشّهدا علیه‌السلام را همراه کاروان اهل‌بیت علیهم‌السلام وارد شهر شام کردند.

دوم ماه صفر: 

روز شهادت زیدبن‌علی‌بن‌الحسین علیه‌السلام پس از قیام بر ضدّ بنی‌امیه در سال ۱۲۰ هجری است، وی به هنگام شهادت ۴۲ سال داشت.

هفتم ماه صفر: 

بنا بر نقل شیخ مفید و کفعمی، روز شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام است.

همچنین ولادت امام کاظم علیه‌السلام طبق روایتی در سال ۱۲۸، در این روز در منطقه «ابواء» واقع شده است.

بیستم ماه صفر: 

روز اربعین امام حسین علیه‌السلام است که بنا بر نقل جمعی از بزرگان مانند شیخ مفید، شیخ طوسی و کفعمی، جابربن‌عبداللّه انصاری در این روز برای زیارت امام حسین علیه‌السلام به کربلا آمد و همین روز، روزی است که اهل‌بیت امام حسین علیه‌السلام از شام به مدینه آمدند.

بیست و هشتم ماه صفر: 

در چنین روزی، در سال یازدهم هجری، رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه وآله وفات یافت و همه مورخان اتفاق‌نظر دارند که آن حضرت به هنگام وفات ۶۳ سال از عمر مبارکشان می‌گذشت.

همچنین بنا بر نقل جمعی از علما و مورخان، روز بیست و هشتم صفر سال ۵۰ هجری، روز شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام است

روز آخر ماه صفر: 

بنا بر قول «شیخ طبرسی» و «ابن اثیر» آخر ماه صفر سال ۲۰۳ هجری، روز شهادت امام رضا علیه‌السلام است که در سن ۵۵ سالگی، توسط مأمون عباسی مسموم شده و به فیض شهادت نائل آمدند.

 اعمال ماه صفر

 توصیه شده است که در ماه صفر اعمال زیر به جا آورده شود:

 ۱- نماز

نماز روز اول ماه صفر که دو رکعت است. در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر بخوانید و بعد از نماز صدقه‌ای در راه خدا بدهید تا خداوند شما را بلایای این ماه محفوظ بدارد.

 نماز شب اول ماه صفر که دو رکعت است و در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخوانید سپس دعا کنید که خداوند متعال شما را از هر ترسی و هر دردی ایمن گرداند.

 ۲- دعا

 زمان رؤیت هلال ماه دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه را بخوانید و یا سه مرتبه الله‌اکبر بگویید و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگویید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا.

 ۳- قرآن

 هفت مرتبه سوره حمد را بخوانید.

 ۴-روزه در ماه صفر

 سه روز در این ماه را روزه بگیرید. پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه را روزه بگیرید. «زادالمعاد، مرحوم علامه مجلسی»

 ۵- دعای ویژه ماه صفر

  دعای ویژه ماه صفر که از محدث بزرگ مرحوم «فیض کاشانی» نقل شده که بهتر است هر روز ۱۰ مرتبه خوانده شود.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از